Cookie-asetukset
Mukauta suostumuksen asetuksia

Käytämme eväseitä auttamaan sinua navigoimaan tehokkaasti ja suorittaaksemme tiettyjä toimintoja. Löydät tarkempaa tietoa kaikista evästeistä alla olevien kategorioiden alta. ”Välttämättömiksi” kategorioituja evästeitä säilytetään selaimessasi, sillä ne ovat välttämättömiä sivuston perustoimintojen käyttämiseksi.... 

Aina aktiivinen

Tarvittavat evästeet ovat ratkaisevan tärkeitä verkkosivuston perustoiminnoille, eikä verkkosivusto toimi tarkoitetulla tavalla ilman niitä. Nämä evästeet eivät tallenna henkilökohtaisia tietoja.

Ei näytettäviä evästeitä.

Toiminnalliset evästeet auttavat suorittamaan tiettyjä toimintoja, kuten verkkosivuston sisällön jakamista sosiaalisen median alustoilla, palautteiden keräämistä ja muita kolmannen osapuolen ominaisuuksia.

Ei näytettäviä evästeitä.

Analyyttisiä evästeitä käytetään ymmärtämään, miten kävijät ovat vuorovaikutuksessa verkkosivuston kanssa. Nämä evästeet auttavat tarjoamaan tietoa kävijöiden lukumäärästä, poistumisprosentista, liikenteen lähteestä jne.

Ei näytettäviä evästeitä.

Suorituskykyevästeitä käytetään verkkosivuston tärkeimpien suorituskykyindeksien ymmärtämiseen ja analysointiin, mikä auttaa tarjoamaan vierailijoille paremman käyttökokemuksen.

Ei näytettäviä evästeitä.

Mainosevästeitä käytetään tarjoamaan kävijöille räätälöityjä mainoksia sivujen perusteella, joilla he ovat käyneet aiemmin, ja analysoimaan mainoskampanjan tehokkuutta.

Ei näytettäviä evästeitä.

Muut evästeet ovat sellaisia, joita tunnistetaan ja joita ei ole vielä luokiteltu mihinkään luokkaan.

Ei näytettäviä evästeitä.

Siirry suoraan sisältöön Siirry etusivulle

Postimerkit ja -kortit sortokauden protestoinnin välineinä

Sanna Oikarinen

Venäjän keisarikunta harjoitti venäläistämispolitiikkaa Suomen suuriruhtinaskunnassa ajanjaksoina, jotka tunnetaan nimellä sortokaudet. Venäläistämistoimiin kuului myös postimerkkien venäläistäminen leijonavaakunasta kaksoiskotkaan.
Suomalaiset kapinoivat sortotoimenpiteitä vastaan monin tavoin, ja yhtenä keinona käytettiin hiljaisia viestejä postikorttien kuva-aiheissa ja postimerkkien asettelussa.

 

Postimanifesti 1890

Aleksanteri III antoi 12. kesäkuuta 1890 manifestin Suomen postilaitoksen alistamisesta Venäjän sisäministeriön alaisuuteen ja yhdistämisestä Venäjän postilaitokseen.
Manifestin jälkeen postilaitoksen henkilökunta säilyi suomalaisena, ja suomalaiset postimerkitkin säilyttivät vielä jonkin aikaa käypäisyytensä. Vuonna 1891 niiden rinnalle tuotiin kuitenkin niin sanotut rengasmerkit, jotka erosivat venäläisistä esikuvistaan ainoastaan merkkiin lisätyillä rengaskuvioilla.
Rengasmerkit olivat pakollisia Venäjälle menevissä lähetyksissä, muutoin niiden käyttö oli vapaaehtoista. Vaikka rengasmerkit olivat hieman edullisempia kuin suomalaiset postimerkit, niiden käyttö jäi hyvin vähäiseksi. Vasta vuonna 1900 Suomen omat postimerkit kiellettiin ulkomaanpostissa, ja vuonna 1901 Suomen sisäisessäkin postiliikenteessä.

 

Postimerkkikapina

Venäläisten postimerkkien tultua pakolliseksi alkoi kansa tekemään hiljaista vastarintaa niiden avulla. Venäläiset merkit liimattiin usein nurin päin tai vähintäänkin vinoon.

Vanha postikortti, jossa paljon pientä tekstiä ja kaksi vihreää postimerkkiä kyljellään.

Vuonna 1909 lähetetyssä postikortissa on kaksi venäläismallista postimerkkiä liimattuna kyljelleen.

Wentzel Hagelstamin kustannusliike ja kirjakauppa kustansi Akseli Gallen-Kallela suunnitteleman mustanpuhuvan surumerkin suomalaisten postimerkkien muistoksi. Surumerkki, eräänlainen kirjeensulkijaan tai oheismerkkiin verrattava merkki oli ajatuksena liimata lähetykselle venäläisen postimerkin viereen. Surumerkit kuitenkin kiellettiin hyvin nopeasti, ja niiden kanssa kulkeneita lähetyksiä tunnetaan vähän.

Postikortin osoitepuoli, jossa on postimerkin paikalla musta surumerkki ja venäläinen punainen postimerkki on liimattu kortin vasempaan alakulmaan.

15.8.1900 Helsingistä Tukholmaan lähetetty surumerkillinen lähetys.

 

postikortissa on kuvattuna suomalaisia vanhoja postimerkkejä ja muistokirjoitus niille. Merkkien yläpuolella on kaksi lippua, sinivalkoinen ja punakeltainen.

Surukortti vuodelta 1900 suomalaisten postimerkkien muistoksi.

