Postimuseo kerää omakuvapostimerkkejä ja tarinoita niiden takana

09.03.2021

Postimuseo on avannut keräyksen omakuvapostimerkeistä nettisivuilleen. Tarkoituksena on kartuttaa museon kokoelmia ja nähdä millaisia merkkejä on teetetty ja miksi. Tarinat merkkien takana kiinnostavat.

Omakuvapostimerkkejä näkee harvoin niiden henkilökohtaisuuden takia. Vain pieni osa on myynnissä ja painokset ovat tavallisesti melko pieniä. Omakuvamerkeissä on usein oivalluksia ja taustalla saattaa olla tarkkaan mietitty ajatus tai käyttötarkoitus. Omakuvapostimerkkejä on monesti teetetty useampia tai suunniteltu kokonainen lähetys omakuvamerkkiin liittyen. Joiltain saattaa löytyä omakuvamerkkien sarja tai laajempi kokoelma omia merkkejä.

– Omakuvapostimerkkejä on voinut teettää 2003 alkaen. Meillä on kokoelmissamme omakuvamerkkejä, mutta nyt haluamme laajentaa aineistoamme. On mielenkiintoista nähdä ovatko merkkien aiheet pysyneet samoina. Uutena keräämme tarinoita omakuvamerkkien takana, koska ne luovat merkityksellisyyttä, kertoo kokoelmapäällikkö Pirjo Mattila.

Keräysaineisto esille

Postimuseo tallentaa omakuvakuvamerkit tarinoineen arkistoon ja koostaa aineistosta esittelyn Viestinviejät-näyttelyyn Tampereelle museokeskus Vapriikkiin ja verkkosivuille.

Osallistuminen keräykseen

Keräykseen ja näyttelyyn voi osallistua lähettämällä Postimuseon nettisivujen kautta kuvan merkistä ja kertomalla siihen liittyvän tarinan. Postimuseo ottaa yhteyttä niihin, joiden merkit soveltuvat näyttelyyn.

Kuvan lähettäneiden kesken arvomme 5 kappaletta Unohtumattomia kirjeitä Suomesta -kirjoja ja postimerkkejä.

Keräys on avoinna 30.4.2021 asti.

Keräyslomake Postimuseon nettisivuilla: www.postimuseo.fi/omakuvapostimerkit

kokoelmapäällikkö Pirjo Mattila, p. 0400 626 727, pirjo.mattila@postimuseo.fi