Suomen kattavin taksakirja ilmestyy

27.10.2016

Postimuseo julkaisee uuden taksakirjan Helsingissä postimerkkimessuilla lauantaina 29. lokakuuta. Suomen postitaksat -kirja on kattavin Suomen postitaksoista koskaan kirjoitettu teos. Kirjaan on koottu kaikki postitaksat UPU-sopimuksen voimaanastumisesta 1.7.1875 alkaen vuoden 2001 loppuun saakka, jolloin euro tuli voimaan.

Kirjan kirjoittajat Harri Ala-Honkola, Hannu Kauppi, Juhani Kerppola, Ari Muhonen ja Esko Seitsonen ahersivat kolme vuotta kirjan parissa. Teos sisältää runsaasti tietoa, jota ei ole julkaistu aiemmissa taksatutkimuksissa. Mukaan on otettu kaikki sellaiset taksat ja maksut, joiden maksamiseen on käytetty postimerkkejä, ehiöitä, postimaksukoneleimoja tai vastaavia Postin hyväksymiä maksuvälineitä.

Kaksikielinen (suomi ja englanti) kirja sisältää 400 sivua. Kirjaa on saatavissa 35 euron hintaan Trafiikki-museoiden verkkokaupasta, Vapriikin museokaupasta sekä postimerkkimessuilta Filatelistiliiton osastolta. Julkistamistilaisuuden jälkeen kirjan kirjoittajat ovat tavattavissa niin ikään Filatelistiliiton osastolla.

Harri Ala-Honkola, Hannu Kauppi, Juhani Kerppola, Ari Muhonen, Esko Seitsonen: Suomen postitaksat – Finnish postage rates 1875–2001, Postimuseo 2016, ISBN 978-952-5249-32-3

Postimuseo julkaisee historiallisen korttisarjan

Postimuseo julkaisee 12 postikortin sarjan postitoiminnan historiaan liittyvistä kuvista. Mustavalkoisissa korteissa on kuvattuna postinkuljetusvälineitä sekä postinjakajan arkea.

Korteissa kuvataan muun muassa pakettien kuljetusta junalla ja hevoskyydillä 1910-luvulla ja Benz-postiautoa, joka on ylittämässä Ivalojokea lossilla 1922. Yhdessä kortissa vuonna 1936 matkustajalentokone Kaleva on laskeutunut Helsingin Katajanokan lentosatamaan, jossa postisäkit siirtyvät odottavaan postiautoon. Toisessa kortissa kuvataan puolestaan Lumikiitäjän matkaa Sevettijärvelle 1961. Postinjakajan arki esittäytyy korteissa 1910-luvulta vuoteen 1973 asti.

Kortit ovat myynnissä Trafiikki-verkkokaupassa ja Vapriikin museokauppassa. Korttisarjan hinta verkkokaupassa on 8 euroa. Vapriikin museokaupassa kortit ovat myynnissä yhden euron kappalehintaan.

Lisätietoja kirjasta antaa Ari Muhonen, puh 050 560 4112, ari.muhonen@jyu.fi. Korttisarjasta lisätietoja antaa Postimuseon projektipäällikkö Suvi Jalli puh. 040 5310388, suvi.jalli@postimuseo.fi