Käytämme eväseitä auttamaan sinua navigoimaan tehokkaasti ja suorittaaksemme tiettyjä toimintoja. Löydät tarkempaa tietoa kaikista evästeistä alla olevien kategorioiden alta. ”Välttämättömiksi” kategorioituja evästeitä säilytetään selaimessasi, sillä ne ovat välttämättömiä sivuston perustoimintojen käyttämiseksi....
Tarvittavat evästeet ovat ratkaisevan tärkeitä verkkosivuston perustoiminnoille, eikä verkkosivusto toimi tarkoitetulla tavalla ilman niitä. Nämä evästeet eivät tallenna henkilökohtaisia tietoja.
Toiminnalliset evästeet auttavat suorittamaan tiettyjä toimintoja, kuten verkkosivuston sisällön jakamista sosiaalisen median alustoilla, palautteiden keräämistä ja muita kolmannen osapuolen ominaisuuksia.
Analyyttisiä evästeitä käytetään ymmärtämään, miten kävijät ovat vuorovaikutuksessa verkkosivuston kanssa. Nämä evästeet auttavat tarjoamaan tietoa kävijöiden lukumäärästä, poistumisprosentista, liikenteen lähteestä jne.
Suorituskykyevästeitä käytetään verkkosivuston tärkeimpien suorituskykyindeksien ymmärtämiseen ja analysointiin, mikä auttaa tarjoamaan vierailijoille paremman käyttökokemuksen.
Mainosevästeitä käytetään tarjoamaan kävijöille räätälöityjä mainoksia sivujen perusteella, joilla he ovat käyneet aiemmin, ja analysoimaan mainoskampanjan tehokkuutta.
Muut evästeet ovat sellaisia, joita tunnistetaan ja joita ei ole vielä luokiteltu mihinkään luokkaan.
Omakuvapostimerkin tarina alkaa jo vuonna 2000, kun Posti tarjosi yksityisasiakkaille mahdollisuuden teettää omasta kuvasta postimerkin rinnalle liimattavan tarran. Vastaavia postimerkin ja oman kuvan yhdistelmiä oli markkinoilla jo Englannissa, Australiassa ja Kanadassa. Suomessa palvelua tarjottiin vuoden 2000 postimerkkimessuilla ja Joulupukin Pääpostissa Rovaniemellä. Tapahtumissa paikalla oli valokuvaaja ja postimerkkitulostimet. Ensimmäiset suomalaiset omakuvapostimerkkien kokeilut olivat vain pienen yleisömäärän tavoitettavissa.
Sydneyn vuoden 2000 olympialaisten yhteydessä Australiassa oli keksitty kuvata olympiaurheilijat etukäteen, ja urheilijan päästessä mitaleille hänen kuvastaan painettiin postimerkkejä myyntiin. Postimerkkikeskuksen johtaja Markku Penttinen sai Sydneyn esimerkin innoittamana idean uudenlaisesta omakuvapostimerkistä. Koska tavallisilla ihmisillä alkoi olla käytössään digikameroita ja toimivat verkkoyhteydet, oli mahdollista luoda selainpohjainen tilausjärjestelmä. Ideaa olivat kehittämässä myös IBM ja kuvantulostukseen erikoistunut Ifi Oy.
Vuoden 2003 keväällä omakuvapostimerkin prosessien testaus oli valmis ja alkoi käytännön toimivuuden testaus. Omakuvapostimerkkien kuva-aiheita päätettiin koskevan samat sopivaisuussäännöt kuin kaikkia postimerkkejä: ei politiikkaa, uskontoa, ääriliikkeiden tunnuksia, aseita, alkoholia tai alastomuutta. Mikäli merkissä käytetään vieraskielistä tekstiä, pitää siitä olla virallisen kääntäjän laatima käännös. Merkkeihin halutut kuva-aiheet käyvät läpi ihmissilmin tehtävän hyväksyntäprosessin ennen niiden painoon päätymistä.
Prosessin kapasiteettia haluttiin testata aluksi pienemmällä volyymillä. Posti lanseerasi 14.5.2003 yrityksille suunnatun yrityspostimerkin. Postimerkin kuva-aiheena toimi asiakkaan itse valitsema valokuva. Posti julkaisi myös ensimmäisen oman yrityspostimerkkinsä Amorin, joka sai luettelointinumeron postimerkkiluettelo Normaan. Posti on julkaissut omakuvapostimerkkitekniikalla tehtyjä postimerkkejä säännöllisesti sen jälkeenkin. Luetteloituna ja tavallisen postimerkin tapaan myytynä omakuvapostimerkistä tuli myös keräilytuote, tosin yritysten ja yksityishenkilöiden omakuvapostimerkit ovat keräilykohteena haastavia.
Kun tilaus- ja hyväksyntäprosessi todettiin sujuvaksi ja merkkien vastaanotto hyväksi, pääsivät yksityisasiakkaat syksyllä 2003 kokeilemaan omakuvapostimerkin teettämistä. Ennakkotilausmahdollisuus annettiin aluksi Postimerkkikeskuksen kanta-asiakkaille vuoden 2003 postimerkkimessujen jälkeen. Kaikkien asiakkaiden ulottuville tilausmahdollisuus tuli 26.3.2004. Suomi oli ensimmäinen maa maailmassa, jossa asiakas sai tilata postimerkin omalla kuvallaan ja omilla laitteillaan. Palvelu herätti suurta kiinnostusta maailmalla, ja Markku Penttinen kävi useassa maassa luennoimassa omakuvapostimerkeistä.
Omakuvapostimerkit tilataan Postin verkkopalvelusta, johon ladataan haluttu valokuva ja valitaan muutamista vaihtoehdoista sopiva postimerkkikehys. Kuvaa voi loitontaa, lähentää ja kääntää. Kun omaan postimerkkiinsä on tyytyväinen, sen voi tilata verkkokaupasta. Tällä hetkellä omakuvapostimerkkiarkit voi tilata 10 ikimerkin arkeissa.
Omakuvapostimerkkien suosituimpia aiheita ovat alusta asti olleet lapset ja vauvat, lemmikit, maisema- ja luontokuvat sekä erilaiset juhlapäiväkuvat ja vanhat valokuvat. Omalla postimerkillä halutaan kertoa suvun historiasta ja juhlistaa erilaisia merkkipäiviä ja elämän tärkeitä asioita. Omakuvapostimerkki on tapa personoida postilähetykset sellaisella tavalla, että vastaanottajakin voi liittää lähetyksen muistojensa laatikkoon.
Postin julkaisemilla postimerkeillä on perinteisesti juhlistettu erilaisten yhteisöjen ja arvohenkilöiden merkkipäiviä. Omakuvapostimerkki antoi yrityksille mahdollisuuden juhlistaa omia merkkipäiviään, jos Postin julkaisema postimerkki ei tule kyseeseen. Yritysten omakuvamerkit toimivat usein myös markkinointivälineenä, kun lähetykset voidaan personoida omaan yritystoimintaan liittyvällä postimerkillä.