Arvokkaista virkapuvuista käytännöllisiin shortseihin – Postin puvut verkkonäyttelyssä

17.06.2021

Postimuseon Postin puvut kautta aikojen -verkkonäyttely esittelee postiviranomaisten ja postilaitoksen työntekijöiden vaatetusta 1600-luvulta nykypäivään. Puku ei ole pelkkä suojavaate. Se on myös viran ja tehtävän symboli ja viesti. Puku on viestinyt ensin arvokkuutta ja lopulta käytännöllisyyttä.

Postin alkutaipaleella postitalonpojilla ei ollut virkapukua, vaan he käyttivät omia vaatteitaan postinkuljetuksessa. Viran tunnuksena heillä oli postivaakuna rintamerkkinä. Mukana oli usein myös aseistusta, kuten keihäs, petoja vastaan.

Eurooppalaisen muodin mukaisia

Postivirkapuvut ovat olleet 1800-luvun alusta alkaen eurooppalaisen siviilivirkapukumuodin mukaisia. Virkamiehen palkka oli pieni, joten valtiolta ilmaiseksi saatu puku oli tervetullut ja sitä käytettiin pitkään. Puvun varustus oli sotilaallinen, sillä poliisien antama turva oli heikkoa. Varustukseen kuuluivat ratsuväen sapeli, kannukset, pistooli, sotilaspäähine ja olkalaput.

Postivirkapuvut erottuivat selvästi siviilivaatetuksesta ennen itsenäisyyden aikaa. Nykyaikaa kohti tultaessa puvut muuttuivat arkipukeutumisen suuntaan. Arvomerkit poistuivat 1930-luvulla lähes kokonaan. Suomalaisiksi väreiksi vakiintui harmaan ja sinisen asteikon värisävyjä.

Muoti näkyi, käytännöllisyys etusijalla

Virkapuvut muuttuivat työasuiksi, kun Posti muuttui valtion liikelaitokseksi 1990 ja osakeyhtiöksi 1994. Pukujen käytännöllisyys nousi tärkeäksi tekijäksi.

2000-luvulle tultaessa Postin eri ammattiryhmät sulautuivat toisiinsa. Työasu oli sama kaikille, ja eri osia saattoi yhdistellä työtehtävien ja omien mieltymystensä mukaan. Nykyään työvaatetuksessa käytännöllisyys ja työturvallisuus on etusijalla.

Eri aikakausien muoti on heijastunut myös työvaatteisiin. Käytännöllisyys on ollut useimmiten etusijalla. Kesällä 1990 Postissa otettiin käyttöön ensimmäisenä Suomessa virkapukumallisto, johon kuuluivat erikoisuutena myös shortsit sekä naisille että miehille. Shortsien käyttö virkapuvussa oli ainutlaatuista Suomessa. Shortsit herättivät ihastusta.

Postin puvut kautta aikojen -verkkonäyttely Postimuseon nettisivuilla.

Suvi Jalli, näyttelypäällikkö, 040 5310 388, suvi.jalli@postimuseo.fi

Postinjakajien uudet virkapuvut. Nainen kesäisessä (shortsit ja sininen pikeepaita) ja mies talvivirkapuvussa. Kuvattu 1989. Kuva: Jaakko Savolainen, Postimuseo.
Postinjakajien uudet virkapuvut. Nainen kesäisessä puvussa, johon kuului shortsit ja sininen pikeepaita. Kuvattu 1989. Kuva: Jaakko Savolainen, Postimuseo.
Postinjakajien uudet kesäasut, bermudashortsit ja pikeepaita, kuvattu Helsingissä 5.6.1989. Postimiehet Arto Rajala (vas.) ja Jari Koskipato Helsinki 10:stä. Kuva: Tapio Mustasaari, Postimuseo.
Postinjakajien uudet kesäasut. Nainen ja mies virkapuvussa. Naisella lyhythihainen paita, harmaat shortsit, miehellä lyhythihainen sininen pikeepaita ja harmaat bermudashortsit. Kuvattu 1989. Kuva: Tapio Mustasaari, Postimuseo.