Cookie-asetukset
Mukauta suostumuksen asetuksia

Käytämme eväseitä auttamaan sinua navigoimaan tehokkaasti ja suorittaaksemme tiettyjä toimintoja. Löydät tarkempaa tietoa kaikista evästeistä alla olevien kategorioiden alta. ”Välttämättömiksi” kategorioituja evästeitä säilytetään selaimessasi, sillä ne ovat välttämättömiä sivuston perustoimintojen käyttämiseksi.... 

Aina aktiivinen

Tarvittavat evästeet ovat ratkaisevan tärkeitä verkkosivuston perustoiminnoille, eikä verkkosivusto toimi tarkoitetulla tavalla ilman niitä. Nämä evästeet eivät tallenna henkilökohtaisia tietoja.

Ei näytettäviä evästeitä.

Toiminnalliset evästeet auttavat suorittamaan tiettyjä toimintoja, kuten verkkosivuston sisällön jakamista sosiaalisen median alustoilla, palautteiden keräämistä ja muita kolmannen osapuolen ominaisuuksia.

Ei näytettäviä evästeitä.

Analyyttisiä evästeitä käytetään ymmärtämään, miten kävijät ovat vuorovaikutuksessa verkkosivuston kanssa. Nämä evästeet auttavat tarjoamaan tietoa kävijöiden lukumäärästä, poistumisprosentista, liikenteen lähteestä jne.

Ei näytettäviä evästeitä.

Suorituskykyevästeitä käytetään verkkosivuston tärkeimpien suorituskykyindeksien ymmärtämiseen ja analysointiin, mikä auttaa tarjoamaan vierailijoille paremman käyttökokemuksen.

Ei näytettäviä evästeitä.

Mainosevästeitä käytetään tarjoamaan kävijöille räätälöityjä mainoksia sivujen perusteella, joilla he ovat käyneet aiemmin, ja analysoimaan mainoskampanjan tehokkuutta.

Ei näytettäviä evästeitä.

Muut evästeet ovat sellaisia, joita tunnistetaan ja joita ei ole vielä luokiteltu mihinkään luokkaan.

Ei näytettäviä evästeitä.

Siirry suoraan sisältöön Siirry etusivulle

Vastuullisuus vaatekaupassa – mitä kuluttaja voi huomioida?

Mirka Ylä-Mattila

Suomen ylikulutuspäivä on tänä vuonna jo 31. maaliskuuta. Vaatekaupassakin piilee ylikulutuksen vaara. Mitä vastuullisuus sitten tarkoittaa vaatekaupassa ja kuinka olla vastuullinen kuluttaja? Eettisen kaupan puolesta ry:n (Eetti) toiminnanjohtaja Kirsi Salonen kertoi Paketoidut unelmat -näyttelymme luentosarjassa monipuolisesti näistä teemoista. Kerron, mitkä asiat jäivät mieleeni luennolta.

Nainen luennoimassa.

Vaatekaupan vastuullisuuteen liittyy keskeisesti ekologisuus ja ihmisoikeudet. Vaatteen kulkema kokonaismatka voi olla hyvin pitkä, kun se aloitetaan esimerkiksi puuvillapellolta. Vaate saattaa matkata ympäri maapalloa ennen kuluttajalle päätymistä. Ihmisoikeuksiin taas liittyvät alhaiset työkorvaukset ja työturvallisuus sekä esimerkiksi uiguurialueella tuotettu puuvilla.

Vaatteen tuotannon ja kuljetuksen päästöt

On hyvä tiedostaa, että yli 70 prosenttia vaatteen ilmastopäästöistä tulee tuotannosta. Kannattaa siis käyttää samaa vaatetta paljon. Parasta olisi käyttää vaate loppuun ja välttää ostamasta uutta. Käytä vaatetta edes kaksi kertaa enemmän. Älä siis osta joka juhliin uutta asua, jota et käytä enää uudestaan.

