Siirry suoraan sisältöön Siirry etusivulle

Aina nenä kiinni ruudussa!

Tiedontarpeemme ja uutisnälkämme ei ole vähentynyt, mutta se, mistä tiedon saamme ja uutiset luemme, on muuttunut viestintätekniikan kehittyessä nopeasti. Tiedonvälitys on nopeutunut ja digitalisoitunut. Tiedontuottajia on entistä enemmän. Tiedontarve ja erityisesti tiedon luotettavuus korostuu kriisiaikoina, kuten esimerkiksi keväällä 2020 puhjennut Covid-19-pandemia on osoittanut.

Sanomalehtien sisältöjä lukee digitaalisena 86 prosenttia suomalaisista, 25–44-vuotiaista 93 prosenttia. Vähiten sanomalehtien digitaalisia kanavia käyttävät 65 vuotta täyttäneet, mutta heistäkin jo kolme neljästä (74 %) lukee digitaalisia sanomalehtiä joko paperilehden ohella tai pelkästään digitaalisina (Kansallinen Mediatutkimus, KTM 2020).

Isä ja tytär aamupalalla digi- ja paperilehden ääressä Tampereella 2020. Mielikuvittaja Tomi Aho, Postimuseo.

Takaisin ylös