Käytämme eväseitä auttamaan sinua navigoimaan tehokkaasti ja suorittaaksemme tiettyjä toimintoja. Löydät tarkempaa tietoa kaikista evästeistä alla olevien kategorioiden alta. ”Välttämättömiksi” kategorioituja evästeitä säilytetään selaimessasi, sillä ne ovat välttämättömiä sivuston perustoimintojen käyttämiseksi....
Tarvittavat evästeet ovat ratkaisevan tärkeitä verkkosivuston perustoiminnoille, eikä verkkosivusto toimi tarkoitetulla tavalla ilman niitä. Nämä evästeet eivät tallenna henkilökohtaisia tietoja.
Toiminnalliset evästeet auttavat suorittamaan tiettyjä toimintoja, kuten verkkosivuston sisällön jakamista sosiaalisen median alustoilla, palautteiden keräämistä ja muita kolmannen osapuolen ominaisuuksia.
Analyyttisiä evästeitä käytetään ymmärtämään, miten kävijät ovat vuorovaikutuksessa verkkosivuston kanssa. Nämä evästeet auttavat tarjoamaan tietoa kävijöiden lukumäärästä, poistumisprosentista, liikenteen lähteestä jne.
Suorituskykyevästeitä käytetään verkkosivuston tärkeimpien suorituskykyindeksien ymmärtämiseen ja analysointiin, mikä auttaa tarjoamaan vierailijoille paremman käyttökokemuksen.
Mainosevästeitä käytetään tarjoamaan kävijöille räätälöityjä mainoksia sivujen perusteella, joilla he ovat käyneet aiemmin, ja analysoimaan mainoskampanjan tehokkuutta.
Muut evästeet ovat sellaisia, joita tunnistetaan ja joita ei ole vielä luokiteltu mihinkään luokkaan.
Tietoa ja tarinoita kokoaa yhteen postin ja viestinnän historiaan liittyviä digitaalisia lähdeaineistoja ja verkkosisältöjä. Löydät täältä aineistoja Postimuseosta ja muualta teemoittain ryhmiteltyinä. Rajaa itseäsi kiinnostavia teemoja oheisten avainsanojen avulla. Voit valita myös useita avainsanoja.
Kysy meiltä postin ja viestinnän historiasta, filateliasta ja postikorteista. Kysy kuvan kanssa tai ilman. Postimuseon henkilökunta vastaa ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen.
Siirry Kysy museolta -palveluunSuomen postihallinnon kiertokirjeet ja kirjelmät 1812-1989 ovat keskeinen postihistorian lähdeaineisto. Aineisto on digitoitu ja siitä voi hakea tietoa kokotekstihakujen avulla.
Suomen postitoimipaikoista on Postimuseon ylläpitämä tietokanta, jonka perustiedot on julkaistu avoimena datana. Tarkempia tietoja tietokannasta saa ottamalla yhteyttä museoon. Postihallinnon kiertokirjeet ja kirjelmät kertovat myös yksittäisten toimipaikkojen toiminnasta. Postimuseon kuvakokoelmiin kuuluu runsaasti kuvia postitoimipaikoista.
Postihistoriaa hauskassa ja tiiviissä paketissa!
Posti oli pitkään Suomen suurin työnantaja. Postin palveluksessa olleista henkilöistä löytyy tietoja muun muassa matrikkeleista, valtiokalentereista sekä postihallinnon kiertokirjeistä.
Postitalot ovat olleet merkittäviä julkisia rakennuksia. Niiden suunnittelussa on nähtävissä postinkäsittelyn teknologian kehitysaskeleita.
Postireittejä voi tutkia muun muassa karttojen ja aikataulujen avulla. Kiertokirjeissä on kerrottu uusien reittien perustamisista ja muutoksista.
Postimuseo on julkaissut useita filateliaa palvelevia digitaalisia aineistoja. Katso myös Postileimat-osio.
Postimerkkiselain kattaa kaikki suomalaiset postimerkit niiden ensimmäisestä ilmestymisestä 1856 lähtien.
Postimerkkien erikoiskokoelmiin kuuluu Postimuseoon lahjoituksina saatuja tai muuten hankittuja erikoiskokoelmia.
Postileimoja alettiin käyttää Suomessa 1800-luvun alussa. Postimuseon kokoelmiin kuuluu käytöstä poistettuja leimasimia sekä leimoista otettuja leimapainanteita.
Kenttäposti on sota-aikana toimiva, tavallisesta postinkulusta erillinen järjestelmä, jonka avulla postilähetykset kulkevat koti- ja sotarintaman välillä. Suomessa kenttäposti oli tärkeässä roolissa erityisesti viime sotien aikana. Sota-ajan kirjeenvaihtoa on tallessa monissa kodeissa ja siitä on koottu merkittäviä lähdekokoelmia julkisiin arkistoihin.
Suomen aluetta kuvaavia postikarttoja säilytetään monen eri organisaation kokoelmissa. Postimuseon kokoelmiin kuuluu postikarttoja 1600-1900-luvuilta.
Suomen posti hankki ensimmäiset autot käyttöönsä vuonna 1911. Postilinja-autot olivat aikanaan tärkeitä paitsi postin myös ihmisten liikkumiselle. Posti on käyttänyt historiansa varrella erilaisia ajoneuvoja hevoskärryistä rautateiden postivaunuihin ja saariston postipalveluveneisiin.