Käytä samoja vaatteita rohkeasti!

Eetti ry:n verkkokauppaselvityksen mukaan kuljetus on loppujen lopuksi vain pieni osa päästöistä; vaatteissa noin 10 prosenttia. Palautusrumba on silti huono juttu, koska silloin vaate matkaa edestakaisin. Monet vaatteiden verkkokaupat tarjoavat ilmaisen palautuksen, mikä kannustaa ostamaan vaatteita kotiin sovitettavaksi. Toki kuljetuksenkin olisi hyvä olla ympäristöystävällisiä, ja tähän monet logistiikkayritykset ovat alkaneet panostaa, Posti Group etunenässä.

Recycling-valokyltin alapuolelta erilaisia käytettyjä postipaketteja koon mukaan jaoteltuina, osa taiteltuina puisessa ja lokeroidussa kulmauksessa.

Kuva: Posti Group oyj.

Viherpesua pakkausmateriaaleilla

Yritykset korostavat mielellään pakkausmateriaalien ekologisuutta. Niiden osuus on kuitenkin todella pieni kaikista päästöistä. Varo siis harhaanjohtavaa tietoa tai suoranaista viherpesua.

Ultrapikamuoti – kun pikamuoti ei enää riitä

Paketoidut unelmat -näyttelyssä on nostettu esiin ultrapikamuoti. Näyttelyssä voi tutustua Eetti ry:n tuottamaan videoon aiheesta. Näet sen myös Eetti ry:n Youtube-kanavalta. Esimerkiksi kiinalainen Shein tuottaa jopa tuhansia uusia vaatemalleja viikossa, mikä on järkyttävää ollessamme keskellä ilmastokriisiä.

Nainen luennoimassa.

Näin olet vastuullinen kuluttaja

Mitä oikeasti tarvitset, etkä vain halua? Katso vaatekaappisi sisältöä uudelleen ja harkitse tarvitsetko oikeasti enää uutta. Voisitko lainata ystävältä, sisarukselta tai vaatelainaamosta? Jos kuitenkin päädyt ostamaan, mieti vaatteen pitkäikäisyyttä. Tuletko käyttämään sitä useita kertoja, mielellään loppuun asti. Ole aktiivinen kansalainen. Mitä tiedät yrityksestä ja sen tuotantoketjusta – ota selvää. Osta käytettynä tai valitse uutena kierrätyskuituja.

Nainen luennoimassa.

Vastuu on yhdessä yrityksillä, yksilöillä ja sääntelyllä. Yritykset eivät voi vain sanoa, että asiakkaat haluavat ostaa halpaa. Myös niiden on kuljettava kohti vastuullisempaa vaateteollisuutta oma-aloitteisesti.

Mitä sinä ostit viimeksi ja mietitkö vastuullisuutta? Mitä voisit ostaa käytettynä?

Mikä on ylikulutuspäivä?

Maailman ylikulutuspäivä on laskennallisesti se päivä, jona ihmisten ekologinen jalanjälki ylittää maapallon biokapasiteetin, eli kyvyn tuottaa uusiutuvia luonnonvaroja ja käsitellä fossiilisten polttoaineiden käytön aiheuttamia kasvihuonekaasupäästöjä. Maailman ylikulutuspäivä on viime vuodet pysytellyt heinä-elokuun vaihteessa. Suomalaiset kuluttavat oman osansa maailman luonnonvaroista noin nelisen kuukautta maailman keskiarvoa aiemmin. Lue lisää WWF Suomi sivuilta.

Tutustu lisää

Mirka Ylä-Mattila Viestintäsuunnittelija
Aloittanut projektitutkijana Postimuseossa 2015 ja siirtynyt viestinnän pariin 2020. Tutkinut postikorttien, postimyynnin ja verkkokaupan historiaa sekä Postin vastuullisuutta. Innostunut siinä samalla vanhoista postikorteista.

Kommentointi on suljettu

Takaisin ylös