Elämyksellinen Postimuseo avautuu Vapriikissa syyskuun alussa

16.01.2014

Uusi Postimuseo avaa ovensa Vapriikissa Suomen postitoiminnan perustamispäivänä 6.9. Ensimmäinen näyttely on postin ja viestien välityksen pitkää yli 370-vuotista taivalta esittelevä ”Viestinviejät”. Seuraavan viikon maanantaina 8.9. avautuu vuorostaan ensimmäinen teemanäyttely ”Salaisuuksin suljettu – kirjeiden Tom of Finland”. Näyttelyiden lisäksi luvassa on monipuolista oheisohjelmaa.

Viestinviejät-näyttely tarjoaa elämyksiä ja tietoa. Näyttely kertoo tunteita liikuttavia, ihmisen kokoisia tarinoita viestinvälityksen historiasta, lähihistoriaa ja nykypäivää unohtamatta. Keskiössä ovat viestin merkitys, postin kuljetuksen kehitys ja postissa tehdyn työn muutokset eri aikoina.

Museokävijä tutustuu tarinoiden avulla muiden muassa 1600-luvun postitalonpojan tehtäviin, pääsee myrskyävälle Ahvenanmerelle, kurkistelee 1700-luvun postimestarin konttoriin, tutustuu taitelijoiden kirjeenvaihtoon tai kuuntelee sota-ajan koskettavia kirjeitä. Lähimenneisyys tarjoaa nostalgisia muistoja 1970­–90-lukujen ilmiöistä.

Tietopohjaisissa osuuksissa näyttely avaa uusia näkökulmia suomalaisen liikenteen ja logistiikan pitkiin kehityslinjoihin. Kävijä voi myös jättää näkemyksensä postin nykypäivän ja tulevaisuuden haasteisiin.

Postimuseo järjestää Vapriikissa myös vaihtuvia teemanäyttelyitä, joista ensimmäinen 8.9.2014 avautuva Salaisuuksin suljettu – kirjeiden Tom of Finland -näyttely valottaa taiteilija Touko Laaksosen henkilökuvaa hänen kirjeenvaihtonsa kautta. Näyttely esittelee taiteilijan suurelle yleisölle kokonaan tuntemattomasta näkökulmasta tavallisena nuorena miehenä, jatkosodan sotilaana, muusikkona, mainospiirtäjänä, veljenä, ystävänä ja sairaana vanhana miehenä. Homoeroottisesta taiteesta maailman maineeseen nousseen Laaksosen takaa paljastuu elämän menoa pohtiva, hienostunut ja vaatimaton mies. Laaksosen kirjeenvaihto oli runsasta ja kattaa kuusi vuosikymmentä 1940-luvun alusta kuolinvuoteen 1991 saakka. Kirjeet ovat nyt ensi kertaa esillä. Näyttely toteutetaan yhteistyössä Tom of Finland Foundationin (Los Angeles), Taiteen edistämiskeskuksen ja Sarjakuvantekijät ry:n kanssa. Näyttely on esillä 29.3.2015 saakka.

Postimuseo käynnistää näyttelytoimintaansa jo 25.4., jolloin Vapriikin tiloissa avautuu museon tuottama teemanäyttely Kuin silloin ennen – lasten elämää Rudolf Koivun kuvittamana. Näyttely kertoo lasten elämästä Suomessa 1900-luvun alkupuoliskolla. Esillä on taiteilija Rudolf Koivun alkuperäisiä töitä, postikortteja, aikakauden esineistöä sekä filmi Rudolf Koivun elämästä. Näyttely on Vapriikissa vuoden 2014 loppuun saakka.