Postimerkeissä vuodenkiertoa, puistoja, taidetta ja Mannerheim – ensipäivä Postimuseossa

30.08.2017

Syyskuun 6. päivänä julkaistavia postimerkkejä koristavat luontokuvat, kaupunkipuistonäkymät ja Jasmin Anoschkinin omalaatuiset veistokset. Samalla ilmestyy myös postimerkki Suomen marsalkka Carl Gustaf Emil Mannerheimista.

Graafinen suunnittelija Stiina Hovi on suunnitellut Suomen luontoa ja neljää vuodenaikaa kuvaavan postimerkkisarjan, joka julkaistaan postimerkkirullassa.

Kuvittaja ja graafinen suunnittelija Timo Mänttäri on taiteillut värikkäästi tyylitellyt maamerkit Turun, Porvoon ja Hämeenlinnan kaupunkipuistoja esitteleviin postimerkkeihin.

Postin ensimmäinen taidepalkinto luovutettiin maaliskuussa kuvanveistäjä Jasmin Anoschkinille. Palkintoon kuuluu 10 000 euron rahapalkinto ja postimerkkijulkaisu taiteilijan töistä. Merkkisarjaan on valittu kolme leikkisää työtä: keraamiset pusuhuulet, koala ja kirahvi, sekä puusta veistetty poro.

6. syyskuuta ilmestyy myös omakuvapostimerkki aiheenaan Suomen marsalkka Carl Gustaf Emil Mannerheim (1867–1951). Merkin kuva on jatkosodan ajalta, ja sen on ottanut Aarne Pietinen (1884–1946).

Ensipäivä Postimuseossa

Postimuseossa museokeskus Vapriikissa järjestetään ensipäivätapahtuma 6.9. kello 13–17. Silloin uusiin postimerkkeihin saa ensipäivänleimoja. Paikalla on myös Suomen postcrossingyhdistys. Kello 15–17 Kirje tuntemattomalle pop up -kirjepajassa kirjoitetaan voimaannuttava kirje yksinäiselle ja tukea tarvitsevalle.

Lisätietoja postimerkeistä: Posti Oy Design Manager Tommi Kantola, puh. 020 451 5531, tommi.kantola@posti.com. Posti Group Oyj viestintäasiantuntija Merja Suomalainen, puh. 0400 918 221, merja.suomalainen@posti.com
Lisätietoa tapahtumasta: Postimuseon museolehtori Emilia Laulainen, puh. 050 4061570, emilia.laulainen@postimuseo.fi