Paketoidut unelmat

2. kerros
15 / 10 / 7

Paketoidut unelmat -näyttelyssä sukelletaan pakettien sekaan, postimyynnin nostalgiaan ja nykyhetken verkkokaupan ilmiöihin sekä katsotaan tulevaan.

Näyttely kertoo etäkaupan kehityksestä Suomessa, kulutuskulttuurimme muutoksesta, kuljetus- ja jakelukanavien kehityksestä, etäkaupan isoista ja pienistä toimijoista niin kuluttajan, myyjän kuin logistiikan näkökulmasta. Näyttely herättää myös pohtimaan kulutustottumuksiamme, nykyajan ilmiöitä ja vastuullisuusteemoja.

Toiminnallisessa näyttelyssä voit eläytyä postimyyntiin liittyviin muistoihin, kuvata itsesi postimyyntikatalogien kannessa, tutkia vuosikymmenten suosikkituotteita ja kokeilla, miten niiden tilaaminen sujui ennen sekä ihmetellä unboxing-videoita. Näyttelyssä on Postin pakettiautomaatti, jonka lokeroita availemalla voi tutustua Postiin ja etäostamiseen liittyviin muistoihin. Virtuaalilasien ja sähkörahtiskootterin puikoissa pääset jakelukierrokselle itsekin.

Paketoituja unelmia -julkaisu

nainen ottaa pahvilaatikosta vaatetta iloisella mielellä.

Näyttelyyn liittyy laaja Postiostaminen ja verkkokauppa -hanke, jossa tutkimme, dokumentoimme, tallennamme ja esitämme kulutuskulttuurin kehitystä ja muutosta 1800-luvulta nykyhetkeen ja tulevaisuuteen. Näyttelyn aikana etäostamisen kehityksestä ilmestyy julkaisu yhteistyössä Turun yliopiston (Porin yksikkö) Digitaalisen kulttuurin, maiseman ja kulttuuriperinnön tutkinto-ohjelman kanssa. Julkaisun nimi on Paketoituja unelmia. Etäostamisen historia kaukomatkoista postimyyntiin ja verkkokauppaan.

Tutustu julkaisuun

Osta julkaisu Trafiikki-museoiden verkkokaupasta

Postimyynti toi tavarataivaan joka kotiin -podcast

Vapriikin Museojuttu-podcastissa aiheena on postimyynti. Postimyynti toi tavarataivaan suomalaisille kotiin 1950-luvulta alkaen. Millaisia muistoja postin kautta ostamiseen liittyy? Millaista oli postimyynti ennen digitalisaatiota? Postimuseon näyttelypäällikkö Suvi Jallin vieraana on Turun yliopistossa leluja ja leikkiä tutkinut taiteen tohtori Katriina Heljakka. Postimyynti toi tavarataivaan joka kotiin -podcast Spotifyssa ja Vapriikin YouTubessa.

Kuuntele podcast Spotifyssa

Katso kuvia

Vanhan ajan postinjakaja mustavalkoisessa osuudessa ojentaa paketin nuorelle naiselle nykyaikaan värilliseen kuvaosuuteen. Kuva: Wille Nyyssönen.
Etualalla kymmenittäin käytetyistä postipaketeista rakennettu kierrätystaideteos kiinnitettynä kattoon ja jatkuen alas kaiteen vierestä, taustalla päällekkäin olevia pahvilaatikkoja teksteillä. BCensemblen kierrätystaideteos Paketoidut unelmat -näyttelyssä.
Ihmiset oleilevat näyttelytilassa.
Paketoidut unelmat -näyttelyn tietolaatikkoseinämä tekstillä tavaravitriinillä, näyttövideoruuduilla ja kuulokkeilla vasemmalla, kauempana postimyyntikatalogin kuvaseinämä pukeutumiskuvausosiossa. Paketoidut unelmat -näyttelyssä löytää tietoa postimyynnistä sekä voi kuvata itsensä postimyyntikatalogin etukansiseinää vasten.
Pyörätuolissa oleva henkilö katselee näyttelyä. Vanhoja postimyyntikuvastoja selailtavana.
Vuosiluvuilla ja teksteillä varustettuja pahvilaatikoita päällekkäin ja vierekkäin rivissä. Paketoidut unelmat -näyttelyn Aikajana-laatikot kertovat postimyynnin historiasta.
Aukko ison ihmisen kokoisen pahvilaatikon sisään, jossa jättityyny ja jättinäyttöruutu. Paketoidut unelmat -näyttelyssä voi tutustua unboxingiin.
Ihmiset oleilevat näyttelytilassa.
Pyörätuolissa oleva henkilö katselee näyttelyä.