Mentorit, gurut vai hurmaavat huijarit? -mediataitotapahtuma

klo 10.00 - 15.00
museokeskus Vapriikki
Vapaa pääsy

Tule parantamaan mediataitojasi! Mentorit, gurut vai hurmaavat huijarit? -mediataitotapahtumassa hurmaavat huijarit kohtaavat fiksut netinkäyttäjät. Vapaa pääsy!

Tapahtumapäivän aiheina ovat dis- ja misinformaatio, mediakriittisyys, verkkohuijaukset ja tekoäly. Lisäksi voit osallistua työpajoihin. Mediataitotorilla on asiantuntijoiden esittelypöytiä ja kokeilupisteitä. Tapahtuman juontaa toimittaja, Perjantai-ajankohtaisohjelmasta tuttu Sean Ricks. Tapahtuma sopii erityisen hyvin senioreille ja nuorille, opettajille, opettajaksi opiskeleville ja mediakasvattajille sekä vanhemmille.

Tapahtuma on Oma ääni kuuluviin somessa! -hankkeen päätöstapahtuma.

Kello 10-12.15 Seminaari

Auditorio, 1 kerros. Juontaja Sean Ricks. Esitysten kesto 20 min.

• Oma ääni kuuluviin somessa! -hankkeesta: Laura Häkkinen, hankekoordinaattori, Postimuseo
  • Romanssihuijaukset: Helmi Korhonen, Sosped säätiö
  • Groomaus: Maarit Mustonen, Pelastakaa lapset ry
  • Mis- ja dis-informaatio sekä yhteenveto: Sirkku Kotilainen, Tampereen yliopisto

HUOM! Seminaari live-striimataan Postimuseon Youtube-kanavalla ja siitä jää tallenne. Live-striimausta voi seurata Helsingissä Median museo ja arkisto Merkissä.

Kello 11-15 Työpajat

• Kello 11-13 Erätauko-keskustelu: Mikä mietityttää somessa juuri nyt? Paikka: kohtaamispaikka Kupla, 2. kerros
  • Kello 14-15 Kestävyys- ja digimentorit. Paikka: Rauta
  • Kello 14-15 AuerVAARA. Paikka: Pellava-kokoustila

Työpajat ovat lyhyitä versioita Oma ääni kuuluviin somessa! -hankkeen työpajoista. Lue lisää työpajojen sisällöstä Oma ääni kuuluviin somessa! -hankkeen sivuilta

Työpajoihin mahtuu rajallinen määrä osallistujia, ilmoittauduthan mukaan: laura.hakkinen(at)postimuseo.fi tai 050 551 7669

Kello 10-15 Mediataitotori

Auditorion lämpiö, 1. kerros

Mediakasvatusseura

Tule tutustumaan Mediakasvatusseuran toimintaan ja käytännön menetelmiin ja materiaaleihin. Pääset tekemään muun muassa HuruGuru-testin, joka paljastaa kuinka helposti olet huijattavissa? Oletko helposti höynäytettävä vai metkujen tunnistamisen mestari, pitäisikö mediataitojasi vielä treenata?

Median museo ja arkisto Merkki

Tule tapaamaan Merkin henkilöstöä ja kuulemaan museon ja arkiston toiminnasta mediataitojen edistämiseksi. Vuoden 2023 aikana uudistunut, Helsingin keskustassa sijaitseva Merkki tallentaa ja tulkitsee median ilmiöitä sanomalehtihistoriasta valeuutisiin. Merkki järjestää tapahtumassa myös meemityöpajan.

Tampereen ammattikorkeakoulu

Kokeilupisteillä pääset testaamaan erilaisia tekoälysovelluksia kuten ChatGTP, Midjourney ja Dall-e.

Nettideittiturva (Sosped-säätiö ja Maria Akatemia ry)

Tutustu romanssihuijauksen varoitusmerkkeihin, opi huijareiden manipulaatiotekniikoita tai jaa oma kokemuksesi verkon digihurmureista. Nettideittiturva tukee romanssihuijauksen kokeneita, ja se on Sosped-säätiön ja Maria Akatemia ry:n yhteinen kehittämishanke.

SeniorSurf – mediataitoja senioreille (Vanhustyön keskusliitto)

Mitä mediataidot ovat ja miten seniorit voivat harjoitella niitä? Miten kannustaa ja rohkaista kehittämään omaa mediataitojen osaamista, jotta osallistuminen digitaaliseen yhteiskuntaan olisi mahdollista ja turvallista? Tule tutustumaan ja juttelemaan Vanhustyön keskusliiton SeniorSurf-toiminnan esittelypisteelle.

Älyteko -hanke, Valo-Valmennusyhdistys ry

Tervetuloa esittelypisteellemme keskustelemaan ja oppimaan tekoälystä sekä sen vaikutuksista elämäämme! Keskustelujen lisäksi pääset paitsi tekemään, myös tunnistamaan ja arvioimaan tekoälyllä luotua sisältöä. Älyteko -hankkeessa kehitetään uusia toimintamalleja tekoälyn hyödyntämiseen nuorisotyössä. Tällä hetkellä työn alla on nuorisotyön ammattilaisille suunnattu opas tekoälystä.

Turvallisemman tilan periaatteet

Tapahtumassa noudatetaan turvallisemman tilan periaatteita. Tutustuthan niihin museokeskus Vapriikin sivuilta.