Cookie-asetukset
Mukauta suostumuksen asetuksia

Käytämme eväseitä auttamaan sinua navigoimaan tehokkaasti ja suorittaaksemme tiettyjä toimintoja. Löydät tarkempaa tietoa kaikista evästeistä alla olevien kategorioiden alta. ”Välttämättömiksi” kategorioituja evästeitä säilytetään selaimessasi, sillä ne ovat välttämättömiä sivuston perustoimintojen käyttämiseksi.... 

Aina aktiivinen

Tarvittavat evästeet ovat ratkaisevan tärkeitä verkkosivuston perustoiminnoille, eikä verkkosivusto toimi tarkoitetulla tavalla ilman niitä. Nämä evästeet eivät tallenna henkilökohtaisia tietoja.

Ei näytettäviä evästeitä.

Toiminnalliset evästeet auttavat suorittamaan tiettyjä toimintoja, kuten verkkosivuston sisällön jakamista sosiaalisen median alustoilla, palautteiden keräämistä ja muita kolmannen osapuolen ominaisuuksia.

Ei näytettäviä evästeitä.

Analyyttisiä evästeitä käytetään ymmärtämään, miten kävijät ovat vuorovaikutuksessa verkkosivuston kanssa. Nämä evästeet auttavat tarjoamaan tietoa kävijöiden lukumäärästä, poistumisprosentista, liikenteen lähteestä jne.

Ei näytettäviä evästeitä.

Suorituskykyevästeitä käytetään verkkosivuston tärkeimpien suorituskykyindeksien ymmärtämiseen ja analysointiin, mikä auttaa tarjoamaan vierailijoille paremman käyttökokemuksen.

Ei näytettäviä evästeitä.

Mainosevästeitä käytetään tarjoamaan kävijöille räätälöityjä mainoksia sivujen perusteella, joilla he ovat käyneet aiemmin, ja analysoimaan mainoskampanjan tehokkuutta.

Ei näytettäviä evästeitä.

Muut evästeet ovat sellaisia, joita tunnistetaan ja joita ei ole vielä luokiteltu mihinkään luokkaan.

Ei näytettäviä evästeitä.

Siirry suoraan sisältöön Siirry etusivulle

Postinjakajien uskollinen apuri jo 50 vuotta

Suvi Jalli

Vuonna 1973 taajamien postimiehet saivat käyttöön upouuden työvälineen, kolmipyöräisen jakelukärryn. Kaupungeissa pääosin jalan kulkeneet postimiehet olivat tottuneet kantamaan nahkalaukuissaan raskaita taakkoja, joten niska- ja selkävaivat olivat yleisiä. Jakelukärry sai ristiriitaisen vastaanoton.

Jakelukärry koostui harmaasta muovisesta Perstorpin valmistamasta kuljetuslaatikosta, joka asetettiin metalliputkista valmistetun kehikon varaan. Kärryssä oli pumpattavat kumipyörät. Lähetykset saattoi peittää irtopressulla. Vaikka jakelukärry oli tervetullut apuväline postin kuljettamiseen jakelureiteillä, niin kuten useimmat uudet välineet, myös kärry sai aluksi ristiriitaisen vastaanoton. ”Isot miehet lykkäämässä postia lastenvaunujen kanssa pitkin katuja”, sitä kritisoi osa.

Mustavalkoisessa kuvassa postimies työntää postin jakelukärryä rakennuksen edessä vuonna 1978.

Ensimmäisessä jakelukärryssä lähetykset suojattiin pressulla. Postinjakelua jakelukärryllä 1978. Postimuseo, Jaakko Savolainen.

Jakelukärry vakiintui kuitenkin nopeasti käyttöön ja sai 1970-luvun lopulla myös tarpeen vaatiessa lukittavan, kiinteän muovikannen. Nykyään 1970–1990-lukujen kärryjä on yhä pieni määrä varhaisjakelun käytössä sellaisissa paikoissa, joissa sanomalehtien jakelu lähtee eri paikasta kuin päiväpostinjakelu, jolloin työvälineiden kuten jakelukärryjen yhteiskäyttö ei ole mahdollista.

Mustavalkoisessa kuvassa postimies seisoo jakelukärryn kanssa rakennuksen edessä Espoon Matinkylässä 1970-luvun lopulla.

