Seela Sella ja Esko Roine loistavat Postimuseon Unohtumattomia kirjeitä -videon ensiesityksessä ystävänpäivänä

10.02.2021

Postimuseo toivottaa tunteikasta ystävänpäivää julkaisemalla Unohtumattomia kirjeitä -videoesityksen verkossa su 14.2.2021 klo 12. Legendaariset näyttelijät Seela Sella ja Esko Roine lukevat merkityksellisiä kirjeitä elävän musiikin lomassa. Loppuunmyydyille katsomoille aiemmin esitetty teos on nyt taltioitu kiehtovaksi kokonaisuudeksi Päivälehden museon tiloissa Helsingissä.

Video avautuu katsottavaksi Postimuseon verkkosivuille ystävänpäivänä klo 12.

Esityksen kirjeissä ja musiikissa ilmaistaan vahvoja tunteita; esiin nousevat rakkaus ja ystävyys, mutta mukana ovat myös sota-ajan kohtalot ja surulliset elämänvaiheet. Kirjeet ja musiikki tarjoavat matkan 1800-luvun Suomesta nykypäivään. Musiikista vastaavat tamperelaislähtöiset nuoret muusikot Eeva Rajakangas (laulu ja kitara), Pessi Jouste (viulu) ja Mikko Antila (vibrafoni).

Postimuseo ja Posti keräsivät suomalaisille merkityksellisiä kirjeitä vuonna 2017. Saimme keräyksen kautta noin 300 koskettavaa kirjettä. Osa kirjeistä valikoitui Unohtumattomia kirjeitä Suomesta -näyttelyyn (14.2.2020–31.1.2021) ja verkkonäyttelyyn. Kirjeissä ilmaistaan monenlaisia tunteita, kuten iloa, surua, jännitystä, ikävää ja huolta. Usein kirje tuo myös lohtua ja toivoa paremmasta. Verkkonäyttelystä löytyy myös kirjeiden kuvat ja tekstit aukikirjoitettuna. Osa kirjeistä julkaistiin Timo Kalevi Forssin toimittamassa kirjassa Unohtumattomia kirjeitä Suomesta (LIKE 2020).

Kirjenostoja ystävänpäivään

• Sixtus Syrjänen lähettää tuhat suuteloa morsiamelleen Emmille 1896. Katso kirje.
• Marjan kirje 13-vuotiaalle ystävälleen Marjatalle 1967 on koskettava kuvaus ystävän menettämisestä. Katso kirje.
• Kalevin kirje Härmälästä tulevalle vaimolleen Leenalle Petäjävedelle 1967. Katso kirje.
• Alokkaan kaipaava kirje tyttöystävälle 1995. Katso kirje.

Kaikki kirjeet: Unohtumattomia kirjeitä verkossa.

Lisätiedot:
Viestintäsuunnittelija Mirka Ylä-Mattila, mirka.yla-mattila@postimuseo.fi / 041 5075150
Museonjohtaja Kimmo Antila, kimmo.antila@postimuseo.fi / 050 563 9070

Katso kuvia

Seela Sellan ja Eskon Roineen lukemina kirjeet heräävät eloon. Kuva: Postimuseo, Jarmo Niinimäki