14 kierrätysvinkkiä sanomalehdelle Aamukahvi ja tuore lehti -näyttelystä

Mirka Ylä-Mattila

Mitä tehdä paperiselle sanomalehdelle, kun se on luettu? Näyttelymme Aamukahvi ja tuore lehti tarjoaa jatkokäyttöön runsaasti vinkkejä. Asiakkaat ovat jättäneet ideaseinälle ilahduttavasti kierrätysehdotuksia, joita poimin mukaani.

Lopetin paperisen sanomalehden tilaamisen alkuvuodesta ja siirryin digilehteen vähentääkseni jätettä. Minulle on jo tullut eteen monia tilanteita, joissa paperisesta lehdestä olisi hyötyä. Näyttelyyn jätettyjä vinkkejä lukiessani tuli taas vähän ikävä paperista lehteä.

Kuva: Mielikuvittaja Tomi Aho

Sanomalehti askartelussa

1. Pöydän suojana askartelussa.

Tätä on todella ikävä, kun lapseni aloittavat askartelun glitterin kanssa tai päättävät maalailla.

Sanomalehdet suojana postimerkkien liotuksessa Postimuseon työpajassa.

2. Sanomalehden suikaleista ja liisteristä voi tehdä vaikka naamareita tai piñatoja.

Liisterinaamareita tehtiin aikanaan ainakin koulussa. Piñatat taitavat olla nykyisin suosiossa lasten juhlissa.

3. Sanomalehteä voi käyttää lahjapaperina paketoidessa syntymäpäivä- tai joululahjoja.

Tätä ideaa olen monesti hyödyntänyt ja valinnut päällyspuoleksi sarjakuvat.

Sanomalehti apuna siivoamisessa ja kodin askareissa

4. Sanomalehdellä voi kirkastaa ikkunat pyyhkimällä ne kuivaksi sanomalehdellä pesun jälkeen.

Tätä olen testannut, mutta ei jostain syystä jäänyt käyttööni. Sen sijaan käytän lasteni vanhoja vauvan harsoja – kierrätystä sekin.

5. Maalaussuojana lattialla.

Tähänkin tarvitsisi hankkia erikseen suojapaperia.

6. Biojäteastian pohjalle ja biopussin pohjalle kosteutta keräämään.

Todella kätevä idea, jolloin ei tarvitse ehkä aina pestä biojäteastiaa. Tähän sopivat myös kananmunakennot.

7. Sanomalehdet kasvimaalla mullan alla estävät rikkaruohojen kasvun.

Todellako?

Sanomalehti eläinten hoidossa

8. Koiranpennun sisäsiisteysopetuksen apuna.

Miten tämä edes onnistuu ilman sanomalehtiä? Tätä varten voisin käydä taloyhtiön lehtiroskiksella.

9. Marsuhäkissä alimmaisena imemässä kosteutta.
10. Lehmällä utareliiveissä suojana ja kosteussulkuna.

Sanomalehti leikkiin ja liikuntaan

11. Lapsena taiteltiin lentokoneita ja hattuja.
12. Lapsille leluksi.

En uskonut, että kelpaisi nykylapsille, mutta 7-vuotiaani vastasi oitis, että voisi käyttää. Tekisi barbille peiton.

13. Liikuntaleikeissä.

Vinkkilappuun oli lisäksi piirretty pallo ja maila. Voisi ehkä toimia. Toinen tähän liittyvä idea oli:

14. Rypistetään paperista palloja ja heitellään niitä.

Kierrätysideoiden läpikäynnin jälkeen huomaan, kuinka paljona paperisesta sanomalehdestä onkaan hyötyä ja iloa. Siirryinkin vähän digistä takaisin paperin puolelle, kun tilasin tokaluokkalaiselleni Helsingin Sanomien Lasten Uutiset. Taidankin säästää ne lehdet jatkokäyttöön.

Kierrätys on välttämätöntä

Me suomalaiset olemme ahkeria kierrättämään ja hyvä niin, sillä kierrätys on ympäristön kannalta tärkeää. Aamukahvi ja tuore lehti -näyttely kertoo faktoja lehtien kierrätyksen historiasta, nykypäivästä ja sen välttämättömyydestä. Käy inspiroitumassa näyttelyn kierrätysideoista ja jätä omasi. Tai jätä ideasi kommenttina tähän blogikirjoitukseen.

Kierrätysosio Aamukahvi ja tuore lehti -näyttelyssä.

Katso videolta ohjeet biojätepussin taitteluun sanomalehdestä

Me kierrätämme ahkerasti Postimuseolla ja huomioimme ympäristön monella tapaa. Lue lisää Postimuseon vastuullisuudesta.

Mirka Ylä-Mattila Viestintäsuunnittelija
Aloittanut projektitutkijana Postimuseossa 2015 ja siirtynyt viestinnän pariin 2020. Tutkinut postikorttien, postimyynnin ja verkkokaupan historiaa sekä Postin vastuullisuutta. Innostunut siinä samalla vanhoista postikorteista.