 

 

 

 

 

Surumerkin lisäksi painettiin runsain mitoin postikortteja, joihin oli kuvattu ”viimeinen tervehdys” suomalaisille postimerkeille. Postikorttien lisäksi aihetta esitettiin vastaavalla kuvastolla varustetuilla surutauluilla.

 

Sortokauden kapinaa valokuvapostikorteilla

Uudenlainen uutismedia, valokuvapostikortti oli 1800-luvun lopulla valloittanut maailman, ja tuli suosituksi Suomessakin. Suomessa valokuvapostikorttien kuvallista viestintää, edullisuutta ja nopeaa kulkua hyödynnettiin vastarinnan tarkoituksiin monin tavoin.

 

Siniselle kartongille painettu postikortti, jossa kaupunkimaisema ja kuutamo.

Kuutamokortissa maisema Jyväskylästä. Olavi Hankimon kokoelma.

Kuutamokortit olivat ensimmäinen manipuloitu valokuvajulkaisu. Päiväsaikaan otettuun maisemakuvaan lisättiin painossa hämyisen romanttista tunnelmaa maalaamalla taivaalle täysikuu ja hieman pilviä. Lisäksi kuutamokortit painettiin sinertävälle kartongille yöllisen vaikutelman lisäämiseksi. Romanttisen maalaustaiteen kuvastoa mukailevat kuutamokortit kehitettiin uudenvuoden markkinoille Saksassa vuonna 1896.
Suomeen niiden suosio kiiri ensimmäisen sortokauden alkaessa. Kuutamokorttien nähtiin kuvaavan kansakunnan vajoamista yön pimeyteen ja sorron alle. Kuutamokorteissa kuvattiin kansallisia symboleja talvisissa kuutamomaisemissa, sorron yössä.

 

Postikorttiin on painettu sinisellä kuva Helsingin eteläsatamasta. Kuvan alapuolella on tyhjää tilaa viestiä varten.

Helsingin Eteläsatamaa kuvaavassa sinivalkoisessa kortissa on korostetun suuri siniristilippu. Olavi Hankimon kokoelma.

Sinivalkoinen maisemakorttisarja ilmestyi vuosina 1900–1901. Sarjassa hyödynnettiin painoteknisiä tapoja värittää kortteja: kortit painettiin puhtaanvalkealle paperille sinisellä painovärillä. Niiden aiheet esittelivät aluksi Aleksanteri II:n patsaan mielenosoituksellista kukitusta, sitten aihepiiri laajeni esittelemään suomalaisille tärkeitä maisemia ja kaupunkinäkymiä. Korteissa korostuu usein Suomen kansallislipuksi vasta kaavailtu siniristilippu tai tyhjä lipputanko.

 

Vihreäpohjaiseen postikorttiin on kuvattu vaakaraitainen sinivalkoinen lippu, ja sen alla on maisemavalokuva.

Sinivalkoinen lippu ja merimaisema. Olavi Hankimon kokoelma.

Vihreäpohjaisella postikortilla vaakaraitainen punakeltainen lippu ja sen alla valokuva kivirakennuksesta.

Punakeltaisen lipun alle on kuvattu Nylands Nationin osakuntatalo Helsingissä. Olavi Hankimon kokoelma.

Lippukortit olivat saman aikakauden ilmiö. Suomessa vielä keskusteltiin kansallislipun väreistä; sinivalkoinen vai punakeltainen? Omaa kantaansa sai ”äänestää” lähettämällä mieleisen värisen lippukortin.

 

Postikortissa on repetynyt päivälehden etusivu. Repeytymässä näkyy valokuva patsaasta.

Hufvudstadsbladet oli muutaman viikon lakkautettuna. Etusivun repeymästä näkyy Aleksanteri II:n patsas. Kuva on K.E. Ståhlbergin ottama. Olavi Hankimon kokoelma.

1900-luvun alussa ns. etusivukorteilla markkinoitiin Euroopassa paikallisia matkailunähtävyyksiä sekä paikkakunnan päivälehtiä. Suomessa tämäkin innovaatio hyödynnettiin vastarinnan viestinnässä. Etusivukortteihin painettiin sensuroitujen tai lakkautettujen päivälehtien etusivuja ja muun muassa kuvia keisari Aleksanteri II:n patsaasta.

 

Postikortissa on valokuva torista, jossa näkyy ihmisiä ja hevoskärryjä.

Emil Rundmanin kuvaama 17-osainen postikorttisarja ”Mellakasta Senaatintorilla” kuvaa Kasakkamellakan tapahtumia kuvareportaasiluonteisesti. Olavi Hankimon kokoelma.

Sortokauden uutiskorteissa esiteltiin muun muassa Suomen sotaväen lakkauttamisen innoittamana sen eri osastoja, kutsuntalakkojen aiheuttamaa kasakkamellakkaa Senaatintorilla sekä kansallissankariksi nousseen kenraalikuvernööri Bobrikovin murhanneen Eugen Schaumanin hautajaisia.

Tummahiuksinen nainen vaaleassa puserossaan ja kaulakorussaan.
Sanna Oikarinen Tutkija, filateeliset kokoelmat, postikorttikokoelmat, leimasinkokoelma
Uteliaana tutkijana Postimuseossa, vastuualueena erityisesti filateeliset kokoelmat sekä postikortti- ja leimasinkokoelmat. Olen kiinnostunut lähetysten tarinoista, postimerkkitaiteilijoiden luonnoksista ja postihistorian linkittymisestä maailmanhistoriaan. Postihistorian syövereissä vuodesta 2021!

Kommentointi on suljettu

Takaisin ylös