Pitkä marraskuu on ohi! Kevät on täällä ja pääsiäinen saapuu!

Suvi Jalli

Pääsiäiskorttien kirjoittelu tuo ilon saajalle ja kirjoittajalle.

Huokaisen syvään. Aurinko lämmittää mustan toppatakin selkää. Erityisesti tänä keväänä valo ja värit suorastaan sokaisevat. Takana on lumeton ja pimeä Etelä-Suomen talvi. Suomi ja maailma kamppailevat Covid-19 -viruksen aiheuttamassa poikkeustilassa. Silti aurinko, valo ja narsissit maljakossa tuovat toivoa. Haluan uskoa, että kyllä tämä tästä. Aion jakaa kevään riemua ja haluan muistaa läheisiä pääsiäiskorteilla!

Samoin tuntuu ajattelevan tämän vuoden pääsiäispostimerkkien kuvittaja Matti Pikkujämsä, joka toteaa: – Olen aina ihaillut pääsiäisen värejä, jotka ovat kuin auringon pilkahdus suomalaiseen harmaaseen ja loskaiseen kevääseen. Pikkujämsä valittiin vuoden kuvittajaksi 2019, ja hänen kuvituksensa ovat tuttuja monien lehtien, esimerkiksi Helsingin Sanomien, sivuilta.

Ensimmäisen kerran pääsiäisteemainen postimerkki ilmestyi Suomen Punaisen Ristin hyväksi julkaistussa Juhlapyhiä -avustuspostimerkkien sarjassa keväällä 1988. Sarjan ja merkin suunnitteli graafikko Rolf Christianson (1927–1998). Merkissä kukkivat valkoiset narsissit ja taustalla paistaa aurinko – tai pääsiäisyön kuu.

Kevään tuloa enteileviä aiheita kuten monet kevätkukat ilmestyivät postimerkkeihin pitkin 1990-lukua, mutta seuraavan kerran erityisesti pääsiäispostituksia varten merkkejä ilmestyi vuonna 2001. Ne suunnitteli graafikko ja kuvittaja Hannu Taina.

Vuosien saatossa pääsiäispostituksia varten on julkaistu yhteensä parisenkymmentä erilaista postimerkkiä. Aiheet ovat nousseet vuosi toisensa jälkeen kevään riemusta ja pääsiäisperinteistä. Merkeissä seikkailevat tiput ja puput, maljakot täyttyvät narsisseista ja höyhenin koristetuista pajunoksista, korit pääsiäismunista ja lentääpä vuoden 2002 pääsiäismerkissä kuvittaja Katriina Viljamaa-Rissasen piirtämä pääsiäisnoitakin.

Pääsiäispostimerkkejä ovat suunnitelleet eturivin suomalaiset taiteilijat ja kuvittajat, muutamat useampanakin vuonna kuten Leena Airikkala, Virpi Pekkala ja Osmo Omenamäki. Vuosina 2008–2010 pääsiäispostimerkit ilmestyivät teemalla Minun pääsiäiseni. Näissä merkeissä isä Mitro, keittiömestari Hans Välimäki ja korusuunnittelija Kirsti Doukas ideoivat ja toivat esille omaa vakaumustaan ja osaamistaan pääsiäisteemaan liittyen.

Kevään merkkien tärkeydestä meille suomalaisille kertoo, että valitsimme yleisöäänestyksessä vuoden 2015 kauneimmaksi postimerkiksi kuvittaja Salli Parikka Wahlbergin suunnitteleman Kevätviserrys-postimerkin, jossa rintaansa röyhistävän talitintin titityyn lähes kuulee!

Tänä keväänä meidän ja monen muun suomalaisen perheen ruokapöydän ääreen todennäköisesti kokoontuu tavallista harvalukuisempi sukulaisten joukko epidemiatilanteen takia. Pääsiäiskortilla tai -kirjeellä voi kuitenkin jakaa iloa ja jakaa tunnelmia tästä erikoisesta tilanteesta. Viimeistään perjantaina 3.4. postitetut tervehdykset ehtivät muuten perille pääsiäiseksi.

Mukavaa puuhaa on myös korttien tekeminen itse. Kurkkaa Postimuseon museolehtori Ollin vinkki tästä

Postimuseo toivottaa hyvää pääsiäisen odotusta!

Hymyilevä silmälasipäinen nainen puolipitkissä tummissa hiuksissaan, vihreässä puserossaan ja värikkäässä huivissaan.
Suvi Jalli näyttelypäällikkö
Suvi Jalli, näyttelypäällikkö. Pitkän linjan postilainen ja museolainen.