Kirjeen merkityskö vähenemässä? Unohtumattomia kirjeitä Postimuseossa

13.02.2020

Kirjeissä on ratkaistu ihmisten ja jopa kansojen kohtaloita ja välitetty tunteita, jotka ovat pitäneet ihmiset elämän syrjässä kiinni vaikeina aikoina. Postimuseossa, museokeskus Vapriikissa, on esillä  Unohtumattomia kirjeitä Suomesta -näyttely 14.2.2020–31.1.2021 . Näyttely esittelee sekä tavallisten että tunnettujen suomalaisten koskettavia kirjeitä 1800-luvun lopulta nykypäivään.

Sixtus Syrjänen kirjoitti kalliille Emmalleen 1896, kuinka eri tavoin hän aikoo lunastaa morsiamensa lähettämät tuhat suuteloa. Jaakko Kajander kirjoitti tyttärelleen Tyynelle 1928 kiittääkseen hääkutsusta. Hän ei kuitenkaan voinut osallistua häihin pitkän matkan takia ja koska ”kesällä on tärkeätä olla lantahommissa”. Vuoden vanha Päivi sai kirjeen isältään syntymäpäivänään 1942. Isä oli rintamalla ja ikävöi nuoren perheensä pariin. Kirjeen mukana isä lähetti metson ruoaksi.

Nuorta Marjattaa järkytti varmasti, kun hän sai ystävältään Marjalta vavisuttavan kirjeen 1967. Marja kertoi siskonsa jääneen auton alle. Entäpä miltä tuntuisi saada omalta pojalta toivoa täynnä oleva kirje, joka on päivätty rannikkopanssarilaiva Ilmarisen uppoamista 13.9.1941 edeltävänä päivänä? Millaisia hellittelynimiä nuori Sylvi Uino käytti vastauskirjeessään rakkaalle Häiskä-kullalleen eli Urho Kekkoselle joulukuussa1925? Entä millainen oli kirjailija Elvi Sinervon vessapaperille vankilassa kirjoittama salakirje?

Kirjeitä voi kuunnella näyttelijöiden Seela Sellan ja Esko Roineen lukemina ja samaistua niiden yleisinhimillisiin tunteisiin. Kirjeet ovat nyt kuunneltavissa myös Postimuseon verkkosivulla.

– Kirjeissä ilmaistaan monenlaisia tunteita, kuten iloa ja surua. Joskus kirje tuo myös lohtua ja toivoa paremmasta. Kirje mahdollistaa omien ajatusten punnitsemisen eri tavalla kuin pikaviestin. Kirjeessä on helpompi kirjoittaa asioita, jotka kenties muuten jäävät kertomatta. Todella merkitykselliset kirjeet säilyvät perheissä yli sukupolvien, pohtii Postimuseon projektipäällikkö Suvi Jalli.

Näyttelyn kirjeet on koottu  Postimuseon ja Postin Merkitykselliset kirjeet -keräyksestä sekä Like Kustannuksen Timo Kalevi Forssin toimittamasta Unohtumattomia kirjeitä Suomesta -kirjasta, joka ilmestyi 13.2.

Näyttelyn oheisohjelmatarjonta on runsas. Kirjeklubeilla yleisö voi lukea omia kirjeitään tai antaa niitä luettavaksi. Näyttelyyn liittyy myös teatteri- ja musiikkiesityksiä, aitojen kirjeiden pohjalta luotua museodraamaa sekä luentoja.

Unohtumattomia kirjeitä Suomesta -näyttely on esillä Postimuseossa, museokeskus Vapriikissa, 14.2.2020–31.1.2021. Vapriikki sijaitsee osoitteessa Alaverstaanraitti 5, Tampere.

Lisätietoja antaa Postimuseon projektipäällikkö Suvi Jalli puh. 040 531 0388, suvi.jalli@postimuseo.fi.

Katso kuvia

Kävijä voi ilmaista näyttelyssä, mitä tunteita kirjeet herättävät. Kuva: Postimuseo, Jarmo Niinimäki
Kuva: Postimuseo, Jarmo Niinimäki
Kuva: Mielikuvittaja Tomi Aho