Café Barock aloittaa yhteistyön Postimuseon ja museokeskus Vapriikin kanssa

08.10.2020

Tampereella vuodesta 2014 toiminut laadukkaan vanhan musiikin ja rennon yhdessäolon klubi Café Barockin ensiesiintyminen Vapriikissa on syyslomaviikolla pe 16.10. klo 19. Kuningattarien Rooma – Musiikkia 1600– ja 1700-lukujen Roomasta on ensimmäinen uuden yhteistyön hedelmä. Luvassa on Ostia, portti Roomaan -näyttelyn innoittama roomalaisen musiikin ilta, jossa kuullaan Pirkanmaan Barokki -yhtyeen soittajia.

Ostia – portti Roomaan -näyttely valottaa roomalaista elämää antiikin aikoina. Konsertin musiikin myötä taas pääsemme vierailemaan 1600-luvun roomalaisen ylhäisön palatseihin, erityisesti kahden kuningattaren, Ruotsin Kristiinan ja Puolan Maria Casimiren mesenaattityön kautta. He kuuluivat aikansa tärkeimpiin roomalaisiin kulttuurin suojelijoihin, ja erityisesti Kristiina paitsi rahoitti, myös mielellään osallistui taiteelliseen ja filosofiseen työskentelyyn. Lukuisat aikansa arvostetuimmat säveltäjät vierailivat kuningattarien vaikutuspiirissä pidempiä tai lyhyempiä aikoja, ja heistä konsertissa kuullaan valikoitu all stars -ryhmä.

Pirkanmaan Barokin yhtyeessä soittaa tavalla tai toisella Tampereelle ja Pirkanmaalle linkittyviä vanhan musiikin esittämiskäytäntöihin perehtyneitä soittajia. Monet heistä työskentelevät pääosin muualla Suomessa ja Euroopassa, mutta PirBan tavoitteena on kerätä heitä yhteen soittamaan barokkimusiikin helmiä Pirkanmaan saleissa, kirkoissa, kapakoissa ja kartanoissa.

Tampereen Café Barock on Tampereella esiintynyt Kulttuuriravintola Kivessä, mutta nyt toiminta laajenee. Postimuseo halusi aloittaa yhteistyön, koska Vapriikki sopii konseptiin erittäin hyvin. Museoiden profiili tapahtumapaikkoina on noussut lähiaikoina ja tulee vahvistumaan. Postimuseo tukee tätä ajatusta omalla monipuolisella tapahtumatoiminnallaan, jota on jatkettu koronapandemiasta huolimatta, turvallisuus huomioiden. Café Barock yhteistyötä on tarkoitus jatkaa myös ensi vuonna uusin teemoin.

Konserttipaikkana toimii Ravintola Valssi Vapriikissa. Liput 20/10 euroa. Myynnissä myös yhdistelmälippu, jolla pääsee klo 18 alkavalle Ostia -näyttelyn opastukselle (hinta 25 euroa). Liput Tiketistä.

Lisätietoja:

– konsertista Tampereen vanhan musiikin ystävät ry:n barokkiviulisti, yhtyeen johtaja Aira Maria Lehtipuu, 050 306 9959 / aira.lehtipuu@gmail.com

– Postimuseon tapahtumatoiminnasta: Olli Nordling (museolehtori), 050 406 1570 / olli.nordling@postimuseo.fi TAI Mirka Ylä-Mattila (viestintäsuunnittelija), 041 507 5150 / mirka.yla-mattila@postimuseo.fi

Katso kuvia