Sanomalehtien jakelun historia ja tulevaisuuden uhkakuvat yksissä kansissa

20.05.2021

Aamun lehti – Sanomalehtien jakelun historia ja tulevaisuus julkaistaan 26.5. Postimuseon uudessa Viestin-julkaisusarjassa. Kaksiosainen kirja kertoo sanomalehtien jakelun pitkän historian ja mallintaa paperilehden jakelun tulevaisuutta. Jaetaanko viimeinen sanomalehti vuonna 2030?

Historiantutkija, FT Tuomas Hoppu kertoo, miten Posti on jakanut sanomalehtiä jo yli 300 vuoden ajan ja ratkonut lehtiliikenteen ongelmia muuttuvassa toimintaympäristössä. Postin entinen tutkimusjohtaja, FT Heikki Nikali analysoi paperilehden laskevaa kysyntää digimurroksessa ja tarjoaa kolme ratkaisuvaihtoehtoa sanomalehtien varhaisjakelun ”kuoleman spiraaliin”.

Viestin. Viestintähistorian julkaisuja tarttuu yhteiskunnallisesti merkittäviin ilmiöihin. Tutkimukseen perustuvat julkaisut valottavat viestintää, viestien sisältöjä ja niiden liikkumista.

Kirjan lehdistötilaisuus ma 24.5. klo 10–11

Paikalla kirjoittajat ja Postimuseon edustajat. Lehdistötilaisuus järjestetään Teamsissa. Liity mukaan tästä.

Kirjan sähköisen pdf-version (saatavilla 20.5. alkaen) ja painettujen arvostelukappaleiden (saatavilla 26.5. alkaen) tilaukset:
Mikko Nykänen, 040 5182713 / mikko.nykanen@postimuseo.fi

Aamun lehti – Sanomalehtien jakelun historia ja tulevaisuus
Tuomas Hoppu – Heikki Nikali
Aamun lehti. Sanomalehtien jakelun historia ja tulevaisuus
ISBN 978-952-5249-43-9
Viestin. Viestintähistorian julkaisuja 1
200 sivua, kuvitettu

Kirja tulee myyntiin museokeskus Vapriikin museokauppaan ja Trafiikki-museoiden verkkokauppaan.

Lisätiedot:
Tuomas Hoppu, 0400 642 484 / hoppuhinsala@gmail.com
Heikki Nikali, 0400 618 507/ heikki.nikali@gmail.com
Mikko Nykänen, 040 5182713 / mikko.nykanen@postimuseo.fi

Aamukahvi ja tuore lehti -näyttelyn avajaisissa mukana teoksen kirjoittajat

Kirjan kanssa samaan aikaan avautuu Postimuseon näyttely Aamukahvi ja tuore lehti. Näyttelyn tiedote Postimuseon sivuilla.

Näyttelyn virtuaaliavajaisissa toimittaja Sean Ricksin haastateltavana Tuomas Hoppu ja Heikki Nikali, Postin sanomalehtitoiminnan johtaja Kimmo Kauranen, Postimuseon johtaja Kimmo Antila ja näyttelypäällikkö Suvi Jalli. Suora lähetys avajaisista Postimuseon YouTube-kanavalla ke 26.5. klo 18.

Näyttely ja julkaisu ovat osa Postimuseon muutosmatkaa kohti uutta viestinnän valtakunnallista museota vuosina 2021–2023.

Katso kuvia

Aamun lehti -kirjan kansi. Kannen kuva Postimuseo.
Kuopion postikonttorin posteljooneja lähdössä kantopiireilleen vuonna 1925. Kantamusten paino on merkitty kuviin numeroin. Kuva Postimuseo.
Kun pöytätila Vihdin postitoimistossa ei riittänyt, jakaja jatkoi lehtien lajittelua lattialla. Kuva on vuodelta 1953. Kuva Postimuseo.
Sanomalehtiä jaettiin varhaisjakeluna Vihdissä 2005. Kuva Postimuseo.
Postin sähkörahtiskootteri. Kuva Posti Group.
Digitaalisuus haastaa paperilehden. Kuva Paula Kaskimaa.