Julkaisut

Postimuseo julkaisee näyttelyiden ja muun toimintansa teemoihin liittyviä tutkimuksia ja artikkelikokoelmia. Museon hankkeista tuotetaan usein sähköinen julkaisu. Postimuseon ystävät ry:n kanssa olemme julkaisseet vuosikirjaa Tabellarius. Julkaisuja voi ostaa Vapriikin museokaupasta ja Trafiikki-museoiden verkkokaupasta.

Viestin-julkaisusarja

Uusi vertaisarvioitu julkaisusarjamme Viestin käsittelee viestintähistorian ajankohtaisia teemoja historiaan ja tulevaan katsoen. Samanniminen podcast tuo uusia näkökulmia näihin teemoihin.

Viestin-podcast

Viestin-podcast perehtyy viestinnän ajankohtaisiin ilmiöihin sekä niiden historiaan ja tulevaisuuteen. Tarjoamme kiinnostavia näkökulmia viestinnän murroksiin ja uusia oivalluksia ajasta, jossa elämme.

Tieteelliset julkaisut

nainen ottaa pahvilaatikosta vaatetta iloisella mielellä.

Paketoituja unelmia. Etäostamisen historia kaukomatkoista postimyyntiin ja verkkokauppaan

FM Jenna Peltonen, FT, dosentti Petri Saarikoski, FT, dosentti Rami Mähkä, FT, professori Anna Sivula, TaT, FM, Ekon. mag. Katriina Heljakka, TkT Arhi Kivilahti ja MA Anni Shepherd

Viestin. Viestintähistorian julkaisuja 2
Postimuseo 2023
192 sivua, kuvitettu

Osta Paketoituja unelmia Trafiikin verkkokaupasta

Aamun lehti – Sanomalehtien jakelun historia ja tulevaisuus

Tuomas Hoppu, Heikki Nikali

Viestin. Viestintähistorian julkaisuja 1
Postimuseo 2021
200 sivua, kuvitettu

Osta Aamun lehti Trafiikin verkkokaupasta

Kirjeitä sodasta. Kirjoittamisen tavat ja merkitykset kriisiaikoina

Marko Tikka, Ilari Taskinen, Seija-Leena Nevala-Nurmi (toim.)

Postimuseo ja Tampereen historiallinen seura 2015
273 sivua, kuvitettu

Osta Kirjeitä sodasta Trafiikin verkkokaupasta

Jääkärit Saksan tiellä. Jääkäreiden tarina kirjeiden ja päiväkirjojen valossa

Tuomas Hoppu

Postimuseo 2016
265 sivua, kuvitettu

Osta Jääkärit Saksan tiellä Trafiikin verkkokaupasta

Hankkeiden julkaisut

Esirippu auki – Opas yhteisölähtöiseen yleisötyöhön museoissa

Esirippu auki – Opas yhteisölähtöiseen yleisötyöhön museoissa (pdf)
Postimuseon, Suomen Pelimuseon ja mediamuseo Rupriikin yhteisen Esirippu auki! – museoiden kokoelmien avaaminen osallistavan taiteen keinoin (2022) -hankkeen tuloksena valmistunut opaskirja. Hanke sai rahoitusta Museoviraston Museoiden innovatiiviset hankkeet -avustuksesta.

Postimuseon, Suomen Pelimuseon ja mediamuseo Rupriikin yhteisen Museojamit-hankkeen (2018-2019) loppujulkaisu. Hanke sai rahoitusta Museoviraston Museoiden innovatiiviset hankkeet -avustuksesta.

Museojamien avulla lähihistorian ilmiöt talteen. Työmalli Museojamien järjestämiseen (pdf)

The work model was produced in the Museum Jams -project (2018-2019). The project was a joint effort of the Postal Museum, the Finnish Museum of Games and media museum Rupriikki and was funded by the Finnish Heritage Agency.

Museum Jams in recording recent history phenomena. Work model for organising Museum Jams (pdf)

Kuka muistaa? Hiljainen tieto museoissa

Hiljainen tieto kiertoon -hankkeen (2020) loppujulkaisu. Hanke oli työväenmuseo Werstaan ja Postimuseon yhteinen, ja se sai rahoitusta Museoviraston Osaamisen kehittämisen apurahoista.

Kuka muistaa? Hiljainen tieto museoissa (pdf)

Filateeliset julkaisut

Suomen varhaisposti kirja kannessa kirjan tiedot ja vanha sulkakirje.

Suomen varhaisposti -kuriiriposti, kruununposti ja varhainen yleinen posti

Atte Moilanen, Werner Filmer, Tuula Hockman, Sanna Oikarinen ja Risto Pitkänen

Postimuseo 2024
224 sivua, kovakantinen, runsas nelivärikuvitus

Kirja on myynnissä museokeskus Vapriikin museokaupassa, Trafiikki-museoiden verkkokaupassa, Käpylän merkin verkkokaupassa ja Suomen Filateliapalvelun verkkokaupassa.

Suomen postitaksat 1875-2001 – Finnish postage rates 1875-2001

Harri Ala-Honkola, Hannu Kauppi, Juhani Kerppola, Ari Muhonen, Esko Seitsonen

Postimuseo 2016
400 sivua, kuvitettu

Vuosikirja Tabellarius

Postimuseon ystävät ja Postimuseo julkaisivat vuosina 1999-2021 Tabellarius-vuosikirjaa. Julkaisusarjan tarkoituksena on valottaa Postin ja viestinvälityksen vuosisataista historiaa erityisteemoja käsittelevien artikkelien avulla. Toistuvina teemoina ovat olleet myös filateliaan ja postimerkkeihin sekä Postimuseon ja ystäväyhdistyksen toimintaan liittyvä aiheet. Tabellariuksessa on lisäksi julkaistu museon ja yhdistyksen vuosikertomukset. Tabellarius ilmestyi muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta vuosittain ja se on jaeltu kaikille Postimuseon ystävät ry:n jäsenille.