Äitiiii, tuu pyyhkimään! Onko vessapaperi kortilla?

Suvi Jalli

Vessapaperi on viime päivinä ollut kaupoissa kysytty tuote niin Suomessa kuin maailmalla. Pehmopaperihyllyjä ei ole ehditty täydentää siinä tahdissa kuin kansalaiset ovat kauppojen hyllyjä tyhjentäneet. Paperitehtaat ovat vastanneet kysyntäpiikkiin ja lisänneet vessapaperin tuotantoa, joten pulaa ei tarvitse pelätä. Silti hamstrausinto ihmetyttää. Edes tutkijat eivät pysty kovin yksiselitteistä vastaamaan, miksi kriisitilanteessa ihmisten varautumistarve kohdistuu juuri vessapaperiin.

Yleisesti voi päätellä, että sellaisia tuotteita hamstrataan, jotka koetaan korvaamattomiksi. Joillekin sellainen on vessapaperi, joillekin taas esimerkiksi postikortit!

Postikorttikeräilijä Pertti Leppäsen kokoelmiin kuuluu noin parikymmentä tuhatta postikorttia eri aiheisiin jaoteltuina.

Yksi keräilyaiheista on ruumiintoimintoihin, vessoihin, huusseihin vessakäynteihin ja vessapaperiin liittyvät postikortit, joita niitäkin on kertynyt useita satoja. Leppäsen innostus tämän aihemaailman kortteihin syttyi, kun sukulaisen jäämistöstä löytyi saksalainen taittokortti 1930-luvulta.

Kuvassa istuu itkuinen pikkupoika potalla, joka on tyhjä ja kortin teksti huutaa saksaksi: “Äiti, ei tuu”. Kun kortin avaa, se pitää kuvan takia kääntää. Ja kas, tällöin pottaan alkaa valua ruskeaa, ja helpottuneesti hymyilevä poika huutaa: “Äiti nyt tulee!”

Vaikea sanoa, missä tilanteessa ja tarkoituksessa postikortti on lähetetty, tuskin kuitenkaan syntymäpäiväkortiksi. Sen sijaan kortista välittyvä tuska potalla käymisen ajoittaisesta hankaluudesta ja toisaalta helpotus ongelman ratkettua, tuo kyllä muistoja mieleen omasta lapsuudesta ja herättää empatiaa pientä poikaa kohtaa. Ehkä toimintaa sisältävä kortti on aikanaan lähetetty pienenä vitsinä piristämään jonkun päivää.

Kuvallinen postikortti syntyi 1800-luvun lopulla painotekniikan kehittyessä ja postihallintojen määräysten mahdollistaessa kuvalliset postikortit sekä kirjettä edullisemmat postitaksat.

Suurina määrinä painetut kuvapostikortit toivat painetut kuvat ensimmäistä kertaa kaikkien sosiaaliluokkien ulottuville. Kuvapostikortit ennakoivat populaarikulttuurin syntyä.

1900-luvun alun postikorttien kuva-aiheita tutkinut FT Harri Kalha toteaa, että vuosisadan vaihteen postikorttien kuva-aiheissa viihtyivät kaiken muun lisäksi komiikka, vitsailu ja ironia sekä elämän keveydestä haltioituminen.

Julkinen vitsailu ja flirttailu tuntuivat olevan julkisesti rohkeampaa kuin aiemmin.

Intiimihygienia ja vessakäynnit ovat ihmisen yksityisintä aluetta, joista harvemmin keskustellaan muuten kuin ongelmatilanteissa esimerkiksi lääkärin kanssa.

Kokoelman kortteja selaillessa ihmetystä herättää, kuinka paljon ruumiintoimintoihin, intiimihygieniaan ja vessapaperiin liittyviä postikortteja on tehty niin meillä kuin maailmalla.

Aihealueen korteissa välittyy usein vahvasti huumori, joskus hyvin uskaliaidenkin kuvien ja iskulauseiden kautta. Huumorilla ladattu postikortti keventää parhaassa tapauksessa niin lähettäjän kuin saajankin mielialoja.

Tässä vallitsevassa poikkeustilanteessa pitäessämme fyysistä etäisyyttä, niin henkistä läheisyyttä ja iloa voi mainiosti jakaa esimerkiksi postikortilla, joko huumorilla tai ilman. Posti kulkee edelleen aivan normaalisti.

Vessapaperiin ja “pyyhkimään!” -huudahduksiin saavat lähiviikkoina tuntumaa erityisesti etätyötä tekevät vanhemmat työpäiviensä lomassa, joten tsemppiä erityisesti niihin koteihin!

Jos postikorttien mielenkiintoinen historia kiinnostaa, niin lukemiseksi voin suositella esimerkiksi seuraavia teoksia, jotka löytyvät Postimuseon kirjastosta.

• Harri Kalha: Ihme ja kumma: Surrealismia ja silmänlumetta 1900-luvun alun postikorttitaiteessa (2012)
  • Seija-Riitta Laakso: Postikortteja kulta-ajan Pariisista (2010).
  • Tom Phillips: The Postcard Century: 2000 Cards and Their Messages (2001)

Postimuseon (Lapintie 1, Tampere) kirjasto on koronatilanteen vuoksi suljettu, mutta etälainaus toimii ja Posti toimittaa perille. Postimuseon kirjaston kokoelmiin kuuluu mm. Suomen postikorttiyhdistys Apollon noin 350 niteen postikorttikirjallisuus. Kirjaston tarjoamia aineistoja voit etsiä ja toimintaohjeet etätilauksen tekemiseen löydät täältä.

Postikortin historia -verkkonäyttely

Tutustu myös Parhain terveisin – verkkonäyttelyyn, joka esittelee postikortin monipuolista historiaa eri teemojen avulla.

Hymyilevä silmälasipäinen nainen puolipitkissä tummissa hiuksissaan, vihreässä puserossaan ja värikkäässä huivissaan.
Suvi Jalli näyttelypäällikkö
Suvi Jalli, näyttelypäällikkö. Pitkän linjan postilainen ja museolainen.