Joulupukki asuu Suomessa – ja on töissä Postissa!

Suvi Jalli

Meistä jokainen muistaa lapsuuden kihelmöivän jännityksen ennen joulua ja vanhempien muistuttelut ikkunan takana kurkkivista tontuista. Kuinka pitikään pinnistellä ja yrittää olla mahdollisimman kiltti, että joulupukki varmasti tulisi aattoiltana tai toteuttaisi ainakin pukille kirjoitetun kirjeen lahjatoiveet! Hämmästys on suuri, jos joulupukilta tupsahtaa myös paluupostia, kuten tässä pienessä sydäntä lämmittävässä, Postimuseon kokoelmiin talletetussa joulutarinassa.

Oli joulukuun alku vuonna 1948. Toisen maailmansodan päättymisestä oli vain muutama vuosi. Niin Suomessa kuin Euroopassakin elettiin säännöstelyn aikaa ja puutetta oli lähes kaikesta. Postissa elettiin kuitenkin kiireisiä joulunalusviikkoja.

Helsingin pääpostissa postimies Sven Gladh lajitteli hikihatussa eri puolille Suomea osoitettua kirjepostia. Kiireen keskellä esimies ojensi Svenille Englannista postitetun pienen kirjekuoren. Sven hämmästyi! Kirjeen vastaanottajaksi oli tikkukirjaimin kirjoitettu Father X-mas ja paikkakunnaksi Petsamo, Pohjois-Suomi. Lähettäjä tiesi joulupukin asuvan Suomessa, mutta että pukki asuisi Neuvostoliitolle luovutetussa Petsamossa, hämmensi Sveniä!

Sven oli laittamassa kirjettä jo sivuun, koska eihän sitä varsinaisesti voinut lajitella minnekään. Svenin mielessä ailahti kuitenkin oma, kohta 2-vuotias poika, joka odotteli isää kotona – ja päätti avata kirjeen. Kirje sisälsi kahden lontoolaislapsen terveiset joulupukille vaatimattomine joululahjatoiveineen. Sven päätti muistaa lapsia lähettämällä heille joulukortit. Sven kertoi myös, että Father Christmas tunnettiin joulupukkina.

Muutaman viikon kuluttua esimiehellä oli jälleen asiaa Svenille. Hänellä oli kädessään Englannista saapunut kirje, jonka päällä luki Joulupukki – selvällä suomen kielellä!

Kävi ilmi, että kirjoittaja oli Lontoossa asuvien lasten isä, joka kiitti lasten saamista joulukorteista. Hän kertoi, miten lapset olivat olleet ylpeitä joulupukilta saamistaan korteista. Yllätys oli ollut niin suuri, että paikallinen Palmers Green sanomalehti oli tehnyt asiasta pienen uutisen etusivulle!

Sven vastasi kirjeeseen ja niin alkoi vilkas vuosikymmeniä jatkunut kirjeenvaihto ja yhteydenpito lontoolaisperheen ja postimies Sven Gladhin perheen välillä. He myös vierailivat toistensa luona useita kertoja. Joulupukin maine myös kiiri Englannissa paikallisesti, ja Sven vastaili joulupukin roolissa myös muiden lasten kirjeisiin. Sven lienee ollutkin ensimmäinen suomalainen sotien jälkeen ulkomaisia lapsia muistanut joulupukki.

Tarinan opetus: Pienet, yllättävät teot saattavat olla alku jollekin paljon suuremmalle ja tuoda lämpöä ja sisältöä omaan ja lähimmäisten elämään niin lähellä kuin kaukana. Jouluna – ja muutenkin – meidän siis kannattaa olla kilttejä toisillemme. <3

Joulupukin kirje yllättää yhä

Nykyään joulupukki toimii paljon organisoituneemmin. Joulupukin Pääposti sijaitsee Napapiirillä, lähellä Rovaniemeä ja on auki vuoden jokaisena päivänä. Seuraavan joulun kortit voi laittaa siellä postiin vaikkapa kesähelteillä tai kysellä tonttujen kuulumisia. Joulupukille voi kirjoittaa osoitteeseen: Joulupukin Pääposti, Tähtikuja 1, 96930 Napapiiri.

Kirjeet avataan ja luetaan kyllä, mutta jos haluat varmistaa vastauksen, niin perheen pienimpiä voi ilahduttaa aidolla joulupukin kirjeellä. Kirjeet postitetaan joulupukin postimerkillä ja Joulupukin Pääpostin postileimalla. Tänä vuonna kirjeen viimeinen tilauspäivä Suomeen on 15.12.

Joulupukin arkisto on Oulussa

Joulupukille lähetettyjä kirjeitä on tilastoitu vuodesta 1985 lähtien ja vuodesta 1997 lähtien osa kirjeistä on otettu talteen Kansallisarkiston Oulun toimipaikkaan, missä ne muodostavat oman joulupukin arkistonsa.

Hymyilevä silmälasipäinen nainen puolipitkissä tummissa hiuksissaan, vihreässä puserossaan ja värikkäässä huivissaan.
Suvi Jalli näyttelypäällikkö
Suvi Jalli, näyttelypäällikkö. Pitkän linjan postilainen ja museolainen.

Pirkko Ervasti 5.12.2022 klo 22:26

Tarina on “Joulun ihme” ja
yhtä vanha kuin minä. Toivon, että tehtäisiin elokuva tästä tarinasta ja on todellinen.
Rakastan Jouluelokuvia, koska ne vie kauas arjesta. Jouluna ihmiset muuttuvat ja laittavat “Hyvän kiertämään”!