Aamukahvi ja tuore lehti

Nainen napitettavassa lyhythihaisessa paidassa ja hameessa polkupyörällä laittamassa sanomalehteä postilaatikkoon, taustalla peltoa, maantie ja pari taloa.

Kuuluuko paperinen sanomalehti aamukahvipöytääsi?

Aamun lehti on monelle tärkeä päivän aloittaja. Ennen kuin sanomalehti päätyy postilaatikkoon, se kulkee pitkän matkan monen käsiparin kautta.

Aamukahvi ja tuore lehti -näyttely kertoo aamun lehden tärkeydestä, sanomalehden digitaalisesta murroksesta sekä lehden jakelusta ennen ja nyt. Näyttely valaisee lehden matkan painosta postilaatikkoon ja suomalaisten aamukahvipöytään, päätyen siihen, miten lehteä käytetään sen jälkeen.

Digimurros haastaa paperisen sanomalehden

Digitalisaatio muuttaa voimakkaasti median käyttötapaamme. Paperisen sanomalehden rooli on muuttunut. Millainen on suhteesi sanomalehteen, niin paperiseen kuin digitaaliseen?

Kiinnostaako sanomalehtien kohtalo sinua?

Tämän verkkonäyttelyn pohjana on museokeskus Vapriikissa 28.05.2021 – 28.08.2022 esillä oleva  Aamukahvi ja tuore lehti -näyttelymme.

Kuvat: Postimuseo, Posti Group Oyj, Päivälehden museo, Helsingin Sanomat, Museovirasto, Helsingin kaupunginmuseo, Vapriikin kuva-arkisto, Lappeenrannan museot, Työväenmuseo Werstas, Nurmijärven museo, Asikkalan kulttuuripalvelut, Keravan museo, Espoon kaupunginmuseo, Keski-Suomen museo, yksityiskokoelmat .