Museocon kutsuu koko perheen Vapriikkiin larppien ja roolipelien maailmaan

25.10.2022

Museocon – larp- ja roolipelitapahtuma järjestetään museokeskus Vapriikissa Tampereella lauantaina 5. marraskuuta laajempana kuin koskaan. Koko perheen tapahtumapäivä sisältää monipuolista ohjelmaa sekä aloittelijoille että konkareille. Pääpuhujana on toimittaja Maria Pettersson.

Museoconissa yhdistyvät pelit ja historia. Puheohjelma ja paneelikeskustelut sukeltavat peleihin ja pelaamisen eri näkökulmiin. Pääpuhuja, toimittaja ja historianharrastaja Maria Pettersson kertoo larppien ja pöytäroolipelien merkityksestä, hyödyistä ja ilosta.

Museoconissa pääsee myös kokeilemaan useita lyhyitä larppeja eli liveroolipelejä ja pöytäroolipelejä. Haltin taikakoulu pitää Taikaotukset-oppitunteja ja Taikasauvatyöpajoja. Cosplay-harrastajat voivat kuvauttaa asunsa kuvauspisteellä ja osallistua Cosplay-kisaan, jossa parhaat palkitaan. Vapriikkiin on pystytetty myös taidekuja, jossa käsityöläiset ja harrastelijataiteilijat myyvät teoksiaan. Nörttikuoro Pixel Sisters esiintyy päivän päätteeksi Ravintola Valssissa. Tapahtumassa kuullaan myös henkilökohtaisia pelihistorioita, luentoja kirjelarpeista sekä pelien ja postin suhteesta.

Osana Museocon-tapahtumaa, ennen varsinaista ohjelmaa, järjestetään opettajille ja kasvatusalan ammattilaisille tarkoitettu EduLarp-koulutustapahtuma, jossa tutustutaan liveroolipelin hyödyntämiseen opetuksen työkaluna. Koulutus on tarkoitettu ennakkoilmoittautuneille.

Museoconin sisäänpääsy ja ohjelma sisältyvät Vapriikin pääsylipun hintaan. Taidekuja on maksuton.

Tapahtuman järjestävät Suomen pelimuseo, Rupriikki ja Postimuseo yhdessä osana MuseoX -hanketta.

Museocon – larp- ja roolipelitapahtuma lauantaina 5. marraskuuta klo 12–18, museokeskus Vapriikki, Alaverstaanraitti 5, Tampere.

Museoconin koko ohjelma Postimuseon sivuilla.

Lisätiedot

Tuottaja, museopedagogi Emilia Laulainen, Postimuseo, emilia.laulainen@postimuseo.fi, 050 4061570
Tutkija Outi Penninkangas, Suomen Pelimuseo ja mediamuseo Rupriikki, outi.penninkangas@tampere.fi, 050 341 3262
Tutkija Niklas Nylund, Suomen Pelimuseo, niklas.nylund@tampere.fi, 040 801 6880