Kuvataidekilpailun satoa esillä Vapriikissa

01.01.2015

Postimuseo avaa 19.1. Vapriikissa näyttelyn Taide elämäntyönä, joka esittelee Suomen Taiteilijaseuran 150-vuotisjuhlavuoden postimerkin suunnittelukilpailuun tulleita ehdotuksia. Postin ja Suomen Taiteilijaseuran kuvataiteilijoille järjestämä postimerkkien suunnittelukilpailu haki kuutta uutta teosta viime keväänä Suomen Taiteilijaseuran kunniaksi 19.1.2015 ilmestyvään postimerkkijulkaisuun. Ehdotuksia esittelevä näyttely on esillä 1.3.2015 saakka.

Postimerkkeihin valittiin seuraavat teokset ja taiteilijat:

• Viiva-muoto, Anneli Hilli, taidegraafikko/maalari, Espoo
• Piste, Mika Natri, kuvataiteilija, Turku
• Taiteilijan vuoristorata, Marjo Suikkanen, kuvanveistäjä, Viljakkala
• Dance from the bride, Mayumi Niiranen-Hisatomi, kuvataiteilija, Kajaani
• Lento, Laura Konttinen, kuvataiteilija, Helsinki
• Hedelmistä puu tunnetaan, Kalevi Karlsson, arkkitehti/taiteilija, Helsinki

Kilpailuun tuli yli 100 työtä, joista suurin osa on esillä näyttelyssä. Kilpailun aihe oli Kuvataide tänään, ja voittajat valitsi kuvataiteilijoista ja Postin edustajista koostunut raati.

Suomen Taiteilijaseura on kuvataiteen vaikuttaja- ja asiantuntijajärjestö, joka edustaa yli 3 000 ammattitaiteilijaa. Seura oli postimerkin aiheena myös helmikuussa 1964, jolloin julkaistiin merkki sen 100-vuotisjuhlan kunniaksi.

Ensipäiväntilaisuus ja kaikille avoin keskustelutilaisuus

Maanantaina 19.1. ilmestyy kaikkiaan kolme postimerkkijulkaisua. Kaksi muuta ovat Ystävät yhdessä ja Muodostelmaluistelu. Postimuseossa järjestetään ilmestyvien postimerkkien ensipäiväntilaisuus. Leimaajat ovat paikalla kello 11–17 ja kaikkien postimerkkien suunnittelijat signeeraavat lähetyksiä kello 12–14.

Suomen taiteilijaseura järjestää klo 15 keskustelutilaisuuden kuvataidekilpailuista. Kuka voittaa taidekilpailuissa -tilaisuus Vapriikin auditoriossa on kaikille avoin mahdollisuus keskustella kuvataiteessa kilpailemisesta. Aiheesta keskustelevat postimerkkikilpailussa palkittu kuvataiteilija Mika Natri ja Tampereen taidemuseon johtaja Taina Myllyharju, joka johtaa mm. juuri finaalivaiheeseen edenneen Tampereen rantatunnelin piippujen taidekilpailun palkintolautakuntaa. Keskustelun juontaa Miisa Pulkkinen Suomen Taiteilijaseurasta. Paikalla on myös muita postimerkkikilpailun voittajia ja Postin edustajia.

Postimuseo sijaitsee Tampereella museokeskus Vapriikissa osoitteessa Alaverstaanraitti 5.