Omakuvapostimerkkeihin tallennetaan merkityksellisiä hetkiä

22.06.2021

Postimuseo keräsi omakuvapostimerkkejä ja niihin liittyviä tarinoita. Keräykseen osallistui 230 ihmistä. Kuva-aiheissa korostuvat elämän merkitykselliset asiat ja hetket. Keräyksen sadosta Postimuseo koostaa loppuvuodesta näyttelyn Merkillepantavia ilonaiheita – näyttely omakuvapostimerkeistä. Keräyksessä luvan antaneiden omakuvamerkkien kuvat ja tarinat tallennetaan myös museon kokoelmiin.

Suomalaisten omakuvapostimerkeistä on nostettavissa suosikkiaiheita. Niitä ovat lemmikit, perhe ja suku, asuinrakennukset, harrastustoiminta, juhlat ja henkilökohtaiset tarinat. Lisäksi yritykset ja yhdistykset teettävät omia merkkejä.

– Lähetetyissä omakuvamerkeissä korostuvat elämän tärkeät tapahtumat, merkitykselliset asiat. Mukana oli paljon liikuttavia tarinoita. Esimerkiksi omasta kuvasta teetetty postimerkki voi tuoda voimaantumisen kokemuksen huonosta itsetunnosta kärsineelle, kertoo Postimuseon tutkija Sanna Oikarinen.

Vaikka viestintä on siirtynyt suurelta osin digitaaliseksi, on omakuvapostimerkeille vielä tilausta. Esimerkiksi tärkeät kutsut halutaan edelleen lähettää paperisena ja kruunata ne persoonallisella, juhlaan sopivalla postimerkillä.

Suomi edelläkävijä omakuvapostimerkeissä

Omakuvapostimerkki on Postin palvelu, jossa asiakas voi omalla kuva-aiheellaan teettää postitukseen kelpaavan postimerkin. Myös Posti on itse julkaissut omakuvapostimerkkejä. Ensimmäinen Postin omakuvamerkki oli Amor-aiheinen vuonna 2003, jolloin omakuvapostimerkki otettiin Suomessa käyttöön.

Omakuvapostimerkki on osittain suomalainen innovaatio, joka oli alun perin tarkoitettu yritysten käyttöön. Räätälöityjä merkkejä oli ennen Suomea saatavissa esimerkiksi Isossa-Britanniassa ja Hollannissa, mutta niissä yritysten omat grafiikat on voitu sijoittaa vain virallisten postimerkkikuvien viereen. Suomen Postin personoiduissa merkeissä sen sijaan voitiin käyttää pelkästään yritysten omia grafiikoita, johon lisättiin postimerkin hinta ja maatunnus.

Merkillepantavia ilonaiheita – näyttely omakuvapostimerkeistä tulee osaksi Postimuseon Viestinviejät-näyttelyä museokeskus Vapriikkiin Tampereelle ja verkkonäyttelynä Postimuseon nettisivuille loppuvuodesta 2021.

Historiasta ja keräyksestä:
– kokoelmapäällikkö Pirjo Mattila, 0400 626 727, pirjo.mattila@postimuseo.fi
– tutkija Sanna Oikarinen, 050 430 0273, sanna.oikarinen@postimuseo.fi
Nykytilanteesta:
– Petri Pohjolainen, Business manager, Posti, 040 753 8955, petri.pohjolainen@posti.com

