Sika, Juice ja joulu – sika-aiheisten postikorttien pienoisnäyttely

17.11.2020

Postimuseo avaa joulun kynnyksellä ajankohtaisen pienoisnäyttelyn siasta postikorteissa. Joulukinkku on monen joulupöydän perinteinen kunkku. Juice Leskisen (1950–2006) säveltämässä ja sanoittamassa Sika-joululaulussa käydään läpi porsaan elämänkaari kasvatuksesta joulupöytään.

Sika on tuttu hahmo joulun ja uuden vuoden postikorteissa. Niissä sika esiintyy niin eläimenä kuin ruokana: tervehtii, toivottaa ja tuo onnea ja röhkii eri vaiheissa elinkaartaan, usein myös varsin inhimillisenä. Korttitaiteilijat sijoittavat sian läävään, arkeen, juhlaan ja tarjoiluvadille, osina tai kokonaisena. Suomalaisten korttien kuva-aiheet ovat useimmiten varsin kilttejä, maailmalla sika-aiheisten postikorttien tulkinnat ovat rajumpia.

Sika julkaistiin Leskisen Slam-yhtyeen Kuusessa ollaan -albumilla vuonna 1980. Albumin kansipiirrokset ovat Mauri Kunnaksen käsialaa. Laulun keskeinen riimi, ’Ihminen on sitä mitä hän syö’, on myös väkevä kannanotto nykytapoihimme ja erityisesti joulun ajan yltäkylläisiin syömisiin. Originaalit LP-kannet ovat myös esillä, kuten myös kappale kuunneltavissa.

106 sikapostikorttia

Keräilijä Pertti Leppänen on valinnut kokoelmistaan Juicen Sika-joululaulun innoittamana esille yhteensä 106 sikapostikorttia Suomesta ja maailmalta.

Sika, Juice ja joulu – sika-aiheisia postikortteja -pienoisnäyttely on esillä museokeskus Vapriikin kokouskäytävällä (2.krs) 24.11.2020 – 17.1.2021. Unohtumattomia kirjeitä Suomesta -näyttely Postimuseon teemanäyttelytilassa (2.krs.) 31.1.2021 saakka. Vapriikki sijaitsee osoitteessa Alaverstaanraitti 5, Tampere.

Lisätietoja:

Keräilijä Pertti Leppänen, pjleppanen@hotmail.com, puh. 0400 507 640
Postimuseon projektipäällikkö Suvi Jalli, suvi.jalli@postimuseo.fi, puh. 040 531 0388

Katso kuvia

Pertti Leppäsen kokoelma.