”Lieneekö vika mullassa vai ilmassa, mutta tämä maapallo on huonoa sorttia.” Mitä Minna Canth nyt sanoisi?

Mirka Ylä-Mattila

Tänään vietetään Minna Canthin ja tasa-arvon päivää. Tarkoitukseni oli vetää Postimuseon Kirjeklubi teemalla Minna Canthin kirjeet. Sitten tapahtumatoimintamme loppui koronaviruksen takia, ja lopulta koko museokeskus Vapriikki meni kiinni. Juhlitaan siis Minna Canthia online!

Mitä kirjailija Minna Canth (1844–1897) siis nyt sanoisi jos eläisi? Hän ei varmasti istuisi lamaantuneena, vaan osallistuisi koronavirus-keskusteluun. Hän luultavasti vaatisi vähäosaisten huomioimista hädässä. Canth oli yhteiskunnallinen ajattelija ja erityisesti tasa-arvon puolustaja.

Minna Canth -postimerkin suunnitteli Signe Hammarsten Jansson.

Toimittaja Suvi Ahola on kirjoittanut teoksen Mitä Minna Canth todella sanoi? (2020) Hän vastaa kysymykseeni Twitterissä, että Minna sanoisi nyt jotain käytännöllistä: peskää kädet, pysykää omissa oloissanne ja lukekaa kirjoja. Kauppansa ovella hän saattaisi itse valvoa, ettei tule tungosta. Illalla surisi ja huolehtisi lapsista ja muista läheisistä. Ja rukoilisi, uskonnollinen kun oli.

Canthin vahvat ajatukset näkyvät kirjeissä

​Minna Canth puolusti vahvasti ajatuksiaan, mikä näkyy kirjeenvaihdossa ja lehtikirjoituksissa. Canth kävi laajaa kirjeenvaihtoa ja keskusteli kriitikoidensa ja vihamiestensä kanssa. Yksi näistä oli pappi ja kuuluisa saarnaaja Elis Bergroth (1854-1906). Hänelle osoitettu puolustuskirje on valikoitunut Timo Kalevi Forssin toimittamaan Unohtumattomia kirjeitä Suomesta -kirjaan (2020). Kirjaa tehtiin yhteistyössä Postimuseon kanssa, ja kirje on esillä myös Postimuseon saman nimisessä näyttelyssä. Näin vahvasti Canth kirjoitti Bergrothille 4.3.1888:

Herra Pastori Elis Bergroth. Helsinki.

Pastori Bergroth! Te tahdotte minua kuvaamaan, kuinka hyvyys tulee maailmassa palkituksi, kuinka oikeus pääsee voitolle ja paha kukistuu. Kuinka voin sitä tehdä, kun näen, että käy päinvastoin? Lieneekö vika mullassa vai ilmassa, mutta tämä maapallo on huonoa sorttia. Pahoja ihmisiä on paljon ja ne täällä rehentelevät yhdessä kevytmielisten kanssa; hyviä ihmisiä on vähän ja nekin niin useasti erehtyvät, – niinkuin Te, esimerkiksi tässä Erkon arvostelussa.

Voikaa hyvin, pastori Bergroth, tervehtikää lämpimästi rouvaanne!

Ystävänne Minna Canth.

Kirje viittaa Minna Canthin julkaisemaan romaaniin Salakari (1887), joka käsittelee avioliittoa ja seksuaalisuutta. Forss kertoo teoksessaan, kuinka uskonnollisen Vartija-lehden päätoimittajanakin tunnettu Elis Bergroth kirjoitti arvostelussaan Salakarista, että “Kirja on niin vahingollinen, ettemme hennoisi antaa sitä kenenkään käteen”. Arvostelu sai 44-vuotiaan Minna Canthin kirjoittamaan Bergrothille kyseisen kirjeen, jossa hän puolustaa juurta jaksain näkemyksiään ja teostaan. Kirjeessä hän puolustaa myös kollegaansa runoilija J. H. Erkkoa (1849– 1906), joka niin ikään on joutunut arvostelijoiden hampaisiin.

Minna Canthin selkeä, kaunis käsiala näkyy kirjeessä pastori Elis Bergrothille 4.3.1888. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura.

Koko kirjeen voi lukea Forssin teoksesta Unohtumattomia kirjeitä Suomesta. Näyttelyymme pääsee toivottavasti pian tutkailemaan tätäkin kirjettä. Kirjeklubitkin ehkä jatkuvat jo kesällä. Eletään turvallisesti, muut huomioiden – päivä kerrallaan.

Hyvää Minna Canthin ja tasa-arvon päivää!

Minna Canth online ja kirjavinkkejä:

• Toimittaja-kriitikko, kirjailija Suvi Aholan teos, jonka luin Kirjeklubia varten: Mitä Minna Canth todella sanoi? (2019). Ahola nostaa esiin tärkeitä teemoja, joita Canth käsitteli mm. kirjeissään, taustoittaa ja tulkitsee niitä monipuolisesti. Teoksesta löytyy lisää kirjeitä Elis Bergrothille.
  • Timo Kalevi Forss, Unohtumattomia kirjeitä Suomesta (2020)
  • Minna Canthin Twitter-profiili
  • Ylen artikkeli Minna Canthista
  • Minna Canthin digitoituja kirjoja Kansalliskirjaston sivuilla. Sieltä löytyy myös romaani Salakari.
Mirka Ylä-Mattila Viestintäsuunnittelija
Aloittanut projektitutkijana Postimuseossa 2015 ja siirtynyt viestinnän pariin 2020. Tutkinut postikorttien, postimyynnin ja verkkokaupan historiaa sekä Postin vastuullisuutta. Innostunut siinä samalla vanhoista postikorteista.