Kahvi on kortilla Postimuseon pienoisnäyttelyssä

04.02.2022

Postimuseon Kahvi kortilla -pienoisnäyttely esittelee 175 postikorttia keräilijä Seppo Louhivuoren noin 2000 kahviaiheisen kortin kokoelmasta. Piirretyt, valokuvatut ja taidepostikortit eri aikakausilta ja eri maista esittelevät kahvin käyttöä ja kulttuuria. Pienoisnäyttely liittyy Postimuseossa esillä olevan Aamukahvi ja tuore lehti -näyttelyn teemaan.

Suomalaisten innokas kahvinjuontikulttuuri näkyy postikorttien kuvituksissa. Kortit esittelevät kahvin valmistusta paahtamisesta jauhamiseen ja keittämiseen, kahvipöytäkattauksia, nautiskelupaikkoja sisällä ja ulkona sekä yksityisiä ja sosiaalisia kahvinjuontihetkiä. Postikorteissa esitellään myös kaikki Pauligin hyvän kahvin lähettiläät. Paula-tyttöjä valittiin vuodesta 1950 lähtien yhteensä 19. Vuodesta 2019 lähtien Pauligin kahvilähettilääksi on voitu valita myös mies. Kokoelman vanhimmat kortit ovat 1900-luvun alkupuolelta ja uusimmat 2000-luvulta.

Postikorttien lisäksi esillä on kahvin valmistukseen liittyvää esineistöä ja nostalgisia kahvipakkauksia. Näyttely muistuttaa myös kahvin säännöstelystä Suomessa. Sota-aikana kahvista oli pula, ja tarjolla oli korviketta, jossa pieni osa oli kahvia ja osa vastiketta, kuten sikuria. Kahvi loppui kokonaan 1940-luvun alussa, jolloin siirryttiin juomaan pelkkää vastiketta, jossa ei ollut lainkaan kahvia. Sodan jälkeen kahvia taas saatiin, mutta se oli vielä pitkään säännösteltyä eli kahvi oli kortilla vuoteen 1954 asti.

Pienoisnäyttely on tehty yhteistyössä keräilijä Seppo Louhivuoren ja Vilkkimäen kahvimuseo ry:n kanssa. Keräilijä, postikorttitaiteilija ja -vaikuttaja Seppo Louhivuori on päävastuussa Vilkkimäen kahvimuseon ylläpidosta, opastuksista ja täydentää aktiivisesti sen kokoelmaa.

Kahvi kortilla -pienoisnäyttely 10.2.-10.4.2022 museokeskus Vapriikin 2. kerroksessa, Alaverstaanraitti 5, Tampere. Postimuseon näyttelyt ovat taas auki 10.2.2022 alkaen Vapriikin remontin jälkeen.

Seppo Louhivuori esittelee näyttelyä pe 25.2.2022 klo 16.

Seppo Louhivuori 040 513 6514. Haastattelut puhelimitse.
Näyttelypäällikkö Suvi Jalli 040 531 0388 / suvi.jalli@postimuseo.fi

Katso kuvia

Piirroskuvassa nuoria tyttöjä kahvipöydässä. Käsinväritetty valokuvapostikortti.
Kahvitarjoiluasetelma värikästä tapettia vasten. Sydämellinen onnittelu Oililta! Vuonna 1929 kulkenut käsinväritetty valokuvapostikortti.
Piirroskuva, jossa naiset ovat kahvilla, keskellä oleva kaataa kahvia seisaaltaan. Saksalainen mainospostikortti 1920-luvulta, kulkematon.
Piirroskuvassa keittiössä mies puku päällä jauhaa kahvia, lapset leikkivät vieressä ja toisessa huoneessa naiset ovat kahvilla. Saksalainen vuonna 1910 kulkenut postikortti.
Piirroskuvassa nainen ja mies rannalla keittämässä oksalla olevaa pannua nuotion päällä Kuvataiteen kulkematon postikortti 1950-luvulta. Taiteilija Jouko Pohjola.
Piirroskuva naisesta pirtissä kahvipannu ja -kuppi käsissään, taustalla rukki. Kuvataiteen Suomalaista taidetta -sarjan postikortti. Taiteilija Ingrid Ruin: Nuorikko. Postikortti kulkenut vuonna 1988.
Piirroskuvassa nainen kannolla istumassa tarjoamassa termospullosta kahvia kirves kädessä olevalle miehelle metsässä, takana oleva puu on osin halkaistu. Talviurheilu-sarjan postikortti 1950-luvulta, K-la Oy. Taiteilija Holger Erkelenz.
Postikorttipiirroksessa iäkäs huivipäinen nainen kahvikuppi ja -asetti käsissään. Kahvimummo, Amelie Lundahl (1850–1914), 1890-luku. Taidevalistuksen postikortti n:o 75. Kuva: Matti Ruotsalainen.
Mustavalkoisessa kuvassa kansallispuvussa nainen keittämässä kahvia puuhellalla. Pauligin ensimmäinen Paula-tyttö vuosina 1950–1958 oli Sinikka Kekki. Muistatko-sarjan postikortti nro 55115, Korttien Talo. Kuva Finlandia-Arkisto Oy / Paletti Oy.
Värikäs piirroskuva eri ikäisistä ihmisistä, joista nainen kaatamassa kahvia ja toinen täytekakun kanssa. Ruotsalaisen kuvittajan Lars Carlssonin (1921–2002) alias Fingalin piirtämä ja Paperitaiteen julkaisema postikortti.
Puupiirros, jossa kaksi ihmistä vastakkain juovat kahvia. Ska vi dricka kaffe nu? Taiteilija Eino, puupiirros, 2012. Naivistit Iittalassa -säätiön postikortti 67-2013.
Sota-ajan erilaisia kahvikortteja. Kahvin säännöstelyaikana käytössä olleita kahvikortteja. Kortit Seppo Louhivuoren kokoelmista.
Piirroskuvassa nuoria tyttöjä kahvipöydässä.
Kahvitarjoiluasetelma värikästä tapettia vasten.
Piirroskuva naisesta pirtissä kahvipannu ja -kuppi käsissään, taustalla rukki.
Puupiirros, jossa kaksi ihmistä vastakkain juovat kahvia.
Sota-ajan erilaisia kahvikortteja.