Kohtaamispaikka Kupla

Postimuseon 2. kerros, museokeskus Vapriikki

Kohtaamispaikka Kupla

Kohtaamispaikka Kupla on uudenlainen museotila, joka yhdistää kävijöiden kohtaamisen ja näyttelytoiminnan. Kuplan avulla vahvistamme suomalaista keskustelukulttuuria, lisäämme osallisuutta ja kannustamme vuoropuheluun.

Kuplassa esitämme kysymyksiä, pohdimme ja ihmettelemme yhdessä kävijöiden kanssa viestinnän hurjaa muutosta ja digitalisaatiota, jotka vaikuttavat meidän kaikkien elämään. Pohdimme esimerkiksi palvelujen sähköistymistä, tekoälyä, pelikulttuurin ilmiöitä ja demokratian merkitystä.

Kuplan avulla lisäämme suvaitsevaisuutta ja moniäänistä keskustelua. Näin tuemme sananvapautta, puolustamme demokratiaa.

Kohtaamispaikka Kupla on osa Postimuseon ja Tampereen historiallisten museoiden valtakunnallista vastuumuseotehtävää. Erityisalana on viestintä, peli, posti ja digitaalinen elämä. Edistämme ymmärrystä medioituneesta maailmasta, ihmisten välisestä vuorovaikutuksesta, tieto- ja tavaravirroista sekä niiden muutoksesta. Herätämme pohtimaan miten eri kanavat, välineet, viestimisen tavat ja sisällöt vaikuttavat elämäämme yksilön, yhteisöjen ja yhteiskunnan tasolla.

Kaikki ovat tervetulleita Kuplaan

Kupla on kaikille avoin tila museokeskus Vapriikin aukioloaikoina. Kuplassa voit levähtää ja pysähtyä pohtimaan kokemaasi museovierailullasi. Voit ladata itseäsi ja puhelintasi. Kuplasta löytyy tekemistä yksin ja yhdessä. Tarjolla on erilaisia pelejä, keskustelukortteja ja lukemista.

Kuplan suunnittelussa on huomioitu esteettömyys, mikä lisää kaikkien mahdollisuutta osallistua keskusteluihin ja tapahtumiin.

Turvallisemman tilan periaatteet

Kohtaamispaikka Kuplassa on voimassa turvallisemman tilan periaatteet. Haluamme luoda Kuplasta tilan, jossa jokainen omalla toiminnallaan on rakentamassa yhdenvertaista, kunnioittavaa ja avointa ilmapiiriä sekä keskustelua.

Nainen ja mies pyörätuolissa istuvat pöydän ääressä.

Kuva: Wille Nyyssönen

Näin löydät Kuplaan

Kohtaamispaikka Kupla sijaitsee Postimuseon toisessa kerroksessa, rauhallisessa paikassa, Paja-tilaa vastapäätä. Katso lyhyt video YouTubesta, kuinka löydät Kuplan. Katso myös video portaattomasta kulusta Kuplaan YouTubessa.

Kohtaamiset

Astu ulos omasta kuplastasi

Kohtaamispaikka Kuplassa järjestetään erilaisia keskusteluja. Lue lisää Erätauko-keskusteluista ja Ajankohtaisesta Kuplasta.

Ihmiset istuvat tuoleilla ringissä ja yksi ojentaa heille keltaisen paperin.

Erätauko-keskustelu. Kuva: Wille Nyyssönen

Näky on virkistävä ja poikkeuksellinen. Ympyrä-muodostelmassa istuu joukko ihmisiä, joista yksikään ei tuijota älypuhelinta. Sen sijaan he kuuntelevat toisiaan keskittyneesti ja keskeyttämättä, vaikka valtaosa ei tunne toisiaan entuudestaan.

“Leirinuotio keskellä kaupunkia — tavoitteena parempi keskustelukulttuuri” on Rapportin Aiherahoitettu artikkeli, jonka toimittaja on kirjoittanut tilaajan aiheesta. Teksti: Annina Vainio. Tilaaja on Postimuseo. Lue koko juttu Rapportin sivuilta.

Näyttelyt

Kohtaamispaikka Kuplan näyttelyt ovat kantaaottavia ja pohtivat viestinnän, pelin, postin ja digitaalisen elämän ilmiöitä eri näkökulmista.

Tutustu näyttelyihin

Nainen kuuntelee luurilla näyttelyn audiota.

Kohtaamispaikka Kupla. Kuva: Wille Nyyssönen

Tervetuloa kuplimaan!

Artikkelikuva: Wille Nyyssönen

Kuvia kohtaamispaikka Kuplasta

Kohtaamispaikka Kupla. Kuva: Wille Nyyssönen
Ihmisiä istuu tuoleilla ringissä. Erätauko-keskusteluja järjestetään Postimuseon kohtaamispaikka Kuplassa museokeskus Vapriikissa Tampereella. Kuva: Wille Nyyssönen
Kohtaamispaikka Kuplassa voit levähtää ja pelailla. Kuva: Wille Nyyssönen
Kohtaamispaikka Kuplan sopet tarjoavat omaa rauhaa esimerkiksi pelailun parissa. Kuva: Wille Nyyssönen
Kohtaamispaikka Kuplasta löytyy erilaisia korttipelejä, kuten Sitran Megatrendikorttipeli. Kuva: Wille Nyyssönen
Kaksi henkilöä pelaavat korttipeliä verhoin reunustetussa sopessa. Kohtaamispaikka Kuplasta löytyy erilaisia korttipelejä, kuten Alias. Kuva: Wille Nyyssönen
Henkilö istuu nojatuolissa kirjaa lukien, vieressään puhelin pöydällä latautumassa. Kohtaamispaikka Kuplassa voit ladata itseäsi ja puhelintasi. Kuva: Wille Nyyssönen
Nainen ja mies pyörätuolissa istuvat pöydän ääressä. Kohtaamispaikka Kupla on saavutettava tila. Kuva: Wille Nyyssönen
Henkilö asettelee magneetteja taululle. Kohtaamispaikka Kuplassa voit kertoa omista viestintätavoistasi. Kuva: Wille Nyyssönen
Ihmisiä istuu tuoleilla ringissä.
Kaksi henkilöä pelaavat korttipeliä verhoin reunustetussa sopessa.
Nainen ja mies pyörätuolissa istuvat pöydän ääressä.
Henkilö asettelee magneetteja taululle.