Joulu kotiin – Anttilasta!

Suvi Jalli

Postimyyntiluettelot ja niistä erityisesti Anttilan joulukuvastot ovat jääneet monen mieleen. Ennen 1990-luvulla alkanutta netin ja sen myötä verkkokauppojen esiinmarssia paksut, värikkäät postimyyntikuvastot olivat erityisesti maaseudulla kovasti odotettuja ja ahkerasti yhdessä selattuja.

Posti tuo joulun paketissa

Paketoidut unelmat -näyttelyä varten keräsimme keväällä 2021 suomalaisten postimyyntiin ja verkkokauppaan liittyviä kokemuksia ja muistoja. Saimme vastauksia lähes 150. Anttilan postimyynti toimitti monelle Postin välityksellä joulun ja joululahjat postipaketissa kotiin, kuten seuraavat muistot osoittavat.

“Olen syntynyt 1951, maalla, kylän perillä ja posti oli siellä 3 kilometrin päässä kaupalla. Valtatie kulki kuitenkin silloin vielä mökkimme ohi ja linja-auto heitti loppukylän postin mökkimme pihansuulle. Postissa tuli yleensä Savon Sanomat, joskus Joroisten Lehti, Maaseudun Tulevaisuus ja Neuvostoliitto-lehti, mutta se päivä, kun tuli Anttilan postimyyntiluettelo, oli meille lapsille juhlaa! Joululuettelo oli aivan uskomaton; upeat, paksut, kiiltävät sivut! Sellaista joulukoristeiden määrää emme osanneet kuvitellakaan. Meillä oli vain narulla sidotut kynttilät. Me lapset olimme haltioissamme siitä lelujen määrästä. Sivut olivat hiirenkorvilla, sillä plarasimme sitä päivittäin.”

“Muistan lapsuudestani erityisesti Anttilan joulukuvaston, jota odotettiin kevättä syksyä aina innolla. Voi kuinka niitä paketteja odotettiin! Rakensin pahvilaatikosta talon ja leikkasin Anttilan vanhoista kuvastoista asukkaat, tekstiilit ja välineet paperinukkekotiini. Näen vieläkin sielujen silmillä ihanan taloni ja sen asukkaat, sekä Kalle Anttilan kasvot!”

Pahvilaatikosta ja Anttilan kuvastosta rakennettu nukkekoti. Tekijä Maiju Eronen.

Joululahjaksi leluja ja kodintarvikkeita

“Muistan hyvin lapsuudesta Anttilan postimyyntikuvaston ja varsinkin ne ennen joulua tulevat. Sain valita joululahjoja kuvastosta ja paras taisi olla nukkekoti.”

Lundby-nukkekoti oli tilattavissa Anttilan joulukuvastosta 1985.

“Anttilan joululehti oli lapsille myös mieluisa, siitä suorastaan tapeltiin, kuka saa ensin katsoa sen. Siinä oli värikkäitä tonttuja ja ikkunakoristeita ja tilasinpa sieltä myöhemmin jouluverhotkin, jotka ovat edelleen käytössä.”

Jouluverhotarjous Anttilan joulukuvastossa 1993.

“Lasteni kanssa Anttilan joulukuvastosta tuli erittäin tärkeä 1990-luvulla. Nuorin tyttäreni rakasti niitä, jopa enemmän kuin lelukuvastoja. Olemme kaivanneet monta kertaa noita kuvastoja ja yhteisiä hetkiä niiden parissa.”

Oletko sinä leikkinyt näillä? Anttilan joululehden leluvalikoimaa vuodelta 1993.

“Anttilan joulukuvastoa odotettiin kuin kuuta nousevaa ja selattiin hartaasti. Se edusti suuria unelmia ja toiveita ja oli täynnä toinen toistaan ihanampia koristeita, leluja kuten Barbien hevosia, nalleja, pyjamia ja ihanuuksia. Joka vuosi joku tai jopa jotkut toiveista toteutuivat!”

Lasten pyjamia ja yöpukuja Anttilan vuoden 1964 joulukuvastosta.

Tekniikkaa ja uutuuksia toivelistalla

“Jouluisin tuli paksu joulu-Anttila, joka oli tosi odotettu! Siinä oli ihania joulukoristeita ja tonttuja, joita on vieläkin jäljellä. Myöhemmin sain sieltä myös lahjoja. Muistan ainakin kalenterin, juomalasit ja taskulaskimen.”

Kamera ja taskukaukoputki Anttilan joulukuvastossa 1985.

“Äidilläni oli 1970-luvun alussa tapana tilata Anttilan postimyynnistä kaikenlaista kodin tavaraa ja joulun tullen myös joululahjoja perheelle. Muistan, kuinka sisareni kanssa löysimme luettelosta ihanat pehmeät Herra Tossavaiset, jotka äitini tietenkin tilasi meille molemmille joululahjaksi. Kun paketti saapui, pyysin äidiltäni, että saisin hetken pitää uutta Herra Tossavaista hetken sylissäni. Ja sainkin, jonka jälkeen äitini laittoi sen takaisin laatikkoon ja nosti laatikon ylimmälle hyllylle vaatehuoneeseen. Jouluna sain sen sitten jouluna joululahjaksi!”

Herra Tossavainen on esillä myös Postimuseon Paketoidut unelmat -näyttelyssä.

Ensimmäiset ostetut joululahjat Anttilan postimyynnistä

Muistan itsekin tilanneeni joululahjoja nimenomaan Anttilan kuvastoista. Yhden ensimmäisistä tilauksistani tein äidin tilauksen yhteydessä 1970-luvun lopulla. Tilasin molemmille mummuilleni joululahjaksi pienet enkelikynttiläjalat. Toinen näistä on yhä tallella isäni kirjahyllyssä.

Anttilasta mummulle joululahjaksi 1970-luvun lopulla tilattu enkelikynttilänjalka.

Onko sinulla muistoja postimyynnistä tilatuista joululahjoista?

Postin tärkeät joulun postituspäivämäärät

Postimuseon Paketoidut unelmat -näyttely on esillä 17.9.2023 asti. Tarkista joulunajan aukioloajat museokeskus Vapriikin nettisivuilta.

Hymyilevä silmälasipäinen nainen puolipitkissä tummissa hiuksissaan, vihreässä puserossaan ja värikkäässä huivissaan.
Suvi Jalli näyttelypäällikkö
Suvi Jalli, näyttelypäällikkö. Pitkän linjan postilainen ja museolainen.