Paketoidut unelmat kutsuu pohtimaan kulutuskulttuurimme muutosta

04.10.2022

Postimuseo avaa Paketoidut unelmat -näyttelyn 14.10.2022 museokeskus Vapriikissa Tampereella. Näyttely kertoo etäkaupan kehityksestä postimyynnistä verkkokaupaksi erityisesti Suomessa. Se tarjoaa myös näkökulmia vastuulliseen kuluttamiseen.

Paketoidut unelmat -näyttelyssä kuljetaan postimyynnin alkuajoista 1800-luvun lopulta verkkokaupan nykyilmiöihin ja tulevaisuuteen. Se kertoo etäkaupan isoista ja pienistä toimijoista. Näyttely nostaa esiin menneiden vuosikymmenten nostalgisia postimyyntiyrityksiä. Se herättää myös pohtimaan kulutustottumuksiamme.

Nykypäivänä ihmiset elävät tavarakulttuurin keskellä. Tuotteet ovat saatavilla ympäri maailmaa muutamalla älypuhelimen klikkauksella. Alkujaan lehti-ilmoitteluun ja katalogeihin perustunut postimyynti on muuttunut kansainväliseksi verkkokaupaksi. Tähän ovat vaikuttaneet kuljetus- ja jakelukanavien sekä rahoitus- ja maksujärjestelmien kehitys. Kuluttajat ostavat tuotteita ja palveluita tarpeeseen, mutta saavat niistä myös mielihyvää ja rakentavat identiteettiään.

Toiminnallisessa näyttelyssä voi eläytyä postimyyntiin liittyviin muistoihin, kuvata itsensä postimyyntikatalogien kannessa ja tutkia vuosikymmenten suosikkituotteita. Lisäksi voi kokeilla, miten tuotteiden tilaaminen sujui ennen sekä ihmetellä unboxing-videoita. Postin pakettiautomaatin lokeroita availemalla voi tutustua Postiin ja etäostamiseen liittyviin muistoihin sekä vastuullisuuteen. Sähkörahtiskootterin puikoissa, virtuaalilasien avulla pääsee jakelukierrokselle.

Etäkauppateema tulee näkymään myös Postimuseon tapahtumatarjonnassa. Luvassa on luentoja, työpajoja, keskusteluiltoja ja teemaopastuksia.

Julkaisu syventyy etäkaupan ilmiöihin

Näyttelyn aikana ilmestyy julkaisu, joka kertoo etäkaupasta ja kulutuskulttuurista 1800-luvulta nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Julkaisu tehdään yhteistyössä Turun yliopiston Porin yksikön Digitaalisen kulttuurin, maiseman ja kulttuuriperinnön tutkinto-ohjelman kanssa.

Paketoidut unelmat 14.10.2022-17.9.2023, museokeskus Vapriikki, 2. kerros, Alaverstaanraitti 5, Tampere.

Suvi Jalli, näyttelypäällikkö, 040 531 0388 / suvi.jalli@postimuseo.fi
Mirka Ylä-Mattila, viestintä, 041 5075150 / mirka.yla-mattila@postimuseo.fi

Katso kuvia

Vanhan ajan postinjakaja ojentaa mustavalkoisesta kuvaosuudesta paketin nuorelle naiselle nykyaikaan värilliseen kuvapuoleen. Kuva: Wille Nyyssönen
Isossa hallissa paketeista täysinäisiä tavarakärryjä, joiden joukossa muutamia ihmisiä huomioliiveissä. Black Friday alennuskampanjan pakettiruuhkaa Tampereen lajittelukeskuksessa vuonna 2021. Kuva: Essi Manner, Postimuseo.
Postin ulkoautomaatilla nainen ottamassa pakettia lokerikosta kesäaikaan. Postin ulkoautomaatti käytössä. Kuva: Posti Group Oyj.
Postin työasussa oleva mies siirtää täysinäistä tavarakärryä Postin sähkökuorma-autoon. Postin sähkökuorma-auto. Kuva: Posti Group.
Nainen Postin työasussa skannaamassa pakettia liukuhihnalla. Postin logistiikkakeskus Vantaalla vuonna 2001. Kuva: Postimuseo.
Elloksen ja Hobby Hallin postimyyntikuvastojen kansikuvat vuodelta 1988. Hobby Hall ja Ellos kuvastot vuodelta 19808. Kuva: Postimuseo.
Kasoittain isoja postipaketteja hallin seinustoilla työntekijän avatessa postisäkkiä. Jouluruuhkaa Pasilan lajittelukeskuksessa vuonna 1986: pakettipostin käsittelyä. Kuva: Postimuseo.
Lentopostisäkeistä täysinäinen kärry lastausaukon luona Finnairin koneen edessä kolmen työmiehen työskennellessä lähettyvillä. Lentopostin käsittelyä Helsingin Seutulassa vuonna 1973. Kuva: Postimuseo.
Postin 1970-luvun työasussa oleva mies siirtää paketteja täynnä olevaa tavarakärryä haarukkatrukilla. Helsingin pääpostin piha vuonna 1974. Kuva: Postimuseo.
Paketteja automaattisen lajittelun hihnalla, jonka molemmin puolin työntekijät työskentelypisteillään. Pakettien automaattinen lajittelu Tampereen Postitalossa 1970-luvulla. Kuva: Postimuseo,
Postin ulkoautomaatilla nainen ottamassa pakettia lokerikosta kesäaikaan.
Nainen Postin työasussa skannaamassa pakettia liukuhihnalla.
Elloksen ja Hobby Hallin postimyyntikuvastojen kansikuvat vuodelta 1988.