Kosmoksen komein kortti

2. kerros
14 / 10 / 7

Pienoisnäyttely esittelee avaruusaiheisen postikortin suunnittelukilpailuun lähetetyt ehdotukset ja pienesineitä Lenin-museon kokoelmista.

Postimuseo ja Lenin-museo järjestivät Juri Gagarinin avaruuslennon ja Gagarinin Tampereella vierailun 60-vuotismuiston kunniaksi kaikille avoimen avaruusaiheisen postikorttikilpailun ”Kosmoksen komein kortti” 20.1.–31.3.2021. Kilpailu juhlisti myös suomalaisen postikortin 150-vuotista historiaa.

Vuonna 2021 tulee kuluneeksi 60 vuotta ensimmäisestä miehitetystä avaruuslennosta. Neuvostoliittolainen Juri Gagarin oli ensimmäinen ihminen avaruudessa. Hän vieraili myös Tampereella avaruuslentonsa jälkeen vuonna 1961. Tällöin Gagarin kävi myös Lenin-museolla, joka täyttää tänä vuonna kunnioitettavat 75 vuotta.

Kilpailuun lähetettiin yli 130 työtä, joista palkittiin kolme parasta. Voittajat olivat Mikael Asikainen, Emmi Karjalainen ja Jasmin Ben-Dor. Kunniamaininnan saivat Elsa Vesala, Jesse Kontoniemi, Tuomas Koivisto ja Esa-Pekka Niemi.

Katso kuvia

Mustavalkoinen piirros, jossa tähtitaivasta taivaankappaleiden kera, alhaalla vuoria ja ihmisen olemus. Kuva: Mikael Asikainen
Lapsenomainen piirros astronautista punaisen planeetan päällä, taustalla tähtitaivas. Kuva: Emmi Karjalainen
Piirros, jossa ruskeaa palloa kiertää junavaunuineen ja ratoineen, sukkulamallinen kone sekä ufoaluksen kaltainen kone liikkuvat tummaa taustaa vasten, samoin leijuvat kaksi astronauttia, reunalla vihreä pallon osuutta kiertää laiva veden päällä. Kuva: Jasmin Ben-Dor