Postimuseo on yhä vastuullisempi

Suvi Jalli

Postimuseolaiset voivat huristella yhteisellä Posti-pyörällä.

Arki painaa päälle ja päivät lyhenevät. Mielialaa ei yhtään nosta se, että mediatodellisuutta hallitsee koronapandemia ja hieman sen varjoon jääneet ilmastokriisin isot kysymykset. Molemmilla on valtava vaikutus niin omaan arkeen kuin maailmanlaajuisesti kaikkien meidän elämäämme. Näiden äärellä joku ahdistuu ja toinen sulkee mielellään silmänsä ja korvansa. Kummankin kriisin selättämisessä kuitenkin toimeen tarttuminen ja pienetkin teot auttavat ja helpottavat erityisesti omaa oloa.

Olemme Postimuseossa kuluneen vuoden ajan juurruttaneet ekoajattelua työpaikallemme pienten arjen ekotekojen kautta. Sysäyksen toimintaan saimme Museoliiton puolen vuoden Sanoista ekotekoihin –koulutuksen kautta. Perustimme Ekonyrkki-tiimin ideoimaan ja toteuttamaan arjen ekotekoja sekä tsemppaamaan työyhteisöämme.

Kestävä toiminta ja pitkäjänteinen ajattelu on museoissa luontaista. Museot säästävät ja säilyttävät. Usein niukat resurssit pakottavat kierrättämään ja arvioimaan kulutusta. Jätteiden lajittelu, työmatkapyöräily ja kasvisruokapäivät olivat meillä monen arkipäivää aikaisemminkin, mutta niiden nostaminen yhteisiksi puheenaiheiksi palavereihin ja käytäntöön on jakanut taakkaa koko porukan kannettavaksi. Me olemme yhteisellä asialla!

7 vinkkiä arjen ekotekoihin

Nappaa tästä pieniä vinkkejä arkeesi. Tällaisia asioita Postimuseossakin on harjoiteltu.

Toimistomme päivitetty lajittelunurkka: pahvi, lasi, metalli ja muovi info-lappuineen. Ei ehkä kovin kaunis, mutta käytännöllinen ja kierrätyksestä muistuttava.

1. Sammuta valot, kun poistut tyhjästä huoneesta.
2. Pyöräile aina kun voit. Muista kypärä ja fillarin valot!
3. Järkeistä lajittelu. Satsaa kunnon astioihin.
4. Vältä kertakäyttöastioita. Vie oma kahvikuppi työpaikalle.
5. Valitse ympäristöystävälliset pesuaineet keittiöön ja kylpyhuoneeseen. Nestemäisen astianpesuaineen voi vaikka laimentaa suihkepulloon!
6. Valitse eettisesti tuotettuja elintarvikkeita. Vastuullisesti tuotettu kahvi maistuu paremmalta, kun kahvinviljelijäkin saa osuutensa.
7. Seuraa kestävään kehitykseen liittyvää uutisointia ja liity vaikkapa erilaisiin some-ryhmiin. Tietosi ja ymmärryksesi kasvaa vähitellen, ja valintojen tekeminen helpottuu.
Arjen pienten tekojen kautta pääset ekoajatteluun mukaan. Se avaa mahdollisuuden paremmalla mielellä siirtyä enemmän vaikuttaviin toimiin, kuten perheen tai työpaikan hiilijalanjäljen selvittämiseen tai sähkösopimusten ja ekologisemman kulkuvälineen selvittelyyn.

Museoiden aloitteita kestävän kehityksen puolesta

Museoliiton ekoteko-koulutukseen osallistui yhteensä 50 ammattilaista, 24 organisaatiosta. Lue lisää muiden museoiden toimista Museopro:n jutusta Aloitteita kestävän kehityksen puolesta.

Kirjoittaja Suvi Jalli osallistui yhdessä Mirka Ylä-Mattilan kanssa Museoliiton seitsemän kuukautta kestäneeseen ekoteko-koulutukseen vuonna 2020. Työ kestävän kehityksen parissa on vasta alussa. Jatkamme ja myös kerromme siitä entistä enemmän.

Lue myös

Miljoona pakettia viikossa – Posti kuljettaa korona-ajan huimat pakettimäärät hiilineutraalisti. Blogikirjoitus nostaa esiin verkkokaupan ekologisuuden ja Postin vihreitä valintoja siinä.

Hymyilevä silmälasipäinen nainen puolipitkissä tummissa hiuksissaan, vihreässä puserossaan ja värikkäässä huivissaan.
Suvi Jalli näyttelypäällikkö
Suvi Jalli, näyttelypäällikkö. Pitkän linjan postilainen ja museolainen.