Postimuseo 90 vuotta – juhlan kunniaksi kirja ja postimerkkipeli

06.09.2016

Postimuseo täyttää tänä vuonna pyöreät 90 vuotta. Museo julkaisee yhdessä Postimuseon Ystävät yhdistyksen kanssa Tabellarius-kirjan, joka kertoo Postimuseon historiasta kokoelmien ja toiminnan muutosten kautta. Juhlaan on ahetta myös siksi, että tänä vuonna tulee kuluneeksi 160 vuotta ensimmäisten suomalaisten postimerkkien julkaisemisesta. Postimuseo on tuottanut pelifirma Meanfish Oy:n kanssa postimerkkiaiheisen Catch a stamp -pelin.

Tabellarius-kirja kertoo museotyön arjen muutoksista ja kiinnostavista kokoelmista, kuten asekokoelmista ja niitä sivuavista postiryöstöistä. Kirjassa esittäytyvät niin keräilijät kuin mesenaatitkin, jotka ovat toimineet Postimuseon tukena. Lisäväriä tuovat graafikko Lasse Hietalan ainutlaatuiset Postin mainosjulisteet ja -kortit sekä B.A. Lindemanin kartat ja matkaoppaat. Kirja luo katsauksen 160-vuotiaaseen suomalaiseen postimerkkiin sekä samanikäiseen Saimaan kanavaan, jota on esitelty lukuisissa postikorteissa.

Postimerkkejä kuva-aiheittain esittelevässä Catch a stamp -pelissä postimerkkisateesta napataan tietyn aiheisia merkkejä, esimerkiksi koiria, musiikkia tai presidenttejä. Aiheet vaikuttavat siihen, kuinka peli vaikeutuu ja etenee. Pelin voi ladata ilmaiseksi Android- ja iOS -käyttöjärjestelmän mobiililaitteisiin. Kineettisessä versiossa pelaaja hyödyntää fysiikkaansa postimerkkien nappailussa. Versiota voi pelata yksin tai yhdessä. Postimuseo hyödyntää peliä monipuolisesti näyttelyissä ja tapahtumissa.

Postimuseo 90 vuotta

Postimuseo on toiminut pitkän historiansa aikana useammassa paikassa. Ensimmäisen tilansa, neljä huonetta, Yrjönkadulta Helsingistä museo sai 1.9.1926. Sodan vuoksi museo joutui kodittomaksi vuonna 1941 ja oli varastoituna jonkin aikaa. Uudet väliaikaiset tilat löytyivät Vaasasta 1954, jossa toiminta jatkui neljä vuotta. Vuonna 1962 museo avattiin Posti- ja lennätinmuseona Helsingissä Tehtaankadulla, jossa museo toimi 1990-luvun alkupuolelle saakka. Vuodesta 1995 vuoteen 2012 Postimuseon tilat sijaitsivat Helsingin pääpostitalossa. Syksyllä 2014 Postimuseo avautui täysin uudistuneena museokeskus Vapriikissa Tampereella. Tampereella Postimuseo on kolminkertaistanut kävijämääränsä. Viime vuonna museossa vieraili yli 100 000 asiakasta.

Postimuseo juhlii yhdessä 20 vuotta täyttävän museokeskus Vapriikin kanssa lokakuussa järjestämällä yleisölle tapahtumapäivän, jossa on tarjolla runsaasti erilaista ohjelmaa ja karnevaalitunnelmaa.

Catch a stamp -pelin julkaisu on Museoiden yönä 14.5.2016 klo 18 Postimuseossa Museokeskus Vapriikissa, Tampereella, Alaverstaanraitti 5.

Tabellarius-kirja on saatavilla 25 euron hintaan Trafiikki-museoiden verkkokaupasta sekä Vapriikin museokaupasta.

Lisätietoja: museonjohtaja Kimmo Antila puh. 050 5639070, kimmo.antila@postimuseo.fi. Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön.
Postimerkkien historiasta lisätietoja: Postimuseon amanuenssi Pirjo Mattila, puh. 0400 626727, pirjo.mattila@postimuseo.fi

Katso kuvia

Suomen ensimmäiset postimerkit – viiden kopeekan sininen ja kymmenen kopeekan punainen soikiomerkki - otettiin käyttöön maaliskuussa 1856.