Etusivun juttu! – koululaiset uutisia tekemässä

Emilia Laulainen

Miten uutinen syntyy? Millaisia rooleja uutistoimituksen eri henkilöillä on? Entä miten videokameraa käytetään? Näitä ja monia muita kysymyksiä pohdimme työpajoissa, joissa Tampereen kuudesluokkalaiset harjoittelivat uutisten tekemistä ja kehittivät mediataitojaan. Tuloksena syntyi 42 toinen toistaan upeampaa uutisjuttua Kivimuseon kivistä ja nuorten unirytmistä aina syöpätutkimukseen ja tietokonepeleihin. Oppilaat valitsivat myös vaikeita aiheita.

Kääritään hihat ja aletaan hommiin!

Työpajoissa oppilaat tutustuivat lehden suunnitteluun ja tekoon ohjaajien ja toimittajien johdolla. Kahden viikon ajaksi Vapriikin Paja-tilaan pystytettiin ihka oikea studio, jossa oli valojen, mikrofonien ja kameroiden lisäksi työpisteitä uutisjuttujen tuottamiseen. Studiossa oli myös valtavan kokoinen trikkiseinä, jonka edessä haastatteluja saattoi tehdä etäyhteyksin.

Vetoapua saimme Aamulehdeltä ja Helsingin Sanomien Lasten Uutisista. Ennen työpajojen alkua toimittajat mm. esittelivät omaa työtään ja Aamulehden toimitusta etäyhteyksin kouluryhmille. Innostavassa tuokiossa lapset pääsivät kurkistamaan toimitustyön kulisseihin ja esittämään toimittajille kysymyksiään. Ne antoivat eväitä omien juttujen tekemiseen.

Juttujen aiheet lapset päättivät etukäteen itse. Työpajassa aiheita jatkojalostettiin, jonka jälkeen ryhmät jalkautuivat lähiympäristöön juttukeikoille. Reportteriryhmät tekivät katugallupeja, yrityshaastatteluja sekä muoti- ja urheilu-uutisia. Haastatteluissa hyödynnettiin oikeita työvälineitä ja samalla harjoiteltiin niiden käyttöä. Kamerat, mikrofonit ja jalustat tulivat nopeasti tutuiksi.

Kiperiä kysymyksiä ja luovaa ajattelua

Vaikeitakaan aiheita ei kartettu. Yksi ryhmistä rohkaistui haastattelemaan poliisia, toinen otti yhteyden Syöpäsäätiöön ja kolmas pirautti Olkiluodon ydinvoimalaan.

Monet haastatellut kommentoivat jälkikäteen, että nuorten esittämät kysymykset olivat teräviä, oivaltavia ja jopa hieman hankalia vastata. Haastattelijat saivat toiminnastaan positiivista palautetta ja moni kiitteli sitä, miten tiedostavia suomalaiset nuoret ovat.

Haastattelun tekeminen jännitti monia, mutta juttu alkoi luistaa, kun keskustelu käynnistyi. Jännitystä helpotti se, että itse valitut aiheet olivat tuttuja ja lapsille itselleen tärkeitä. Täysin ongelmittakaan ei selvitty ja osa ryhmistä huomasi, että haastattelun saaminen on vaikeaa, mikäli sitä ei oltu etukäteen sovittu. Näistä tilanteista kuitenkin selvittiin nokkeluudella ja improvisoimalla: “Haastatellaanpa kauppiaan sijasta kahvilayrittäjää!”

Juttu valmistuu taittajan tiskillä

Kenttätyöskentelyn jälkeen ryhmät kokoontuivat museolle, jossa jutut viimeisteltiin taitto- ja editointiohjelmia hyödyntämällä. Mediapedagogi Jukka Haveri Mediakoulusta koosti jutut Mediakoulun verkkosivuille, josta ne ovat kaikkien luettavissa ja katsottavissa maksutta. Osasta jutuista tuotettiin myös ns. hybridiversio. Se tarkoittaa, että mikäli jutun tulostaa, siinä olevan QR-koodin skannaamalla pääsee selaamaan myös juttuun liittyviä digitaalisia sisältöjä. Lehtiä on luettavissa Postimuseossa kevään 2022 aikana.

Työpajan päätteeksi kuudesluokkalaiset sanoivat oppineensa paljon uusia taitoja ja saaneensa varmuutta ihmisten kanssa toimimiseen. Lapset pitivät mediataitojen kehittämistä tärkeänä, sillä iso osa heistä viettää paljon aikaa verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Journalistisen työn tekeminen auttaa ymmärtämään median ja verkon toimintaa sekä vahvistaa mm. taitoja punnita tiedon luotettavuutta. Mikä parasta, reportterina toimiminen on todella hauskaa!

Tampereen Mediakoulun ja Postimuseon järjestämät työpajat museokeskus Vapriikissa olivat osa Uutisten viikkoa ja Mediataitoviikkoa (30.1. – 11.2.2022). Media-aiheisten työpajojen järjestäminen on osa Mediakoulun perustoimintaa. Postimuseon museopedagogit Olli ja Emilia olivat tänä vuonna mukana pajojen toteuttamisessa, sillä aihe liittyy oleellisesti Aamukahvi ja tuore lehti -näyttelyymme, joka on avoinna 28.8.2022 asti.

Tutustu lisää

• Työpajoihin osallistui kuudesluokkia seuraavista Tampereen kouluista: Lentävänniemi, Koivisto, Tammela, Peltolammi, Kaukajärvi, Fista, ja Juhannuskylä.
  • Tutustu kaikkiin nuorten tekemiin uutisjuttuihin täältä.
  • Aamulehden toimittaja seurasi nuorten työskentelyä. Lue lehden juttu siitä, mitä yhden päivän aikana tapahtui.
  • Lue lisää Aamukahvi ja tuore lehti -näyttelystämme.
Hymyilevä, vaalea- ja puolipitkähiuksinen nainen V-aukkoisessa kukkapuserossa.
Emilia Laulainen tuottaja, museopedagogi
Aloitin Postimuseossa museolehtorina vuonna 2017. Olen kiinnostunut uusista tavoista tuottaa elämyksellisiä museokokemuksia ja koen tärkeäksi vuorovaikutuksen yleisön kanssa.