Tampere saa uuden museon – Postimuseo käynnistää toimintansa Museoiden yössä

06.09.2013

Tampere saa merkittävän vahvistuksen monipuoliseen museoverkkoonsa, kun Postimuseo aloittaa toimintansa kaupungissa. Postimuseon toimistot, kirjasto ja tietopalvelut ovat jo muuttaneet Vapriikin lähelle osoitteeseen Lapintie 1 ja museo avaa uudet näyttelyt Vapriikissa syyskuussa 2014. Postimuseo on mukana museoiden yössä 25.5. Yleisöllä on tuolloin mahdollisuus tutustua ensi kertaa uusiin toimitiloihin Lapintiellä.

Postimuseon uudessa näyttelyssä kävijä on pääosassa. Tarkoitus on tarjota vuorovaikutteista toimintaa, jolloin museovieras itse osallistuu ja samalla osallistuttaa muita. Postimuseon asiakkaat ovat toivoneet museolta muun muassa tarinoita, sattumuksia, jännitystä, sankarimyyttejä ja sitä, että näyttely herättää tunteita ja samaistumiskohteita. Ihmiset haluavat jättää itsestään jäljen näyttelyyn ja lukea muiden kävijöiden kokemuksia.

Luvassa on myös mielenkiintoisia erikoisnäyttelyitä ja monipuolista tapahtumatoimintaa. Postimuseon tuleviin palveluihin kuuluvat erilaiset digitaaliset tietopalvelut sekä monipuolinen yhteistyö koululaisten ja monien muiden ryhmien kanssa.

Postimuseo on yksi Suomen vanhimpia erikoismuseoita (per.1926). Museo tutkii, tallentaa ja esittää postitoiminnan, viestinvälityksen ja niiden pohjalta syntyneiden tieto- ja tavaraliikenteen ilmiöitä. Postimuseon kokoelmissa on mittava esine- ja kuva-aineisto sekä kaikki Suomessa julkaistut postimerkit ja paljon erilaisia filateelisia erikoiskokoelmia. Museossa toimii Suomen ainut julkinen filateelinen ja postihistoriallinen erikoiskirjasto, jossa on kirjojen lisäksi runsas arkistoaineisto.

Postimuseo järjestää ohjelmaa 25.5. kahdessa eri paikassa, Vapriikissa ja uusissa toimitiloissaan osoitteessa Lapintie 1.

Ohjelma Vapriikissa Alaverstaanraitti 5:ssä:

Kello 18–21 yleisöllä on mahdollisuus kuvauttaa itsensä postikorttiin postifröökynän tai postiljoonin asussa tai astua kuvaan itse postifröökynän kanssa.
Kello 18–21 esillä on tamperelaisen filatelistin Kari Salosen arvokas filateelinen kohde. Salonen on paikalla esittelemässä kohdettaan ja yleisö voi arvuutella sen hintaa.
Kello 18–24 kysy Postimuseosta – postifröökynä kertoo.
Kello 18–22 Postimuseon ystävät yhdistyksen jäseniä on paikalla kertomassa toiminnastaan ja antamassa sadalle ensimmäiselle yllätyslahjan.
Kello 18–24 Vapriikin filmi-illassa esitetään myös Postivaunun matkassa ja Postilinja-auto -filmit.
Kello 18–24 Postimuseo osallistuu kysymyksillään koko taloa koskevaan humoristiseen tietokilpailuun.

Ohjelma Lapintie 1:ssä

Kello 18–22 yleisöllä on mahdollisuus tulla kurkistamaan ensi kertaa Postimuseon uusiin toimitiloihin Tampereella. Esittelyssä ovat kirjasto, kuva-arkisto sekä postimerkkikokoelmat. Kuva-arkistossa on esillä mm. Tampere-aiheisia valokuvia ja kirjastossa poistokirjojen kirppis.