Suomen tuotteliaimman postimerkkitaiteilijan Signe Hammarsten Janssonin töistä verkkonäyttely

28.06.2020

Postimuseo on avannut verkkonäyttelyn, joka esittelee taiteilija Signe Hammarsten Janssonin eli Hamin (1882–1970) laajaa postimerkkituotantoa. Tänä vuonna hänen kuolemastaan tulee kuluneeksi 50 vuotta. Näyttely esittelee toteutettujen luonnosten ohella toteutumattomia ja vaihtoehtoisia suunnitelmia. Ham tunnetaan myös taiteilija Tove Janssonin äitinä.

Hamin tuotanto jatkui 1920-luvulta 1960-luvun alkupuolelle ja hän on edelleen eniten postimerkkejä suunnitellut taiteilijamme. Postimerkkien suunnittelussa käytettiin vielä 1930-luvulla useita eri suunnittelijoita, mutta vuosikymmenen jälkipuolella ja 1940-luvulla Ham vastasi pääasiassa suomalaisten postimerkkien muotoilusta.

– Erityisesti hänen lukuisat eläin- ja kasviaiheiset merkit olivat pidettyjä ja tunnustettuja jo aikanaan ja lukeutuvat edelleen hänen tuotantonsa parhaimmistoon, kertoo Postimuseon kokoelmapäällikkö Pirjo Mattila.

Ham teki myös kuvitustöitä ja kirjankansia usealle kustantajalle sekä pilapiirroksia ja karikatyyrejä suomen- ja ruotsinkielisiin lehtiin. Avioiduttuaan kuvanveistäjä Viktor Janssonin kanssa ja muutettuaan Suomeen hänestä tuli Suomen Pankin Setelipainon ensimmäinen palkattu postimerkkitaiteilija.

Virallisesti Ham jäi eläkkeelle Setelipainosta 1952 mutta hän jatkoi postimerkkien suunnittelua sen jälkeen vielä kymmenen vuotta. 1950-luvulla hän keskittyi tuberkuloosimerkkien ja Punaisen Ristin merkkien suunnitteluun.

Tutustu verkkonäyttelyyn.
Hamin tuotantoa voi ihailla myös Postimuseon Viestinviejät-näyttelyssä museokeskus Vapriikissa.

Lisätietoja antaa kokoelmapäällikkö Pirjo Mattila, pirjo.mattila@postimuseo.fi, puh. 040 062 6727.

Katso kuvia

Turun kaupungin 700-vuotisjuhlan kunniaksi julkastiin kolme postimerkkiä vuonna 1929. Ne olivat Suomen ensimmäiset postimerkit, joissa oli muu kuva-aihe kuin vaakunaleijona, ja ne suunnitteli Signe Hammarsten Jansson. Pelkistetyissä kohopainomerkeissä aiheen juhlavuus ja kaupungin historiallinen merkitys tuodaan esiin kohteiden monumentaalisella esitystavalla. Kuva Postimuseo. Kuvaa saa käyttää kerrottaessa näyttelystä.
Vuonna 1926 julistetulla suunnittelukilpailulla haettiin uutta ulkoasua sekä pienempien arvojen vaakunamerkeille että isompien arvojen suurempikokoisille kuvamerkeille. Niiden lisäksi pyydettiin ehdotuksia lentopostimerkeiksi, joita ei kuitenkaan koskaan toteutettu. Ham osallistui kilpailuun useammalla nimimerkillä, mm. Lohi, Touriste ja P. B. 1638. Osa ehdotuksista sijoittui kärkijoukkoon mutta ei kuitenkaan sijoittunut palkintosijoille. Kuva Postimuseo. Kuvaa saa käyttää kerrottaessa näyttelystä.
Hyväksytty luonnos. Kuva Postimuseo. Kuvaa saa käyttää kerrottaessa näyttelystä.