Postin pitkän historian aineistoja kaikkien ulottuville verkkoon

15.12.2020

Postimuseo avaa kokoelmiaan Finna.fi -hakupalveluun. Postimuseon laajat kokoelmat heijastavat postin ja viestinnän monipuolista historiaa, ja avatut aineistot tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden tutustua siihen. Nyt julkaistavissa aineistoissa on näytteitä kokoelmien eri osista. Mukana on esineitä, valokuvia ja karttoja. Postimuseon aineistot Finnassa karttuvat jatkuvasti ja kokoelmien avaaminen on osa museon perustoimintaa.

Esinekokoelmista mukana on postitoimipaikkojen kalusteita, postinkäsittelyn ja -jakelun työvälineitä, postinkantajien varusteita pistooleista postitorviin sekä postitoimipaikkojen opastekilpiä ja -kylttejä. Esillä on myös Helsingin pääpostitalon alkuperäisiä kalusteita sen rakentamisvuodelta 1938. Vanhimmat esineistä ovat 1700-luvulta ja 1800-luvun alusta. Suurin osa esineistä on ollut käytössä 1900-luvulla.

Avattavaan aineistoon kuuluvat valokuvat esittelevät postinkuljetusta erilaisilla ajoneuvoilla ja Postin käyttämiä autoja 1910–1970-luvuilta. Postikartat kertovat postinkuljetuslinjojen kehittymisestä 1600-luvun lopulta 1900-luvulle. Lisäksi julkaistavassa aineistossa on mm. postimerkkinäyttelyiden palkintomitaleja.

Postimuseon kokoelmapäällikkö Pirjo Mattila kertoo, että aineistojen digitointiin on panostettu erityisesti tänä vuonna:

– Aineistojen avaaminen Finnaan on jo useamman vuoden ajan ollut yksi kokoelmatyön tärkeimmistä tavoitteista. Postin pitkä historia on arvokasta, kansallista kulttuuriperintöä, joka on näin  entistä helpommin tutkijoiden, opetuksen ja kansalaisten saatavilla.

Postimuseon Finnassa olevia aineistoja saa käyttää vapaasti koulutuksessa, tutkimuksessa ja yksityisessä käytössä. Kuvat ovat verkkoympäristöön soveltuvia pieniresoluutiokuvia. Painokelpoisia kuvia voi tilata Postimuseolta.

Kokoelmia voi tutkia hakusanojen ja haun rajausten avulla. Suosittelemme kirjautumista Finna-palveluun, jolloin voit esimerkiksi koota aineistoista omia suosikkilistoja. Suosikkilistoja voi myös jakaa, mistä on apua esimerkiksi opetustyössä.

Museoiden aineistot ovat haettavissa omassa museot.finna.fi-näkymässään. Katso Postimuseon esittelysivu Finnassa.

Tutustu Postimuseon kokoelmiin Finnassa.

Finna on koti Suomen kulttuuri- ja tiedeaineistoille. Finna.fi kokoaa satojen museoiden, kirjastojen ja arkistojen aineistot yhteen osoitteeseen, jossa niiden äärelle pääsee helposti ja nopeasti. Lisäksi Finna kehittää yhdessä asiakasorganisaatioidensa kanssa ilmaista alustaa, jolla eri toimijat voivat luoda oman sähköisen hakupalvelun tai esimerkiksi verkkokirjaston.

Lisätietoja:
kokoelmapäällikkö Pirjo Mattila, p. 0400 626 727, pirjo.mattila@postimuseo.fi

Katso kuvia

Postipusseja käytettiin postin kuljetuksessa ja lajittelussa.
Postinvaihtoa liikkuvaan junaan vannepussin avulla 1930-luvulla.
Lapuan Ruhan kylän postipussi 1900-luvun alusta.
Maalaiskirjeenkantaja Kyyjärvellä 1930-luvulla.
Postipussiteline Helsingin postikeskuksesta on ollut käytössä 1960-luvulta alkaen. Eri toimipaikkoihin lähtevät lähetykset heitettiin telineessä oleviin postipusseihin.
Postinlajittelua Helsingin postikeskuksessa vuonna 1986.