Siirry suoraan sisältöön Siirry etusivulle

Romahdus: paperisten sanomalehtien levikit ennätysalhaalla!

Sanomalehtien levikit ja kysyntä kasvoi 1920-luvulta aina 1990-luvun alun lamaan asti, jonka myötä sekä mediamyynti että lehtitilauksien määrä laski. Kansantalouden ahdinko oli ohi muutamassa vuodessa, mutta tilausmäärät eivät palanneet ennalleen. Vuoden 2013 alusta arvonlisäveromuutos nosti lehtitilauksien hintoja, mikä edelleen laski tilausmääriä. Lisäksi 1990-luvun alusta lähtien uudet sähköiset viestintävälineet ovat vieneet paperilehdeltä lukijoita. Ihmisten uutis- ja tiedontarpeesta huolehtivat entistä enemmän digitaaliset sisällöt.

Painettua sanomalehteä lukee vielä jossain määrin kaikista suomalaisista 56 prosenttia. Yli 65-vuotiaista painettua sanomalehteä lukee neljä viidestä (78 %), 15–34-vuotiaista joka kolmas (32 %). (Kansallinen Mediatutkimus, KTM 2020).

Miten sinä luet uutisia? Päteekö tutkimustulos sinuun?

Uutismedian liiton Sirpa Kirjonen Viestin-podcastin vieraana

Tutustu lisää aiheeseen Viestin-podcastin 4. jakso “Tutkimus murtaa myyttejä suomalaisten mediankäytöstä”. Suomalaisten mediankäyttöä ja käyttötavan muutosta avaa Uutismedian liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen. Kuuntele sivuillamme tai yleisimmillä podcast-alustoilla.

Sanomalehtien kokonaiskysyntä Suomessa asukasmäärään (yli 15-vuotiaat) suhteutettuna vuosina 1990–2020 (Heikki Nikali, 2020). Teoksessa Aamun lehti – Sanomalehtien jakelun historia ja tulevaisuus.

Mies syventyy sanomalehteen penkillä vuonna 1964. Teuvo Kanerva, Museovirasto.

Takaisin ylös