Ensimmäiset postimerkit

2. kerros

Postimerkkiaarteet valtaavat Postimuseon, kun Suomeen saadaan ensimmäistä kertaa näytteille maailman ensimmäiset postimerkit kuningatar Elisabet II:n kokoelmasta.

Näyttely esittelee ensimmäistä kertaa Suomessa todelliset harvinaisuudet kuningatar Elisabet II:n kokoelmasta sekä filateelisia aarteita Postimuseon omasta kokoelmasta. Näyttely liittyy suureen kansainväliseen Finlandia 2017 -postimerkkitapahtumaan, joka järjestetään Tampere-talossa 24.–28.5.

Näyttelyssä on esillä maailman ensimmäisten postimerkkien ja ehiöiden valmisteluun liittyviä ainutlaatuisia kohteita vuosilta 1839–1840. Mukana on myös ”filatelian maailmantähtiä” kuten käyttämätön sininen kahden pennin Mauritius Post Office -merkki vuodelta 1847 ja Bermudan kuvernöörin tilapäiset merkkijulkaisut vuosilta 1848–1854. Ns Kirkcudbright-ensipäivänkuoressa on kymmenen kappaletta ensimmäisiä yhden pennin mustia merkkejä ja se on suurin tunnettu ryhmä ensipäivän kuorella.

Postimuseo esittelee omista kokoelmistaan harvinaisuuksia Suomen ensimmäisistä vuonna 1856 julkaistuista 5 ja 10 kopeekan postimerkeistä sekä niitä edeltäneistä ehiöistä alkaen vuodesta 1845. Osa näyttelyn kohteista on ainutlaatuisia tai niitä tunnetaan maailmalla vain muutamia kappaleita.

Kuningatar Elisabet II:n postimerkkikokoelma tunnetaan nimellä The Royal Philatelic Collection. Sitä pidetään hienoimpana ja laajimpana Ison-Britannian ja Kansainliiton postimerkkien kokoelmana maailmassa. Kokoelman keräämisen aloitti Edinburghin herttua, myöhemmin kuningas Yrjö V, 1890-luvulla. Hän oli aktiivinen ja asiantunteva filatelian harrastaja, joka keräsi paitsi julkaistuja postimerkkejä, myös niiden luonnoksia ja koevedoksia. Kokoelman kartuttamista jatkoi kuningas Yrjö VI ja se on jatkunut edelleen kuningatar Elisabet II:n aikana.

Kirjeenvaihdon helpottamiseksi Isossa-Britanniassa yhtenäistettiin vuonna 1840 kirjetaksat ja otettiin käyttöön postimerkit ja arvoleimaiset ehiökuoret. Ehiöissä postimaksu on valmiiksi maksettu. Suomessa seurattiin esimerkkiä vuonna 1845, aluksi vain ehiökuorten ja yhtenäisen postitaksan osalta. Vuonna 1855 postitirehtööri Wulffert ehdotti postimerkkien käyttöönottoa. Senaatti hyväksyi ehdotuksen, ja postimerkit otettiin käyttöön kahden vuoden koeajaksi. Ensimmäiset merkit ilmestyivät maaliskuun alussa 1856, lähes kaksi vuotta ennen emämaa Venäjän postimerkkejä.

Katso kuvia