Siirry suoraan sisältöön Siirry etusivulle

Postin toimipaikkaverkolla on pitkä historia

17.06.2015

Postin toimipaikkaverkko kokee uudistuksia vuosien 2015–2018 aikana. Postitoimipaikan perusperiaate on pysynyt samana liki 380-vuotisen historiansa aikana. Postitoimipaikkajärjestelmä luotiin asiakkaita varten. Vuosien varrella on ollut ja on kokeiltu erityyppisiä toimipaikkaratkaisuja.

Postikonttorit postimestarien vastuulla

Postitoimipaikkojen historia ulottuu Suomessa aina vuoteen 1638, jolloin Suomeen tuli Ruotsin mallin mukaan organisoitu talonpoikien varaan perustunut postinkuljetusjärjestelmä. Ensimmäisen postilinjan varrelle sijaitseviin kaupunkeihin Turkuun, Helsinkiin, Porvooseen, Käkisalmeen ja Viipuriin perustettiin postikonttorit. Postia hoitamaan määrättiin joku kaupungin porvareista, joka hoiti pestiä omassa kodissaan.
Postimestari otti vastaan kaupungista lähtevät kirjeet ja jakoi kaupungin asukkaille saapuneet kirjeet. Tarkan kirjanpidon lisäksi postimestari huolehti siitä, että posti lähti seuraavalle etapille aikataulussa, eikä pysähtynyt konttorissa puolta tuntia pidempään. Postimestarien tehtävänä oli myös uutisten välittäminen.

Postitoimistoja maaseudulle

Suomi liittyi autonomisena osana Venäjään 1809. Ruotsin vallan ajalta periytynyt 33 postikonttorin verkosto ei paljonkaan kasvanut 1800-luvun alkuvuosikymmeninä. Postitalonpojista luovuttiin 1845, ja maaseudun asukkaat saivat postinsa nyt postireittien varrelta postinkuljettajilta tai kestikievareista. Vuonna 1860 alkoi toimipaikkojen leviäminen maaseudulle, kun Mustialan maatalousopiston yhteyteen perustettiin uudenlainen toimipaikkatyyppi, postitoimisto. Toimiston ylläpito oli halvempaa kuin konttorin. Postitoimistoja perustettiin myös rautatieasemille, joita hoitivat yleensä asemanhoitajat.

Toimipaikkaverkoston kasvu jatkui, kun 1880-luvulla perustettiin uudentyyppisiä postiasemia ja 1890-luvulla postipysäkkejä. Postipysäkit liittyivät läheisesti maalaiskirjeenkantoon. Postissa etsittiin entistä halvempia ratkaisuja postitoimipaikkojen ylläpitoon. Postiasemien ja -pysäkkien palveluvalikoima oli suppeampi kuin varsinaisten ”täyden palvelun” postitoimipaikkojen. Postitoimistot avasivat myös naisille mahdollisuuden päästä valtion virkoihin. Toimipaikkojen määrä kasvoi nopeasti ja vuonna 1945 niitä oli 3400 ja vuoteen 1970 mennessä 4700. Kiinteiden toimipaikkojen lisäksi postilla oli lähtien joukko liikkuvia postitoimistoja, kuten autopostitoimistoja, postipalveluautoja, laivapostitoimistoja ja postipalvelualuksia.

Syrjäkylän posteja lakkautettiin

Kiinteiden toimipaikkojen kokonaismäärä väheni 1970–1985 noin 1 250 kappaleella. Muuttoliike kaupunkeihin johti postien lakkauttamisiin syrjäkylissä. Toimipaikkaverkko supistui myös 1990, kun Postisäästöpankki alkoi vetää pankkipalveluita pois posteista, aluksi pienemmiltä paikkakunnilta. Posti alkoi tämän seurauksena tehdä yhteistyötä paikallisten palveluyrittäjien kanssa.

Postin ja Leonian (entinen Postipankki) yhteistyö päättyi kokonaan vuonna 2000, koska pankkitiskillä asioiminen vähentyi uusien tietoteknisten ratkaisujen myötä. Tämän seurauksena Posti sulki satoja toimipaikkoja vuosina 2001–2002. Postin yrityskuva oli koetuksella ja sellaisetkin, jotka eivät asioineet posteissa, katsoivat Postin palvelutason heikentyneen. Vuoden 2002 lopussa Postilla oli 297 omaa toimipaikkaa ja 1100 yrittäjien ylläpitämää toimipaikkaa. Vuonna 2003 toimipaikkojen myynti oli kaksi prosenttia Postin liikevaihdosta.

Posteista tuli myymälöitä

Vuonna 2007 Postin keskeisiä myyntipisteiden yhteistyökumppaneita olivat useimmiten Tradeka, Kesko, S-ryhmä ja Rautakirja. Omia toimipaikkoja oli noin 190 vuonna 2007. Toisaalta toimipaikkojen myyntiä kehitettiin ja niistä tehtiin myymälöitä.

Tällä hetkellä noin 1 400 palvelupistettä tarjoaa kuluttajille ja yritysasiakkaille palvelut postin lähettämiseen, vastaanottamiseen ja asiointiin. Postin määrän vähentymisen vuoksi, Posti on hakenut kustannustehokkaampia tapoja hoitaa postipalveluita. Palveluyritysten hoidossa olevat Postit ovat saaneet asiakkailta myönteistä palautetta, koska niiden aukioloajat vastaavat hyvin kuluttajien tarpeita. Postilla on jatkossa 21 omaa myymälää, ja 77 myymälän osalta aloitetaan neuvottelut palvelujen siirtämisestä kumppaniyritysten hoidettaviksi vuosien 2015–2018 aikana. Lisäksi Posti avaa 100 uutta palvelupistettä ja palvelupisteiden kokonaismäärä kasvaa yhteensä 1 500:aan.

Takaisin ylös