Intoa ja iloa – Vapaaehtoiset Merkillinen seikkailu -näyttelyssä

Elina Eerola

Ilmassa oli innostunutta puheensorinaa, kiljahduksia, naurua, pientä jännitystä ja uuden odotusta. Postimuseolle oli kokoontunut 19 nuorta, jotka olivat kiinnostuneita toimimaan vapaaehtoisina Merkillinen seikkailu -näyttelyssä. Koska tapahtuma on? Mitä siellä tehdään? Pääseekö mukaan joka päivä? Kysymykset sinkoilivat. Pian nuoret saivat vastauksia ja kokonaiskuvan tapahtumasta.

Lasten toiminnallinen näyttely Merkillinen seikkailu on osa kansainvälistä Finlandia 2017 postimerkkinäyttelyä Tampere-talossa 24.–28.5.2017. Merkillinen seikkailu -näyttely herättää 5–12 -vuotiaiden lasten mielenkiinnon postimerkkejä kohtaan ja tutustuttaa heidät postin lähettämiseen. Näyttelyn tehtäväpisteillä lapset voivat harjoitella postimerkkeilyn eri taitoja vapaaehtoisten kanssa. Lasten on mahdollista kokeilla postimerkkien liotusta, virheiden löytämistä, merkin julkaisijamaan tunnistamista ja oman postimerkkikokoelman suunnittelua. Esillä on myös Pikku Kakkosen posti ja lasten sinne tekemiä postimerkkiluonnoksia, joista yhdestä julkaistaan näyttelyn yhteydessä ikimerkki. Jokainen näyttelyssä vieraileva lapsi saa mukaansa vanhoja postimerkkileikkeitä ja muuta filateelista materiaalia.

Erinomainen asiakaskokemus

Näyttelyn tehtäväpisteillä toimivat avustajat ovat Postimuseolle kokoontuneita vapaaehtoisia nuoria. Lapsille ja perheille suunnatussa näyttelyssä on tärkeää, että kävijöitä neuvomassa ja auttamassa on muita lapsia ja nuoria. Vertaisohjaus ja -oppiminen ovat toiminnallisessa näyttelyssä etusijalla. Jo näyttelyn ideointivaiheessa saimme arvokkaita vinkkejä ja oivaltavia ajatuksia tehtäväpisteiksi Heinolan postimerkkikerhon nuorilta. Kun otamme nuoret ja lapset mukaan palvelun ja näyttelyn ideointiin, suunnitteluun ja toteutukseen, takaamme lapsiasiakkaillemme erinomaisen asiakaskokemuksen. Lapset ja nuoret tietävät mikä heidän ikäryhmäänsä kiinnostaa ja miten asian voi esittää parhaalla mahdollisella tavalla vertaiselleen. Samalla museo saa tyytyväisiä asiakkaita ja toisaalta mielekkään tekemisen myötä sitoutuneita ja innostuneita nuoria kävijöitä.

Postimuseo on toteuttanut lapsille ja nuorille suunnattuja tapahtumia palvelumuotoilun mukaisesti jo vuodesta 2014 lähtien. Tampereen kaupungin Lasten Parlamentin, Nuorisovaltuuston ja alueellisten parlamenttien nuorista koostunut ryhmä on suunnitellut Postimuseon ohjelman Museoiden yön -tapahtumaan jo useampana vuonna. Tavoitteenamme on ollut saada nuoret osallistumaan, antaa heille mahdollisuus vaikuttaa kaupungin tapahtumatarjontaan ja kannustaa yhdessä tekemiseen.

Vapaaehtoistyö antaa arvokasta osaamista

Merkillinen seikkailu -näyttelyssä lapset ja nuoret saavat kokemusta vastuullisesta ohjaus-, neuvonta- ja asiakaspalvelutyöstä. Halukkaat pääsevät käyttämään kielitaitoaan kansainvälisessä näyttelyssä, suunnittelemaan lavaohjelmaa ja esiintymään. Kokemus vapaaehtoistyöstä, ryhmässä toimimisesta ja vastuunotto omasta tekemisestä tulee tutuksi toiminnan myötä. Lopuksi kaikki saavat todistuksen vapaaehtoistyöstään kansainvälisessä näyttelyssä. Todistus kertoo merkittävästä prosessista kohti Merkillistä seikkailua. Nuoret voivat hakea esimerkiksi kesätöitä todistuksen avulla.

Postimuseo on kaikkien museo, niin lasten kuin aikuisten, hengailijoiden kuin aiheeseen vihkiytyneidenkin. Yhteistyö lasten ja nuorten kanssa on suunta, millä museo haluaa jatkaa. Postimuseota tehdään yhdessä asiakkaiden kanssa! Tervetuloa seikkailemaan Merkilliseen seikkailuun ja kohtaamaan siellä innokkaita vapaaehtoisia.

P.S. Jos et ehdi paikalle toukokuussa, niin ei hätää. Näyttely siirtyy Tampere-talolta Postimuseoon museokeskus Vapriikkiin ja on siellä esillä 9.6.–29.10.2017.

Elina Eerola museolehtori