Joulupostimerkkejä, Linnan juhlia, rouva Jenni Haukion kokoelma ja nukketeatteria

31.10.2017

Uusissa joulupostimerkeissä seikkaillaan Rudolf Koivun kuvitusten satumaailmassa. Posti julkaisee 3.11. myös Linnan juhlat -postimerkit. Postimerkkien ensipäivää vietetään Postimuseossa Vapriikissa.

Ensipäivänleimauksen lisäksi ohjelmassa on muun muassa nukketeatteria ja esittelyssä rouva Jenni Haukion Runo-Suomi kautta aikain -postimerkkikokoelma. Ensi vuoden alusta lukien postimerkkien ensipäivätapahtumat siirtyvät Helsingin pääpostitalolle.

Graafikko Anssi Kähärä on koonnut Linnan juhlat postimerkkeihin Suomen itsenäisyyspäivän juhlintaa presidentin linnassa. Joulumerkeissä nähdään rakastetun Rudolf Koivun (1890–1946) kuvituksia. Joulupostimerkit on suunnitellut graafinen suunnittelija Ilkka Kärkkäinen.

Tervehdykset vihreäsävyisillä Joulupuu -joulun ikimerkeillä (0,95 euroa) tulee postittaa viimeistään 12.12. ja sinisävyisillä Jouluyö -kotimaan ikimerkillä viimeistään keskiviikkona 20.12. H. C. Andersenin sadun Lumikuningatar -postimerkki vie puolestaan tervehdykset ulkomaille. Joulupostin tärkeät päivämäärät löytyvät Postin joulusivustolta www.posti.fi/joulu.Postimuseossa museokeskus Vapriikissa järjestetään ensipäivätapahtuma perjantaina 3.11. kello 13–17. Tilaisuudessa on myynnissä uusia postimerkkejä, ensipäivänkuoria ja muita postimerkkituotteita sekä mahdollisuus saada lähetyksiin ensipäivänleimoja.

Kello 13 ja 15 nähdään nukketeatteri Sytkyjen esitys Rudolf Koivun Kultavuori-sadusta. Kello 15–17 Kirje tuntemattomalle pop up -kirjepajassa kirjoitetaan voimaannuttava kirje yksinäiselle ja tukea tarvitsevalle. Paikalla on myös Suomen postcrossingyhdistys.

Esillä on rouva Jenni Haukion suomalaista runoutta käsittelevä postimerkkikokoelma: Runo-Suomi kautta aikain sekä C. L. Engelin arkkitehtuuria esittelevä kokoelma, jonka on toteuttanut Mikko Kylliäinen.

Rouva Haukion omistama Runo-Suomi -postimerkkikokoelma on tallennettu pysyvästi Postimuseolle. Finlandia 2017 valmisti ja lahjoitti kokoelman viime keväänä suuren Finlandia 2017 -postimerkkitapahtuman yhteydessä Haukiolle.

Runo-Suomi kautta esittelee muun muassa Mikael Agricolan ensimmäisiä suomenkielisistä runoja, Kalevalaa, kansanrunoutta, sodan runoja ja lastenrunoutta. Suomalaisissa postimerkeissä Engelin suunnittelemia rakennuksia on kuvattu useammin kuin yhdenkään toisen arkkitehdin tuotantoa.