Agathon Fabergé -tietokanta

Agathon Fabergé oli kuuluisan kultaseppäperheen jäsen ja antiikkituntija sekä huomattava filatelisti. Hänet muistetaan erityisesti suomalaisten ja venäläisten postimerkkien kokoelmistaan. Fabergé merkitsi hankkimiensa postimerkkien ja postilähetyksien taustapuolelle pienin, siistein lyijykynämerkinnöin tietoja kohteiden hankinnasta. Tyypillisesti merkinnät sisältävät tietoja ostohinnasta, -ajankohdasta sekä myyjästä.

Agathon Fabergé -asiantuntijat Kaj Hellman ja Jeffrey Stone kokosivat Fabergén kokoelmiin kuuluneiden kohteiden ja niillä olevien Fabergén tekemien lyijykynämerkintöjen tietokannan kirjoittaessaan filateelista elämänkertaa Agathon Fabergé: Portrait of a Philatelist, 2017. Tiedot he keräsivät pääasiassa nykykeräilijöiltä sekä museoilta ja huutokauppahuoneilta. Tietokanta kuvaa Fabergétä keräilijänä ja hänen kokoelmiinsa kuuluneiden yksittäisten kohteiden provenienssia eli omistus- ja alkuperähistoriaa.

Postimuseon ja Jeffrey Stonen yhteistyössä julkaisema alta löytyvä Agathon Fabergé -tietokanta sisältää tiedot Fabergén kokoelmiin kuuluneista kohteista, jotka on hankittu vuosina 1898–1951. Tietokannan sisällössä korostuvat Fabergén kiinnostuksen kohteet: Suomi, venäläiset Zemstvo-merkit sekä keisarillinen Venäjä. Tietokannan sisältöön on vaikuttanut tietoja luovuttaneiden informanttien keräilykohteet. Näin kaikki Fabergén laajan keräilykiinnostuksen osa-alueet eivät ole täysin esille.

Ohjeita tietokannan käyttöön (avautuu uuteen välilehteen)

Tietokannan alkuperäisversio (pdf)

Esimerkkejä Fabergén lyijykynämerkinnöistä

Puuttuvien kohteiden täydentäminen

Täydennämme tietokantaa siitä vielä puuttuvilla ex-Fabergé -kohteilla. Tietoja puuttuvista kohteista voi lähettää mielellään skannattuina osoitteeseen kokoelmat@postimuseo.fi. Kohteiden nykyomistustietoja ei julkaista.