Siirry suoraan sisältöön Till huvudsida

Paketerade drömmar

2. våningen
15 / 10 / 7
Vanhan ajan postinjakaja mustavalkoisessa osuudessa ojentaa paketin nuorelle naiselle nykyaikaan värilliseen kuvaosuuteen.

Utställningen Paketerade drömmar bjuder på glimtar från paketens värld, den nostalgiska postorderförsäljningen, dagens näthandel och framtiden.

Utställningen berättar om distanshandelns utveckling i Finland, förändringen av vår konsumtionskultur, transport- och distributionskanalernas utveckling och om stora och små aktörer inom distanshandeln i såväl konsumentens som i säljarens och logistikens perspektiv. Utställningen uppmuntrar oss att tänka på våra konsumtionsvanor, dagens fenomen och teman kring hållbarhet.

I den aktiverande utställningen kan du försjunka i minnen om postorderförsäljningen, ta foton på dig själv på omslaget till postorderkataloger, studera favoritprodukter från olika årtionden, pröva på hur det var att beställa dem, och titta på unboxing-videor. Du kan bekanta dig med Posti och minnen om distansköp genom att öppna fack i Postis paketautomat som finns på utställningen. Med hjälp av virtualglasögon kan du sätta dig i en elskoter och göra en egen utdelningsrunda.

Utställningen anknyter till ett omfattande projekt som handlar om postorderköp och näthandel. I projektet undersöker, dokumenterar, bevarar och presenterar vi konsumtionskulturens utveckling och förändring från 1800-talet till vår tid och i framtiden. En publikation om distansförsäljningens utveckling kommer att ges ut medan utställningen pågår. Publikationen har utarbetats i samarbete med magisterprogrammet inom den digitala kulturen, landskapet och kulturarvet vid Turun yliopisto, enheten i Björneborg.