Jatkokehitellyssä mallissa oli muovinen kansi, jonka sai tarvittaessa lukittua. Postinjakaja Espoon Matinkylässä 1970-luvun lopulla. Postimuseo, Markku Mattila.

Teollista muotoilua ja testailua

1990-luvun puolivälissä Posti järjesti suunnittelukilpailun uudesta jakelukärrystä. Sen voitti teollinen muotoilija Risto Suhosen suunnittelema Visio 2000 -malli. Mallia testattiin kolme vuotta eri puolilla Suomea ennen kuin kaikki jakelukärryt päätettiin uusia. Kärryjen valmistuksesta vastasi kangasalalainen Asoma Oy. Jakelukärry oli entistä kevyempi, mm. kangaspintaisen kuljetusosan vuoksi. Kärryssä oli edelleen kolme pyörää, mutta umpikumisia pyöriä ei enää tarvinnut pumpata.

Oranssi-harmaa kangaspintainen vuonna 2000 käyttöön otettu kolmipyöräinen postinjakelukärry.

Asoma Oy:n valmistama manuaalinen Visio 2000 -jakelukärry. Postimuseon esinekokoelmat.

Jakelukärryt sähköistyvät

Uuden käyttöön tulleen manuaalisen Visio 2000 -mallin pohjalta alettiin pian jatkokehitellä ensimmäistä sähköistä jakelukärryä, jota testattiin 2000-luvun alussa erilaisissa sääolosuhteissa mm. Tampereella, Kuopiossa ja Oulussa. Testien jälkeen vuonna 2002 käyttöön otettiin ensimmäiset 50 sähkökärryä, johon oli lisätty moottori, akku, näyttöpaneeli, nopeuden säätökahva ja erillinen latauslaite. Vetävä eturengas voitiin varustaa tarvittaessa jääketjulla.

Asoma Oy:n valmistamassa sähköisessä jakelukärryssä on moottori, akku, näyttöpaneeli, nopeuden säätökahva ja latauslaite.

Asoma Oy:n sähköisessä jakelukärryssä on moottori, akku, näyttöpaneeli, nopeuden säätökahva ja latauslaite. Postimuseo, Tapio Mustasaari.

Asoma Oy:n valmistamia manuaalisia ja sähkökäyttöisiä perusjakelun kärryjä on edelleen käytössä noin 100 sellaisilla reiteillä, joissa jakelukärryjä kuljetetaan pakettiautolla reitin lähtöpisteeseen. Asoman kärry on kevyt ja se on helppo nostaa autoon.

Vuodesta 2018 alkaen Asoman kärryt ovat pääosin korvautuneet isoilla sähköavusteisilla Küburz Switzerlandin valmistamilla maksijakelukärryillä, joita Postilla on käytössä tällä hetkellä noin 550. Maksijakelukärryihin jaettavaa postia mahtuu huomattavasti enemmän kuin aikaisempiin malleihin, eikä täydennyksiä tarvitse enää tehdä reitin varrella.

Mies työntää oranssia maksijakelukärryä syksyisessä maisemassa.

Kari Tuomola testaamassa sähköistä maksijakelukärryä vuonna 2018. Posti Group Oyj, Vesa Kippola.

Oletko sinä bongannut sähköisen maksikärryn? Onko sinulla muistoja jakelukärryistä? Kerro meille lisää info@postimuseo.fi

Tutustu lisää

Postin eri aikakausien kulkupelejä ja työvälineitä, kuten jakelukärryjä, voi tutkiskella Postimuseon valokuvista Finna.fi palvelun kautta!

Artikkelikuvassa Posti Helsinki 10:n postimiehet Arto Rajala ja Jari Koskipato ovat jakelukierroksella Helsingin keskustassa uusissa bermudashortseissaan kesäkuussa 1989. Postimuseo, Tapio Mustasaari.

Hymyilevä silmälasipäinen nainen puolipitkissä tummissa hiuksissaan, vihreässä puserossaan ja värikkäässä huivissaan.
Suvi Jalli näyttelypäällikkö
Suvi Jalli, näyttelypäällikkö. Pitkän linjan postilainen ja museolainen.

Kommentointi on suljettu

Takaisin ylös