Viestinviejät päättyy 10 vuoden jälkeen – uutta luvassa

20.08.2024

Postimuseon Viestinviejät-näyttely päättyy 15. syyskuuta museokeskus Vapriikissa oltuaan esillä kymmenen vuotta. Viestinviejät on yllättänyt ja ihastuttanut tarinoillaan ja elämyksellisyydellään kertoen Postin lähes 400-vuotisesta historiasta. Viestinvälityksen historia tulee näkymään uusin tavoin Vapriikissa ja verkossa.

Viestinviejät avautui syyskuussa 2014, kun Postimuseo avasi ovensa museokeskus Vapriikissa muutettuaan sinne Helsingistä. Viestinviejät kuljettaa kävijän postin- ja viestinvälitykseen liittyvien elämyksellisten, ihmisen kokoisten tarinoiden avulla 1600-luvulta nykypäivään. Keskiössä ovat viestin merkitys, postin kuljetuksen kehitys ja postityön muutos. Näyttely herättää tunteita jännityksestä liikutukseen ja riemuun tarjoten vuorovaikutusta ja samaistumiskohteita.

– Näyttelyn suosikkeja ovat olleet esimerkiksi postihevonen Ahto-Kustaa, hyisen Ahvenanmeren yli kulkevien postiruotulaisten tarina, Postin ensimmäinen auto Adler ja ajettava sähkörahtiskootteri VR-laseineen. Näyttelyn kautta Posti on näyttäytynyt monelle aivan uudessa valossa, kertoo näyttelypäällikkö Suvi Jalli.

Uutta luvassa Vapriikissa ja verkossa

Postiin ja viestinvälitykseen liittyviä teemoja nostetaan esille kahdessa näyttelyssä kohtaamispaikka Kuplassa. Monenlaiset postilaiset (29.8. – 24.11.2024) kertoo Postin vastuullisuudesta sekä postilaisten työnkuvasta ja ammattinimikkeistä. Postia joulupukille (28.11.2024 – 12.1.2025) luo joulutunnelmaa Joulupukin Pääpostin, kirjeiden ja Napapiirin historian kautta.

Postin tarinat siirtyvät myös uudelle Viestintuojat-verkkosivustolle yhteistyössä hollantilaisen Fabriquen kanssa. Näyttely avautuu syksyllä 2024.

Viestinviejien tilaan avautuu Kuvan vallankumous tammikuussa 2025. Uusi ydinnäyttely viestivän suomalaisen tarinasta avautuu syksyllä 2026 yhteistyössä Vapriikin kanssa. Yhteistyö liittyy Postimuseon ja Vapriikin (Tampereen historiallisten museoiden) valtakunnalliseen vastuumuseotehtävään. Sen erityisalana ovat viestintä, peli, posti ja digitaalinen elämä.

Viestinviejille hyvästit tapahtumapäivässä

Posti 386 vuotta -tapahtuma järjestetään lauantaina 7.9. kello 12–16. Ohjelmassa on esimerkiksi postibussiajelua, kuvauspiste, postihevosen hoitopiste, teemaopastuksia Viestinviejiin ja luento. Mukana on myös Postin Lielahden jakelukeskuksen uudempaa jakelukalustoa.

• näyttelypäällikkö Suvi Jalli, suvi.jalli(at)postimuseo, 040 531 0388
  • viestintäsuunnittelija Mirka Ylä-Mattila, mirka.yla-mattila(at)postimuseo.fi, 041 507 5150

Katso kuvia

Viestinviejät-näyttelyssä Postin ensimmäinen auto Adler vuodelta 1911. Kuva: Juha Valkeajoki
Postimuseon näyttelytilassa näkyy postin logoja ja kartta. Postimuseon Viestinviejät-näyttelyyn on viimeisimpänä tuotu Postin pakettiautomaatti ja sähkörahtiskootteri VR-laseineen. Kuva: Postimuseo
Viestinviejät-näyttelyssä Postin tunnuksia ja kylttejä eri ajoilta. Kuva: Juha Valkeajoki
Viestinviejät näyttelyn alkuosassa hämärä postitalon piha. Viestinviejät-näyttelyssä postitalonpojan pihapiiri 1600-luvulta. Kuva: Juha Valkeajoki
Viestinviejät-näyttelyn suosikki, Ahto-Kustaa postihevonen. Kuva: Juha Valkeajoki
Postimuseon näyttelytilassa näkyy postin logoja ja kartta.
Viestinviejät näyttelyn alkuosassa hämärä postitalon piha.