Punk rynnistää Postimuseoon

31.10.2017

Punkin rantautumisesta Suomeen tulee tänä vuonna kuluneeksi 40 vuotta. Postimuseo muistaa juhlavuoden avaamalla Pienlehtiä ja punkpostia -näyttelyn, joka on esillä lähes vuoden 17.11.2017–4.11.2018.

Pienlehtiä ja punkpostia -näyttely esittelee punkin mukanaan tuomia ilmiöitä. Vuonna 1977 alkoi vaihtoehtolehtien vyöry ja samalla syntyi itse tekemisen kulttuuri. Kuka tahansa saattoi koota bändin, tehdä singlen tai kasetin, perustaa pienlehden ja julkaista sen itse. Alakulttuurin kukoistus näkyi myös postilaitoksen arjessa: Hilse, Lintu, Aivopesu, Nakki ja muut lehdet kulkivat postinkantajan laukussa tilaajilleen. Lehtien tekijät pitivät yhteyttä ja vaihtoivat julkaisuja keskenään.

Punk ja itse tekemisen kulttuuri ovat toimineet lähtökohtana monen ihmisen uralle esimerkiksi tiedotusvälineissä tai kulttuurialalla. Näyttelyssä ovat esillä lehdentekijöitä ja punkkareita ennen ja nyt Miettisestä Arto Nybergiin. Punk-kirjeet ja levyjen vaihto muun muassa Yhdysvaltoihin ja Isoon-Britanniaan olivat osa nuorison kansainvälistymistä. Kirjeet tekivät samalla suomalaisia punk-bändejä tunnetuksi maailmalla.

Näyttelyssä on esillä ja luettavana pienlehtiä, valokuvia, singlelevyjä ja c-kasetteja, punk-kirjeitä ja muuta punkiin liittyvää materiaalia sekä haastatteluja. Näyttelyn yhteistyökumppaneina ovat Oranssi ry ja Musiikkiarkisto. Näyttelyn kuraattorina on toiminut Pauli Kallio.

Sata vuotta sitten -näyttely

Tammikuun 16. päivänä avautuu Vapriikin galleriatilassa Sata vuotta sitten -näyttely, joka esittelee postikortein Suomea ja Venäjää erilaisin rinnasteisin teemoin. Näyttely on esillä 18.2.2018 saakka.

Näyttelyssä rinnastetaan erilaisia aiheita, joissa esitellään kummankin maan ominaispiirteitä lähtien sadan vuoden takaa. Esillä on muun muassa ainutlaatuisia postikortteja vanhasta Pietarista ja Tampereesta. Venäläinen banja ja suomalainen sauna vertautuvat postikorttitaiteen kautta, kuten myös venäläinen tee- ja suomalainen kahvikulttuuri.

Hankkeen tarkoituksena on ollut tiivistää suomalaisten ja venäläisten postikorttiharrastajien välisiä suhteita ja alan erikoismuseoiden yhteistyötä. Näyttely on esillä myös Pietarissa 1.11.2017 saakka. Näyttely on syntynyt Suomen postikorttiyhdistys Apollo ry:n, Postimuseon, A.S. Popovin viestinnän keskusmuseon ja Pietarin postikorttikorttikeräilijöiden CLIO:n yhteistyönä.
Postimuseo sijaitsee museokeskus Vapriikissa Tampereella osoitteessa Alaverstaanraitti 5.

Lisätietoja antaa Postimuseon projektipäällikkö Suvi Jalli, puh. 040 531 0388, suvi.jalli@postimuseo.fi