Katso kuvia

Postimerkki, jossa piirros tennareista, joiden nauhat muodostavat maahan sydämen. Kari Vettenrannan omakuvapostimerkin taustalla on kaunis rakkaustarina. Vettenrannan veli suunnitteli tarinan osapuolten hääkutsuja ja kiitoskortteja varten omakuvamerkin, joka kuvastaa parin yhteisiä mielenkiinnon kohteita. Kuva: Kari Vettenranta
Postimerkki arkissa. Kuvassa akvarelliteos mäyräkoirasta. Kristiina Juvas on maalannut mäyräkoira Artusta 10-vuotispotretin, ja teettänyt akvarellistaan sekä omakuvapostimerkin että maksikortin. Kuva: Kristiina Juvas
Maksikortti postimerkillä, joissa molemmissa akvarelliteos mäyräkoirasta. Kristiina Juvas on maalannut mäyräkoira Artusta 10-vuotispotretin, ja teettänyt akvarellistaan sekä omakuvapostimerkin että maksikortin. Kuva: Kristiina Juvas.
Postimerkissä kuva harmaapartaisesta miehestä ja silmälasipäisestä naisesta iloitsemassa kukkivan pensaan edessä. Miehen käsi on naisen olalla. Korona-ajan jälkeen päästiin iloisiin tunnelmiin Hilja Mustosen Matti Nikulaisesta ja vaimostaan Eevasta ikuistamassa kuvassa! Kuva: Hilja Mustonen.
Postimerkissä kalligrafiakirjailtu P. Päivi Pärssinen on piirtänyt kirjaimen kalligrafiaa opiskellessaan, ja myöhemmin kuvasta tuli hänen yrityksensä logo. Omakuvapostimerkkiä käytetään niin henkilökohtaisiin kuin yrityksen kirjeisiin. Kuva: Päivi Pärssinen
Omakuvapostimerkkiarkki, jossa kuvassa riukuaita, nurmialuetta, punainen talo ja syksyn värisiä lehtipuita. Tuija Siekkinen vangitsi omakuvapostimerkkiinsä kauniin maiseman Espoon Bembölestä. Kuva: Tuija Siekkinen.
Postimerkissä nainen ohjaamassa purjelentokonetta, yllä teksti Lahja 81. Mirkka Törnwallin äiti sai 81-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi omakuvapostimerkin itsestään vuonna 1944 otetusta lehtikuvasta. Kuvassa hän on Grunay baby -purjelentokoneen ohjaamossa. Törnwallin äiti oli Suomessa kolmas purjelennon C-tutkinnon suorittanut nainen. Kuva: Mirkka Törnwall.
Postimerkissä mustavalkoinen kuva miehestä puvussa, alla teksti Bruno Justus Salminen 1897-1963. Kun Veli-Pekka Salmisen isoisän B.J. Salmisen kuolemasta tuli 50 vuotta, teetettiin helsinkiläisen Atelier Nyblinin hänestä 1920-luvulla ottamasta muotokuvasta omakuvapostimerkki. Kuva: Veli-Pekka Salminen.
Neljän postimerkin arkin postimerkin kuvassa on Collie-koiranpentu. Kaija Aalin lähettämässä omakuvapostimerkissä esiintyy suloinen 12-viikkoinen Lissu-koira juuri uuteen kotiin muuttaneena. Kuva: Sanna Aali-Miettinen.
Postimerkin kuvassa punainen vuoden 1962 Skoda-auto museokilvissä. Raija Kannonmaan omakuvapostimerkkiin on kuvattu museoauto, Jouko Alanderin entisöimä Skoda vuodelta 1962. Kuva: Raija Kannonmaa
Postimerkin kuvassa judotilanne. Lauri Poroputaan vauhdikkaassa merkissä on lähettäjä itse judoharrastuksessaan tekemässä tomoenage-heittoa ipponin arvoisesti, eli täydellisesti onnistuen. Kuva: Ari-Pekka Sarjanto
Postimerkki, jossa kuvassa pieni alaston poika siivillä ampumassa nuolta pilvistä. Ensimmäinen Postin omakuvamerkki, Amor v. 2003.
Postimerkki arkissa. Kuvassa akvarelliteos mäyräkoirasta.
Maksikortti postimerkillä, joissa molemmissa akvarelliteos mäyräkoirasta.
Postimerkissä kalligrafiakirjailtu P.
Postimerkissä nainen ohjaamassa purjelentokonetta, yllä teksti Lahja 81.
Neljän postimerkin arkin postimerkin kuvassa on Collie-koiranpentu.
Postimerkin kuvassa punainen vuoden 1962 Skoda-auto museokilvissä.
Postimerkin kuvassa judotilanne.