Pitkin poikin suvista Suomea – kesäretkeilijä palaa menneen kesän seikkailuihin

Sampsa Suokas

Mielenkiinto kulttuuriin johtaa kesäretkeilijän töihin

Tervehdys museoiden ystävä! Nimeni on Sampsa Suokas, olen tamperelainen populäärikulttuurin suurkuluttaja ja ikuinen esteetikko. Intohimoni populaarikulttuuria kohtaan on seurannut minua läpi tähänastisen elämäni ja ohjasipa se minut opiskelemaan kohti kulttuurituottajan pätevyyttä. Haaveenani onkin olla tuottamassa ikimuistoisia kulttuurikokemuksia, sillä tiedän kuinka paljon ne rikastuttavat elämää.

Opiskelujeni aikana suoritin ammatillisen harjoittelun Museokeskus Vapriikissa. Harjoittelu oli monella tapaa opettavainen, mutta ennen kaikkea se oli innostava. Innostuneisuuteni välittyi ilmeisesti myös kollegoilleni, sillä minua pyydettiin kesäksi retkeilemään MuseoX-hankkeen parissa. Päätös oli helppo, sillä Suomen kesä ja retkeileminen on tunnetusti täydellinen yhdistelmä.

Kesäretkikolmikko Kouvolan museokolmikon, eli Koti- Radio- ja Sotilasradiomuseon pihamaalla.

Kesäretket eivät olleet vain hupimatkoja, sillä tavoitteenamme oli tuoda julki MuseoX-hanketta museoille sekä yleisöille. Hankkeen päämääränä on uusi valtakunnallinen vastuumuseo, joka tallentaa suomalaisten viestintää, pelejä, postin toimintaa ja digitaalista elämää. Tämän tulevan museon muodostavat Postimuseo sekä Tampereen historiallisten museoiden ylläpitämät Suomen pelimuseo ja Mediamuseo Rupriikki.

Kulttuurituottajan opit tulivat tarpeeseen toteuttaessa kesäretkiä, sillä onnistuneet kesäretket vaativat suunnitelmallisuutta, budjetointia, täsmällisyyttä sekä idearikkautta. Kesäretkeilijän rooli sisälsi yhteydenpitoa retkikohteisiin, retkipäivien suunnittelua sekä retkipäivistä raportointia sosiaalisessa mediassa ja muissa MuseoX:n kanavissa.

Retkikohteiden asiantuntijuus inspiroi kesäretkeilijöitä

Retkillä ihastelin Jyllinkosken Sähkölaitosmuseon valtavaa vinyylisoitinkokoelmaa, Suomen tietokonemuseon yli tuhat kiloista tietokonetta, Wirtala Retro Gaming Museumin nostalgista videopelikokoelmaa, Kouvolan Koti-, Radio- ja Sotilasradiomuseon menneiden aikojen porvariskotien teknologiaa sekä Rauman Puhelinmuseon värikästä puhelinkokoelmaa. Suurinta ihastusta minussa kuitenkin herätti näiden harrastajavetoisten museoiden intohimo ja ammattimaisuus omaa alaansa kohtaan –tietotaitoa ei näiltä museoaktiiveilta puutu!  Nämä MuseoX-hankkeen kesäretkikohteet ovatkin oivia esimerkkejä siitä, miten harrastuksesta kumpuava innostuneisuus voi parhaimmillaan välittyä yleisölle innostava sisältönä, joka tempaa mukaansa.

Wirtala Retro Gaming Museum Yläneellä kokosi kesäkuussa paikalle eri ikäisiä vanhoista peleistä ja pelikulttuurista kiinnostuneita vierailijoita.

Mikäli et ehtinyt kanssamme kesäretkille, ei hätää!

Koosteen kesäretkien tunnelmasta löydät MuseoX:n Instagram-reelseistä. Lisäksi kesäretkitunnelmia löydät Postimuseon YouTube-kanavan MuseoX-soittolistalta, sekä MuseoX:n Facebookista ja Instagramista.

Lisätietoa MuseoX-hankkeesta:

Mikä MuseoX