Jalkapallo ja posti ovat joukkuepeliä

Suvi Jalli

Monen urheilun ystävän kesän odotetuin tapahtuma, jalkapallon EM-kisat, alkavat tänään. Erityisen jännittäväksi kisat suomalaisille tekee se, että Suomen miesten maajoukkue on EM-kisoissa mukana historiansa ensimmäistä kertaa.

Sponsorointi on oleellinen osa jalkapalloa. Miesten A-maajoukkueen pitkäjänteistä matkaa kohti arvokisapaikkaa on ollut avittamassa omalta osaltaan myös Posti, joka teki yhteistyötä Suomen Palloliiton, A-maajoukkueen ja naisten maajoukkueen kanssa yhteensä parisen kymmentä vuotta vuodesta 1994 alkaen. Posti oli vuosia miesten A-maajoukkueen päätukija.

Sami Hyypiä Suomen jalkapallomaajoukkueen Suomi-Islanti ottelussa Vantaan Myyrmäessä 30.4.2003.

Kaikkien panos on tärkeä

Jalkapallo joukkueurheiluna vastasi ja peilasi hyvin 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa uusiutuvan Postin arvoja. Niin jalkapallo kuin Postin liiketoiminta ovat hienoksi hiottua joukkuepeliä, jossa tarvitaan yhteistyötä ja kaikkien panosta koko joukkueen menestymiseksi. Jalkapallo-ottelut tarjosivat Postille mielenkiintoisia tilaisuuksia erilaisten asiakassuhteiden luontiin ja ylläpitoon sekä näkymiseen kentillä ja pelaajien asusteissa.

Jalkapallon supertähti Jari Litmanen kirittämässä Postin toimintaa

Jari Litmanen jakaa nimikirjoituksia lapsille vuonna 2002.

Jari Litmanen jakaa nimikirjoituksia lasten jalkapalloleirillä 2002.

Erityinen suhde Postilla oli ikonisen Jari Litmasen kanssa, joka oli usean vuoden ajan Postin kummipelaaja. Litmanen näkyi mukana erilaisissa Postin tilaisuuksissa ja osallistui esimerkiksi filatelian edistämiseen.

Näiltä ajoilta Postimuseon kokoelmissa on myös pieni erä Litmaselle lähetettyä fanipostia. Posti julkaisi maajoukkuepelaajista myös postikortteja, joita jaettiin otteluiden yhteydessä ja joihin pelaajat kirjoittelivat nimikirjoituksiaan.

Postin ja Suomen Palloliiton välisen yhteistyösopimuksen piirissä oli useana vuonna myös lasten ja nuorten jalkapallokoulut, joita järjestettiin eri puolilla Suomea. ”Kaikki pelaa” -hengessä yli 10 000 lasta pelasi ja hioi jalkapallotaitojaan.

Postin keltaiset pallot pyörivät nuorten jalkapalloleirillä Eerikkilän urheiluopistolla 2002.

Jari “Litti” Litmanen on päässyt myös postimerkkiin vuonna 1995. Postimerkin on suunnitellut Tarja Salonen.

Suomi kohti historiallisia EM-kisoja

Suomen jalkapallomaajoukkueella on ollut pitkä ja vaiheikas matka ensimmäisestä vuonna 1911 Ruotsia vastaan pelatusta maaottelusta vuoden 2021 EM-kisoihin. Yli sadan vuoden ajalle mahtuu niin iloisia onnistumisia kuin rankkoja pettymyksiä.

EM-karsintoihin Suomi on osallistunut yhteensä 13 kertaa, ensimmäisen kerran vuonna 1968. EM-kisapaikka oli lähellä vuoden 1980 kisojen karsinnoissa, jolloin Suomi jäi vain pisteen päähän lohkon voitosta ja suorasta kisapaikasta. Toisen kerran lopputurnauspaikka oli lähellä vuoden 2008 kisojen karsinnoissa, kun Suomi jäi kolmen pisteen päähän lohkon kakkossijasta ja suorasta kisapaikasta. Historiallisen ensimmäisen suoran EM-lopputurnauspaikan Suomi varmisti vuoden 2020 karsinnoissa lohkonsa kakkossijalla, kun se voitti kotiottelussa Liechtensteinin maalein 3–0.

Kertaalleen koronan takia kesältä 2020 siirretyt EM-kisat pelataan erityisjärjestelyin yhdeksässä kaupungissa eri puolilla Eurooppaa 11.6.–11.7.2021. Huuhkajien kisat alkavat ottelulla Tanskaa vastaan 12. kesäkuuta Kööpenhaminassa.

Jalkapallohuumaa kautta aikojen -näyttely

Postimuseo osallistuu kesän jalkapallohuumaan esittelemällä jalkapallon otteluohjelmia tamperelaisen jalkapallokeräilijä ja -harrastaja Jukka Junttilan kokoelmista. Jalkapallohuumaa kautta aikojen -pienoisnäyttelyssä on esillä nostalgisia otteluohjelmien kansia menneiltä vuosikymmeniltä.

Näyttelyn oma ”otteluohjelma” taustoittaa otteluohjelmien kehitystä erityisesti Englannin, Euroopan ja Suomen näkökulmasta. Näyttelyssä on myös kuunneltavissa eri joukkueiden kannatuslauluja, myös Rock Siltasen vuonna 2019 tekemä kannatuslaulu Uskon Huuhkajiin, joka oli siivittämässä Suomen miehet karsintojen kautta ensimmäisiin EM-kisoihinsa.

Jalkapallohuumaa-pienoisnäyttely on esillä Vapriikin 2. kerroksen kokouskäytävällä 8.6.–28.8.2021.

Tutustu näyttelyyn asiantuntijan kanssa

Järjestämme Jalkapallohuumaa-näyttelyyn kaksi maksutonta asiantuntijaopastusta 11.6. ja 9.7. klo 16. Tule kuuntelemaan ja keskustelemaan jalkapallosta ja EM-kisoista Jukka Junttilan kanssa. Lue tarkemmin opastuksesta

Lisäksi kisojen aikana keskiviikkoisin klo 16.30 vartin pikaopastuksia 16.6., 23.6., 30.6. ja 7.7.

Peukut pystyyn Huuhkajille!

Hymyilevä silmälasipäinen nainen puolipitkissä tummissa hiuksissaan, vihreässä puserossaan ja värikkäässä huivissaan.
Suvi Jalli näyttelypäällikkö
Suvi Jalli, näyttelypäällikkö. Pitkän linjan postilainen ja museolainen.